"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

הארוויז בורגר שאק: נמצאו צ'יזבורגר ובייקון כשרים במרכז העיר

יהונתן ועמית ביקרו ב"הארוויז בורגר שאק" החדש והכשר בשלומציון המלכה, שבו למנות יש שמות לא בדיוק למהדרין, ונדהמו עד כמה הקציצה הכשרה היא הטובה והטעימה ביותר שאכלו בעיר

פורסם בתאריך: 5.2.20 19:04

עמית: אם לאפיין את דפוס הפעילות שלנו עד כה בעשור החדש, נראה שהכל מגיע בזוגות. אחרי צמד חלבי בשבוע שעבר פירקנו המבורגר וגם היום הכיוון הוא למקום עם מבטא אמריקאי בשרי מובהק.

יהונתן: זה הגיוני. עוד ועוד מקומות כשרים למהדרין, עם שורשים בקהילה האנגלו-סכסית דתית. זה מה שהולך היום בירושלים.

עמית: אז היום יש לנו עסק עם מה שמכונה בעגת הטלוויזיה "ספין אוף" – סדרה שנוצרת על בסיס דמות מסדרה מצליחה אחרת. "הארוויז", המקום של הבשר המעושן, זוכר?

יהונתן: זוכר. ניסיון שהכתרנו כמוצלח חלקית לייבא לעיר את ז'אנר ה"סמוקהאוס". זה היה לפני שנתיים בערך, לא?

עמית: בדיוק. אז עכשיו אותו הארווי, ששמו בכלל חיים סנדלר, פתח מקום חדש שמתמחה בהמבורגרים. "הארוויז בורגר שאק" זה השם, וכשנותנים למקום שם שפשוט בלתי אפשרי לתרגם לעברית, אתה יכול להניח לבד איזה שפה ידבר רוב הקהל.

יהונתן: זה שם שאי אפשר לתרגם לעברית?

עמית: לא יודע, איכשהו לי "זולת ההמבורגרים של הארווי" פחות עובד.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בקתת ההמבורגרים החדשה של הארווי שוכנת ברחוב שלומציון המלכה פינת רחוב כורש, סמוך למדרגות המובילות לרחוב יפו, כשהכי קל לתאר את מיקומה כ"מול קפה קדוש". המבקרים מגלים חלל פנימי לא גדול ומיושב למחצה בסועדים וסועדות. 

יהונתן: הלוקיישן המקולל – קווים לדמותו. הרי היינו פה כבר פעם, לא?

עמית: נכון. אכלנו פה פיצה בשם "דונה פרסקה" לפני כמעט עשור. זוכר כמה עסקים התחלפו פה מאז?

יהונתן: אין סיכוי לזכור את כולם. זוכר איזה מקום של עוף בגריל מבית משפחת גרשקוביץ, איזה מקום של נרגילות, היה גם איזה קפה. חלל שעמד תקופות לא קצרות כשהוא נטוש לגמרי, ומולו – בתמונת הראי הכי קיצונית שיש – אולי בית הקפה הכי פופולרי ומצליח בעיר.

עמית: על פי התפריט המקום עושה את ההמבורגרים שלו בשיטת ה"סמאש בורגר".

יהונתן: כלומר?

עמית: במקום לייצר קציצות מראש באמצעות תבנית מתכת, פשוט לוקחים כדור בשר טחון, מניחים על משטח הצלייה הלוהט ומועכים באמצעות משקולת כבדה. זה נותן לרוב צריבה טובה מאוד ומניב בורגרים עם שכבה חיצונית פריכה ושוחה, אבל – בגלל שהקציצות דקות יחסית קשה לשלוט במידת העשייה, כמו בבורגר קלאסי.

יהונתן: התפריט מאוד מאוד מסקרן. ברוח האמריקאית יש דגש גדול על התוספות, ויש לא פחות משישה בורגרים מורכבים ומסקרנים מאוד. מה שהכי מדהים הוא שמי שיביט בתפריט הזה מבלי לשים לב אולי, לתעודת הכשרות הגדולה או לאחוז חובשי הכיפה במקום, עלול לחשוב שנקלע למקום לא כשר בעליל.

עמית: "בייקון צ'יזבורגר עם חסה, עגבניה, חמוצים והרוטב של הארווי", "צ'וריסו בעישון היקורי, מוצרלה, בצל מקורמל"… בשום מקום לא מצוין שהבייקון אינו באמת בייקון ושהגבינה היא טבעונית. תפריט לא מתנצל, מגרה למקרא, מסקרן.

יהונתן: אני לא בטוח שאני מבין. הרי בסוף חרדי שומר תורה ומצוות מבטן ומלידה מעולם לא טעם צ'יזבורגר אמיתי או בייקון מחזיר. אז איזה עניין יש לו להרגיש שהוא טועם? הוא הרי לא יידע לעולם מה הוא מפספס. וממש כמו ב"קרייב", ברור לחלוטין שמי שיצר את התפריט הזה הוא אדם חוזר בתשובה, מתחזק, קרא לזה איך שתרצה, שיודע ממקור ראשון איזה טעמים הוא מנסה לשחזר.

עמית: שנאמר – התחזק, וכעת רוצה להתחזר.


"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)


מתוך ארבע מנות שמוצעות בקטגוריה "לפתוח את התיאבון" בתפריט בוחרים יהונתן ועמית בשתיים – צ'יפס טקס מקס עם תבשיל צ'ילי שעועית ובשר, חלפיניו כבוש וצ'דר ונקניקיית צ'וריסו בעישון עץ היקורי, שמוגשת עם בצל מקורמל, ביצת עין ורוטב חרדל.

עמית: צ'ילי צ'יז פרייז, כמו שמכונה המנה הזו בארץ המקור, היא מסוג המנות שלא יכולות להיות פוטוגניות, אבל כשהן עשויות כהלכה הן תענוג נדיר.

יהונתן: להגיד על המנה הזו "לא פוטוגנית" זו מחמאה. התחליף הטבעוני לגבינת הצ'דר, שנעשה כאן במקום, לא נראה מעורר תיאבון. גרגירי, לא חלק, מזכיר גרבר או פירה. גם המרקם משונה ולא דומה בשום צורה לקרם גבינה שנמזג בנדיבות מעל מנות כאלה בארצות הברית.

עמית: הצ'יפס הם מהזן הקפוא, העבה, הקצת מסולסל והמאוד מאוס. דווקא פה הם מתאימים למנה, בעיקר כי תבשיל הבשר נכנס טוב לחלקים הקעורים של הצ'יפס.

יהונתן: אז הצ'יפס והגבינה לא לרוחנו אבל שני המרכיבים האחרים נהדרים. קודם כל הצ'ילי – תבשיל עמקו עמוק טעמים של בשר ושעועית רכה מאוד עם ניחוח מעושן מורגש. ואם נדמה בביס ראשון שחסרה קצת חריפות מגיע ביס מהחלפיניו הכבוש ומשלים את התמונה.


"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)


עמית: ברגע שהצ'יפסים ספגו קצת מהתבשיל הטוב נוצרה תערובת מוצלחת למדי, ובעיקר – ב-26 שקלים בלבד זו מנה שיכולה בקלות לשמש ארוחת צהריים לאדם רעב למדי.

יהונתן: מן גרסה אנגלו-סכסית לאורז שעועית, נניח, כאופציה הזולה, המשביעה והתכליתית ביותר בתפריט.

עמית: הצ'וריסו מפספסת ברמת הטכניקה. זו נקניקייה לא רעה בטעמה, ככל שנקניקיית בקר יכולה להיות, אבל העובדה שפרסו אותה לאורך חיסלה כל סיכוי ל"סנאפ", חווית הפיצוח של מעטפת הנקניקייה שאנחנו כל כך אוהבים.

יהונתן: התוספות טובות – ביצת עין עשויה כמו שצריך, רוטב צהבהב שמזכיר את מקדונלד'ס – וזו מחמאה – ובצלים מקורמלים. אבל איכשהו, בשונה ממנת הצ'ילי, למרות שהמרכיבים טובים הם לא מתחברים לביס מאוזן וקוהרנטי.


"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)


כל אחד מהמבקרים בוחר לו המבורגר למנה עיקרית. אצל יהונתן זהו "המעושן", עם בשר צלעות מפורק, רוטב ברביקיו וטבעות בצל. אצל עמית – "האמריקאי" – בייקון צ'יזבורגר עם ירקות ורוטב הבית. במטרה לטעום גם את יחידת הבסיס בצורה חפה מהפרעות מזמינים השניים גם סמאש בורגר יחיד במשקל 125 גרם בלחמנייה ללא תוספות, וכן מנה של צ'יפס דקים. 

עמית: הבורגרים כולם נראים מצוין, והקציצות מציגות השחמה מרשימה – כזו שיכולה להתקבל רק במפגש לחוץ בין בשר עם אחוז שומן לא נמוך לבין משטח צלייה חם כמו שצריך. אלה קציצות צלויות למשעי, לא אפרפרות ומבושלות למחצה.

יהונתן: מידת העשייה, כצפוי, מעט מעל מה שאנחנו אוהבים – כלומר יותר מדיום-וול מאשר מדיום, ועדיין יש פס ורדרד ועסיסיות לא מבוטלת. והכי חשוב – וואלה, יש טעם מצוין, ממש, של בשר.

עמית: מסכים. זה המבורגר שמזכיר למה בצרפתית התרגום המילולי להמבורגר הוא "סטייק קצוץ". יש פה יופי של טעם בשרי, כזה שלדעתי לא נתקלנו בו עד היום במקום כשר למהדרין.

יהונתן: דווקא הלחמניות מפילות קצת. הן אמנם טריות וקלויות כמו שצריך, אבל אלה לחמניות קצת מיושנות, לא מתקתקות ודחוסות כמו שהתרגלנו לקבל לאחרונה אלא אווריריות ומעוטרות בסומסום.


"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)


עמית: רוטב הבית הכתמתם טעים מאוד, הירקות טריים, ורק החמוצים מתחת לכל ביקורת – ברמה שהם לא צריכים להיות פה. חמוצים במלח הכי פשוטים וגנריים, שלא מתכתבים בשום צורה עם הטעמים האמריקניים במובהק.

יהונתן: התוספות ב"מעושן" מוצלחות מאוד. בשר מעושן אנחנו כבר יודעים שהארווי יודע לספק, רוטב הברביקיו טעים וטבעות הבצל – ביתיות, טריות, עבות ומאוד פריכות – נותנת את אפקט הקראנץ' המתבקש. משחק מרקמים יש, גם טעמים נכונים. רק דבר אחד חסר לי – קצת חריף.

עמית: גם אני מאוד מבסוט מהתרגום הרבני לבייקון צ'יזבורגר. ראשית, פה עשו שימוש בתחליף גבינה קנוי ולא הלכו על תוצרת בית. זה מורגש מאוד. הגבינה נראית כמו גבינה ומתנהגת בחום כמו גבינה, ופרוסות הבשר הדקיקות והמעושנות לחלוטין מדמות בייקון מבחינת מראה ותחושה. בטעם מי שרגיל לבייקון אמיתי לא יוכל להתבלבל, אבל עדיין נוצרת חוויה המבורגר מאוד שלמה ומהנה.

יהונתן: זה משמח בעיקר כי בביקור שלנו במסעדת האם תחליף הבייקון, ששם נעשה על בסיס טלה, היה אולי הדבר הכי גרוע שאכלנו. הצ'יפס הדקים אף הם קפואים ולא בעבודת יד, אך הם מטוגנים כמו שצריך. בחירה סבירה סך הכל.


"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)

"הארוויז בורגר שאק" (צילום: עמית אהרנסון ויהונתן כהן)


על אף ההצלחה היחסית בגזרת תחליפי הבייקון והגבינה, מחליטים יהונתן ועמית שאת הקינוח שלהם הם ייקחו מ"קדוש" ויכרסמו בדרכם לרכב בעודם מסכמים את החוויה. 

עמית: יש לי הצהרה על גבול החתרנית – לא רק שהיה לי טעים, היה לי גם מאוד מספק. ואני חושב שההמבורגרים של הארווי יספקו אפילו אוכלי לא כשר מושבעים כמוני.

יהונתן: הביצועים שראינו ממשיכים את התדהמה הכללית שהכתה בנו לראשונה ב"קרייב" ואחר כך גם ב"האץ'" עם ההבנה שהיום – וואלה, אפשר גם אחרת. אפשר להציע תחליף גבינה, אפשר לדבר על בייקון כשר ועדיין לקבל חוויה מושחתת ומענגת שקרובה מאוד לדבר האמיתי.

עמית: ואני אמשיך בקו החתרני ואומר שאני לא בטוח שיש היום במרכז העיר המבורגר טעים מזה – בטח שלא עבור שומרי הכשרות. רואים שאדון סנדלר הוא איש בשר, והקציצה עצמה היא בלי שום ספק קציצת המהדרין הטובה והטעימה ביותר שאכלנו בעיר.

יהונתן: מסביב אפשר עוד לשפר ולדייק – לחמניות טובות יותר, חמוצים ביתיים יותר, צ'יפס אמיתי יותר, אבל עדיין מדובר ביופי של תוספת למרכז העיר.

עמית: בשנה שעברה פגשנו ב"בובי בורגר" בבית הכרם המבורגר מהדרין שעושה הכל נכון חוץ מהקציצה, אז אני מציע שיפיקו יחד את הסרט "כשהארווי פגש את בובי", וכולנו נרוויח.

הארוויז בורגר שאק, שלומציון המלכה 1, 02-6571303. כשר.

חשבון:
טקס מקס צ'יפס – 26 שקלים
צ'וריסו – 22 שקלים
סמאש בורגר יחיד – 36 שקלים
בורגר האמריקאי – 56 שקלים
בורגר המעושן – 56 שקלים
צ'יפס – 12 שקלים
קולה – 14 שקלים
סה"כ – 222 שקלים




אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר