(צילום: באדיבות איזי ווי)
(צילום: באדיבות איזי ווי)

רוצה לקבל הקלות בפסיכומטרי?

כולנו שמענו כמה שהמבחן הפסיכומטרי הוא מבחן מלחיץ. יותר מ-170 שאלות, פחות מ-60 שניות לשאלה! העניין הוא שיש תלמידים שבעבורם המבחן הפסיכומטרי הוא אחר

פורסם בתאריך: 4.3.18 21:04

במקום לפתור 8 פרקים, הם פותרים 3 פרקים, יש להם תוספת זמן משמעותית בעבור כל שאלה וחלקם אפילו נבחנים עם מחשבון ו/או עם הקראה באנגלית.
יחידת במו"ת (בחינות מותאמות) במרכז הארצי להערכה ולבחינה לא פשוט מחלקת התאמות בבחינה, על ימין ועל שמאל, אלא בודקת מי אכן עומד בקריטריונים לקבלתם.
אם יש לכם איזושהי מגבלה פיזית, הפרעת קשב או לקות למידה, אם אובחנתם ונקבעו לכם התאמות בבחינות הבגרות – כדאי לכם לברר האם מגיעות לכם התאמות במבחן הפסיכומטרי.

התאמות בפסיכומטרי? הכוונה להקלות?
התאמות הן לא הקלות. ההבדל הוא שמהמילה הקלות משתמע שמישהו יעשה עבורכם את המבחן ליותר קל. זה לא המקרה!
כל ההקלות הנזכרות למעלה הן בעצם התאמות וזו בדיוק מטרתן – לאפשר לכל נבחן פסיכומטרי להיבחן בתנאים המותאמים לו.
לדוגמא, אני מרכיב משקפיים. אני זקוק להן כדי לקרוא, כדי לנהוג וכמובן, כדי להיבחן. עכשיו דמיינו שאסור היה להיבחן במבחן פסיכומטרי עם משקפיים… אתם חושבים שהיה לי כעת סיכוי להוציא את הציון הגבוה לו אני מסוגל?!
ודאי וודאי שלא, כי בלי משקפיים, נוסף על הקושי הטבעי של הבחינה, עכשיו יש לי גם קושי לא רלוונטי, כלומר, קושי שהבחינה לא מיועדת לבחון. מטרת התאמות אלה לעקוף כמה שאפשר את הלקות או המגבלה, כדי שהמבחן יוכל בכל זאת לשמש מדד להערכת אותו התחום שנבדק במבחן פסיכומטרי "רגיל". כלומר, יהיו אותן שאלות ואותם חלקים לבחינה, אבל בדרך שתאפשר לכם למצות את היכולות האמיתיות שלכם, ולהתמודד עם אחרים בצורה הוגנת: ניקח לדוגמא תלמיד עם ADHD חמור, אשר אינו מסוגל לשבת במקום אחד יותר משעה ברצף. אותו אדם, מוכשר ככל שיהיה, לא יוכל לקבל את הציון המשקף את יכולתו אילולא יתאפשר לו להיבחן בתנאים המתאימים לו, כגון הפסקה בין פרקי הבחינה.

איזה התאמות יש במבחן הפסיכומטרי?
למעשה יש מגוון של התאמות במבחן הפסיכומטרי – הקראה באנגלית, הפסקה בין פרק לפרק, הארכת זמן, שימוש במחשבון מתמטי, דף תשובות מוגדל ועוד.

איך מתאימים את הלמידה ללקויי למידה כך שיצליחו במבחן?
כיום, ידועה גם החשיבות העצומה בהתאמת שיטות הלמידה ודרכי העבודה בעבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. לא מספיק רק להבחן בתנאים מותאמים – אלא גם צריך ללמוד את החומר באופן מותאם. ללמוד בצורה שמאפשרת גם לתלמיד עם קושי במתמטיקה להבין איך לפתור בעיות תנועה או שאלות תלת מימד.

יש קורסי פסיכומטרי ייעודיים ללקויי למידה ובעלי הפרעת קשב ואפילו בפריסה ארצית.
בקורסים האלה יש איש מקצוע שעוזר לתלמידים לקבל התאמות בבחינה. כל השיעור מלווה במצגות מולטימדיה חווייתיות ומשחקי למידה ממכרים, כדי שגם תלמידים שבעבר סלדו מלמידה, יוכלו ליהנות מחוויה מתקנת. יש כיתות אינטימיות עם 16 תלמידים ושיעורים קצרים יותר שמקלים על ספיגת החומר. התלמידים מקבלים דפי סיכום שיעור ולומדים את הנושאים דרך כל החושים ועם מגוון שיטות המחשה. דבר נוסף שמייחד את המסלול הזה הוא מורים שעברו הכשרה להוראה ללקויי למידה. בחלק מהקורסים הללו יש גם סימולציות מפע"ם שמדמות את המבחן ללקויי למידה שקיבלו התאמות וגם מאמן פרטי צמוד לכל תלמיד, שמלווה אותו לאורך כל הקורס בעבודה פרטנית. יש לנו בוגר שבתיכון היה לו פטור מבגרות במתמטיקה ובפסיכומטרי, בזכות הקורס המותאם ולא מעט עבודה פרטנית התגבר על הקשיים בחשיבה כמותית וקיבל ציון כללי 684.

 

 

אז לקויי למידה יכולים להצטיין בפסיכומטרי?
בוודאי! נשברה תקרת הזכוכית שפעם עמדה בפני לקויי למידה במבחן פסיכומטרי. הייתה אצלנו כיתת לקויי למידה שמתוך 12 תלמידים אחד קיבל 789 אחד 741 ועוד אחד 690. מה שחשוב להבין הוא שקורס מותאם ללקויי למידה הוא קורס שמאפשר לכל תלמיד להביא את היכולות שלו לידי ביטוי בפסיכומטרי. לכן אין פלא שיש בקורס תלמידים שמשפרים ב-150 ואפילו יותר מ-200 נקודות ביחס לציון פסיכומטרי קודם שיש להם.
זמן רב תלמידים עם לקויות למידה נמנעו מההתמודדות עם הפסיכומטרי – גם במחיר של בחירת תואר או מוסד השכלה גבוהה שונה משרצו. תלמידים רבים ויתרו מראש על החלום ללמוד משפטים או כלכלה באוניברסיטה לטובת תואר אחר, אשר אינו מצריך ציון פסיכומטרי.
עם מסלול לימודים מותאם ובחינה מותאמת מתאפשרת לתלמידים עם לקויות למידה התמודדות הוגנת ומוצלחת עם הבחינה. יותר ויותר תלמידים ש"ברחו" מהמבחן עד שהרגישו ש"אין להם ברירה", הופתעו לגלות שהשד לא כזה נורא אם מתמודדים איתו במקצועיות ובדרך מתאימה. כיום, ניתן למצוא את בוגרי המסלול הזה בפקולטות המובילות, ללא פשרות, בדרכם לתואר אקדמי.

המאמר נכתב ע"י עו"ד אהוד צלטנר, מנהל בית ספר EZ Way אשר עורך קורסי פסיכומטרי ייעודיים ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב מאז שנת 2003.
קורסי EZ Way ללקויי למידה נלמדים בין היתר בקמפוסים בירושלים, מכללת ספיר, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר-אילן, רחובות, ת"א, ראשל"צ, חדרה, קריות ועוד.

לוגו איזי ווי

לוגו איזי ווי

לפרטים והרשמה:
1-700-70-70-07
אתר – www.ezway.co.il

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר