משה בן הרוש, ירושלים (צילומים: פרטי, ארנון בוסאני)
משה בן הרוש, ירושלים (צילומים: פרטי, ארנון בוסאני)

"הלקוח הירושלמי התחיל לקחת בחשבון את מסלול הרכבת הקלה"

המחירים שרק עולים, העסקה שנמשכה חצי יובל לפני שנחתמה, הבקשה המוזרה לוותר למתווך אחר והשכונות שבהן קשה למכור - בית פתוח עם משה בן הרוש, הבעלים והמנהל של 'אבן פינה - סוכנות תיווך לנכסים והשקעות' ה

פורסם בתאריך: 26.3.22 19:21

רזומה? אני וצוות משרדי בעלי ידע במציאת פתרונות יצירתיים ובעלי ידע רב בכל הקשור בנדל"ן ובמימון. אנו חברים בלשכת המתווכים ובשיר"ן. אני וצוות משרדי משתפים פעולה עם מעל 130 משרדי תיווך מהמובילים בירושלים, על סוכניהם, לקוחותיהם ונכסיהם. אנו יודעים למצוא רוכש לבית ובית לרוכש, לעשות את ההתאמה המתאימה במהירות וביעילות. יש לנו לקוחות מהארץ ולקוחות מחו"ל. אני בעל ידע וניסיון רב בתחום הנדל"ן. הייתי ממקימי לשכת המתווכים בירושלים וחבר ההנהלה הראשונה, ומיוזמי ההתמזגות בין שיר"ן ללשכה. אני וצוות משרדי כבר מעל 29 שנים מתמחים בבתים פרטיים, דירות, דירות יוקרה, מגרשים באזור ירושלים. אנו צוות טוב, מקצועי, ותיק, יעיל, דינמי, ומקושר טוב בענף הנדל"ן.

מוטו? אנו מאמינים שלקוח מרוצה יביא אחריו עשרה לקוחות נוספים. אין כמו המלצה של לקוח מרוצה. המוטו שלנו באבן פינה הוא טובת הלקוח לפני טובת המתווך, בין אם הוא מוכר דרכנו ובין אם הוא קונה דרכנו. טובת הלקוח מעל הכל.


באילו שכונות אתה מתמקד? בקעה, ארנונה, תלפיות הישנה, כספי, אבו-טור, קטמון הישנה, מושבות גרמנית ויוונית, קריית שמואל ורסקו, רחביה וטלביה, ניות ונווה המוזיאון, מלחה, רמת שרת ורמת דניה.

באיזו שכונה הכי קשה למכור? עבודה עם המגזר החרדי זו מומחיות מסוג אחר, וצריך להתמחות בזה מקצועית אחרת המתווך ילך לאיבוד. אני ויתרתי על חתך הלקוחות הזה, כי השפה והמושגים שונים מהציבור הרגיל.

שכונה מועדפת שאתה אוהב לעבוד בה? אין שכונה אחת – אוהב לעבוד בארנונה, תלפיות הישנה, כספי, סביוני ארנונה, בקעה, מושבה גרמנית ומושבה יוונית, טלביה, רחביה, רסקו, קרית שמואל, מלחה, רמת שרת, ניות.

מה הן ההעדפות של הלקוח הירושלמי? לאחרונה ההעדפה של הלקוח הירושלמי התחילה לקחת בחשבון את מסלול הרכבת הקלה, חניה חשובה לו, דירה דרומית ומוצפת שמש, שקט וקרבה למקומות מסחר עם גינה או שטח חוץ גדול בשכונות מרכזיות ומבוססות.


"עשרות שנים אומרים שאנחנו נמצאים בתוך בועה שבסוף תתפוצץ,
ולא רק שהבועה לא מתפוצצת, היא הפכה למפלצת וגדלה לממדים
ענקיים שכנראה לא ניתן לעצור אותה"


מה עדיף – קרוב למרכז העיר או בשכונות המרוחקות? אמנים וצעירים בלי ילדים, סטודנטים וכו' יעדיפו קרוב למרכזה העיר. משפחות עם ילדים מחפשים שכונה עם קהילה, עם גינה ירוקה, שכונות יותר קהילתיות.

פרויקטים לדיור להשכרה לטווח ארוך – איך זה ישפיע על שוק הנדל"ן? השכירות הממוסדת לטווח הארוך חייבת להיות על פי חוק והדגשה יתרה על תל אביב, ששם יצאו מכל פרופורציה וזו בועה שמגבירה את התאבון והופכת למפלצת שאוכלת את הצעירים ששואפים לגור בתל אביב. צריך לרסן את המפלצת הזו".

למכור או לקנות דירה אפשר לבד – למה חשוב לשכור שירותי מתווך? המתווך יידע למקסם מכירה או קניה ולהגיע בזמן קצר ללקוחות הקיימים בשוק הנדל"ן, ולפעמים צריך מוכר או קונה אחד טוב ומהיר כדי למקסם את העסקה. המתווך בקשר עם מוכרים שכבר עשו את הגמישות שלהם, והקונה באמצעות המתווך יכול לחסוך עשרות ולפעמים מאות אלפי שקלים, למרות שישלם למתווך דמי תיווך. חשוב וכדאי מאוד לשכור שירותי מתווך כי עסקת נדל"ן היא העסקה הכי גדולה שאדם סביר עושה בחייו וכדאי להיעזר במקצוענים. מתווך במקרקעין מחויב לחוק התיווך, ומידע מהותי שמתווך ישיג ללקוח לפעמים הוא קריטי לעסקה, וטוב לדעת על מידע כזה לפני שחותמים על עסקת מקרקעין ולא אחרי.

מתחרים? מחוץ לירושלים זה גו'נגל, בירושלים המתחרים הם גם לפעמים השותפים שלך לעסקה. מחוץ לירושלים אין דבר כזה שת"פ מובנה, ממוסד, עם חוקים ותקנות וכללים ברורים כמו שיש בירושלים. השת"פ בין מתווכים בירושלים הוא ייחודי, עם כללים ותקנון מוסכם. מתחרים הם ברכה. מתחרים זה לא תחרות, זו הפריה של אחד את השני. מעל 130 משרדים ויותר מתחרים בירושלים אחד בשני, ולמעשה משתפים פעולה אחד עם השני. ככל שיש מתחרים טובים בענף תיווך במקרקעין כך יש הפריה של אחד את השני.

כסף? כסף הוא סכום עם אפסים שיושב בבנק ועשוי לתת לך שקט נפשי. עם כסף אפשר לדאוג פחות, עם כסף אפשר לקנות עו"ד טוב, צדק בבית המשפט, עם כסף אפשר, אבל לא תמיד זה אפשרי, לקנות בריאות פרטית טובה. עם כסף אפשר לעסוק באומנות, יצירה וכתיבה, מה שלא יתאפשר למי שחסר לו כסף כי לא ימצא את הפנאי לכך ומטלות החיים יכריעו אותו. מי לא אוהב כסף? כסף הוא ברכה, אבל הוא לא מהות הכל.

בילוי מועדף? סרט טוב עם פופקורן והכי הכי, לבד בנחל ערוגות, ליד המפל הנסתר בים המלח עם ספר טוב. על האש עם חברי ילדות, מסעדה טובה והכי כיף זה להזמין את מי שמצטרף.

עסקה שלא תישכח? מכרתי לאחרונה מגרש בשכונת ארנונה עם זכויות בניה וזה היה תהליך חיזור שנמשך 25 שנה. הבעלים של המגרש היה שופט ידוע בבית המשפט. צלצלתי אליו ונפגשנו בבית קפה לראשונה בשנת 1997 וניסיתי לשכנע אותו למכור את המגרש. תשובתו היתה – "היורשים שלי יחליטו מה לעשות עם המגרש". נפגשנו רבות במשך שנים ושאלתי פעם, "כבודו, אם אתה לא רוצה למכור את המגרש, למה אתה טורח להיפגש איתי?", ענה לי "ידידי הצעיר, נעים לי לשוחח אתך, אני יוצא מהבית וזו סיבה מספיק טובה להיפגש". לימים נפטר השופט והגעתי לבעלי הנכס, ילדיו שירשו את המגרש, והם פרסמו אותו למכירה ודרשו מחיר מעל מחיר השוק בלי גמישות. כנראה הקארמה היתה טובה אליי, ולאחרונה נזדמן לי קונה נדיר, ששמע בקולי מהפגישה הראשונה ועד שרכש לבסוף את המגרש בתיווכי. המשא ומתן נמשך כחודשיים וחצי, עם למעלה מ-100 מיילים הלוך ושוב ביני לבין המוכר, ומסתבר שהמוכר פרופ' לתורת המשחקים והיה מאוד הפכפך ומספר פעמים היינו על סף חתימה והמוכר חזר בו וכתב שהוא יודיע אם בכלל ומתי הוא יוציא את העסקה שוב למכירה, ובאיזה מחיר חדש. נדרש אורך רוח ואינטליגנציה רגשית, במיוחד מה לא לומר או לכתוב כדי לנהל מו"מ כזה. לבסוף, שיחת ועידה יעילה, כשלפני כל הפרטים נסגרו מצד אחד עם המוכר מראש ומצד שני עם הקונה, גם מראש, עם טוויסט שתכננתי ברגע האחרון, להוסיף למחיר (בהסכמת הקונה וכהפתעה למוכר) מאה אלף שקלים והתחייבות לחתום תוך יומיים. פגישה שהחלה בשנת 1997 עם האבא, הסתיימה בחתימה על עסקה עם ילדיו בשנת 2022.

 

 

לקוח סלב? שולה זקן, משה טלנסקי, אליעזר יערי, יהורם גאון.

לקוח מיוחד במינו? זמר חתונות שהיה בשנות ה-80 וה-90 די מפורסם נכנס למשרדי ונתן לי כתובת של בית קטן ובודד בשכונת ארנונה, ואמר לי תשכנע את המוכר למכור לי את הבית והמגרש ואת זכויות הבניה. לאחר עבודת שטח, ביצענו לזמר החתונות עסקת קומבינציה עם הבעלים של המגרש ועזרנו לו למכור על הנייר את כל הדירות, סידרנו לו עו"ד שרכש גם בעצמו דירה במקום. כשהגיע זמר החתונות לשלם את דמי התיווך וראה את הסכומים, הוא קיבל סחרחורת וביקש כדור הרגעה, נרגע ושילם.

הבקשה הכי מוזרה שקיבלת מלקוח? לקוח שראה איתי נכס מאוד יקר, וחתם לי על הסכם תיווך, וביקש להיפגש עם הבעלים, והפגישה התעכבה כי לבעלים לא היה רצון למכור, ואני הייתי במסע שכנועים מול הבעלים, ועבר שבוע ועוד שבוע ואני עדיין לא הצלחתי לארגן את הפגישה, לפתע הלקוח אומר לי "יש מתווך אחר שטוען שיש לו נגישות למוכר, הוא מציע את הנכס בפחות ממך, הוא הראה לי התכתבויות איתו, תהיה גבר, תוותר על העסקה, תן לי לסגור איתו". הסתבר שמדובר במתווך שניסה לקלקל. לבסוף המוכר טען שהוא מלבדי לא נתן לאף מתווך הרשאה לתווך.


"עבודה עם המגזר החרדי זו מומחיות מסוג אחר, וצריך להתמחות בזה
מקצועית אחרת המתווך ילך לאיבוד. אני ויתרתי על חתך הלקוחות
הזה, כי השפה והמושגים שונים מהציבור הרגיל"


ההזדמנויות של ירושלים? עתודות בניה כמעט ולא קיימות בירושלים ולכן רק אם יבנה פרויקט חדש במחירים סבירים, למשל אם תיבנה שכונת גבעת המטוס, אני ממליץ לקנות שם בהנחה שהמחירים יהיו סבירים. צריך להיות כאן בירושלים משהו מכונן כדי שיהיו הזדמנויות בעיר הזו. מה שקורה בפועל, צעירים עוזבים את העיר בלית ברירה כי המחירים מטורפים. ירושלים עיר מאוד יקרה שמקודשת לשלושת הדתות, עיני כל העולם נישאים אליה, תושבי חוץ רבים רוכשים בה דירות, דבר שמקפיץ את המחירים.

בועה? הבועה נהייתה מפלצת. בועה זו פיקציה. בועה קיימת במניות, כנראה לא בנדל"ן, כך לפחות לפי העובדות שמתפרסות על 40 שנה. עשרות שנים שאנחנו אנשי המקצוע, המתווכים, היזמים, עורכי הדין, קבלנים אומרים שאנחנו נמצאים בתוך בועה שבסוף תתפוצץ, ולא רק שהבועה לא מתפוצצת, היא הפכה למפלצת וגדלה לממדים ענקיים שכנראה לא ניתן לעצור אותה. כבר 40 שנה שהמחירים בעלייה מתמדת.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר