צעדת החיים במקדוניה (צילום: יח'"צ עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה)
צעדת החיים במקדוניה (צילום: יח'"צ עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה)

עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה: ההאקאתון הראשון להנצחת קהילות יהודיות באמצעות טכנולוגיה

מכללת עזריאלי מובילה האקאתון ראשון מסוגו להנצחת סיפור הקהילה היהודית במקדוניה שנכחדה בשואה, באמצעים הנדסיים וטכנולוגיים

פורסם בתאריך: 27.3.18 18:06

הקאתון הוא אירוע שבו מתכנתים, אנשי טכנולוגיה, אנשי מוצר ותוכן מתכנסים יחד כדי לעבוד על פרויקטים טכנולוגיים בנושא מוגדר מראש. במקרה זה הנושא שהוגדר הוא הנצחת מורשת יהודי הבלקן ומקדוניה, דרך סיפורו של בית הקברות היהודי העתיק בבלקן בפארק החיים, שעבר בשנים האחרונות ניקוי, תעוד ושיפוץ ויהפוך לפארק היסטורי לשימור בעיר ביטולה במקדוניה.

"הבקשה לקיום הפרויקט המיוחד  הגיעה ממשרד החוץ במטרה לפתור בעיה לא שגרתית. עובדים מתחום ההנדסה במקדוניה שצריכים להתמודד עם אתגר והוא – לספר על קהילה יהודית שנכחדה בשואה", מספר השבוע מיכאל מזרחי, מנהל רשות מחקר, חדשנות ויזמות בעזריאלי מכללה אקדמית להנדסה, "אין להם קשר ליהדות, הם לא גדלו על סיפורי שואה, זה פחות מעניין אותם, אבל למרות כל זאת הצלחנו לייצר איתם תוצרים טכנולוגיים מרהיבים שמספרים על חייה של קהילה יהודית שנכחדה. לצורך כך בנינו אתר אינטרנט אליו נרשמו מהנדסים צעירים, האקרים, מתכנתים, אמנים, מעצבים ואנשי הפקה, כולם מקומיים, ואמרנו להם בואו נספר ביחד את הסיפור של הקהילה היהודית שחיה במקדוניה".

 

משתתפי ההאקאתון (צילום: באדיבות עזריאלי מכללה להנדסה)

משתתפי ההאקאתון (צילום: באדיבות עזריאלי מכללה להנדסה)

למיזם שותפים גופים רבים וכל גוף נטל חלק במילוי המשימה על פי תחומי התמחותו, ממוזיאון השואה בוושינגטון ועד לאוניברסיטת בר-אילן המתמחה בארכיאולוגיה והייתה אחראית על חשיפת הקברות בבית הקברות העתיק בבלקן, ואפילו קהילת סטארטאפיסטים ירושלמית, בגילאי 14-18 בלבד, הנקראת tomorrow jlm בהובלת תהילה פלד, שניהלה את המיזם, בנתה את האתר וריכזה את האוניברסיטאות השותפות. את כל אלו הוביל האקסלרטור AtoBe מבית עזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, בראשות מזרחי.
שלושה חודשים של עבודת תכנון ואיסוף מידע הובילו לאירוע ששמו "ביטלון" והוא התקיים בין 10-11.3.18. מדובר ב-30 שעות ללא שינה, הכוללים בתוכם מספר אירועים קטנים, ואירוע אחד לציון 75 שנה לאובדן הקהילה היהודית במקדוניה במהלכו לקחו המשתתפים חלק בצעדת החיים המרגשת בעיר ביטולה.

 

 

ה"ביטלון" הוגדר כהצלחה, והתהליך הנפיק רעיונות טכנולוגיים לחשיפת סיפורה של הקהילה שנכחדה ואין מי שיספר את סיפורה. בין התוצרים בהקאתון:

  • סיור ברובע היהודי בעיר ביטולה באמצעות הטלפון הנייד, כאשר בכל צילום באתרי היהדות והמורשת ניתן להביט במיצג כיצד נראה היום ובעבר.
  • אפליקציה המהווה "ספר מבקרים", שבה נאספים התרשמויות המבקרים כפי שנרשמו בטאבלטים המוצבים באתרי המורשת היהודית, ממנה ניתן לבצע שיתוף לרשתות החברתיות.
  • אפליקציית הליכה בבית הקברות העתיק המאפשרת העלאת סיפורים, וידאו, תמונות והווי מחיי כל משפחה בעת צילום קבר במקום.
  • איסוף והצלבת נתונים שנאספו ממוזיאון השואה, מיד ושם וממידע שהגיע לידי המשלחת, במהלכם התגלו אפשרויות לתיקון מידע מוטעה ולא שלם.
משתתפי ההאקאתון בצעדת החיים במקדוניה (צילום: יח'"צ עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה)

משתתפי ההאקאתון בצעדת החיים במקדוניה (צילום: יח'"צ עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה)

 

לגבי המשכיות ההקאתון מספרת לילי פרגמניקוב, מנהלת פרוייקטים ברשות החדשנות, היזמות והמחקר כי "כבר נפתחה שיחה מול שגריר ישראל בבלקן שהוביל את  אירועי 75 השנים לרצח יהודי מקדוניה, מר דן אוריין, ומול הצוות המקדוני, על יצירת מסורת וקיום האירוע פעם נוספת בעוד שנה מהיום. מלבד זאת אנחנו מקבלים הרבה הזמנות וכיוונים אפשריים ליצירת סוג כזה של האקאתון במקומות נוספים בארץ ובעולם. בכל מקום יש סיפור לספר ואמצעים טכנולוגים הם הדרך הטובה ביותר לחבר דור חדש למסורות ותיקות – בכל מקום כזה יש מקום להאקאתון כמו זה שקיימנו בעיר ביטולה".

מסכם מיכאל מזרחי: "המצאנו שיטה חדשה המאפשרת לזכור את סיפורי השואה באופו שמדבר אל בני נוער וצעירים. אני מקווה שנוכל לשכפל את המודל החכם הזה ולהחזיר את התודעה לקהילות האבודות שאין מי שיספר את סיפורם".

משלחת המנצחים ב"ביטלון" תוזמן לסיור ממומן לישראל, בתל אביב וירושלים, שיכלול גם ביקור בחברות טכנולוגיות מובילות, באקסלרטורים והאבים ופגישות עם מובילי קהילת הטק בישראל, כך שיהפכו לשגרירים של קידמת הטכנולוגיה הישראלית.

ההאקאתון מתקיים בהובלת משרד החוץ והאקסלרטור AtoBe מבית עזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, tomorrow JLM, אוניברסטית בר אילן, המכון הטכנולוגי של חולון, מוזיאון מגדל דוד, יד ושם, My Heritage ועוד.

לאתר הביטלון – לחצו כאן

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר