הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)
הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)

ההתנגדות להקמת מכללות צה"ל בעין כרם: תושבי השכונה עתרו לבית המשפט

ועד תושבי עין כרם מעלה הילוך במאבקו נגד הקמת מכללות צה"ל סמוך לשכונה – השבוע הוגשה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים

פורסם בתאריך: 24.10.18 07:57

ההתנגדות להקמת מתחם מכללות צה"ל סמוך לשכונת עין כרם עוברת לבית המשפט. ועד תושבי שכונת עין כרם הגיש השבוע עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד הוועדה המקומית והוועדה המחוזית לתכנון ולבניה, הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים ומשרד הביטחון.



במסגרת העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין יובל גלאון ושלי לב שרמן, ממשרד שביט בר און גלאון צין ויתקון ושות', התושבים מבקשים מבית המשפט לבטל או להשעות את החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית, עד שתיכון ועדה מקומית חדשה לאחר הבחירות המוניציפליות. לטענתם, קידום התוכנית הינו בגדר "מחטף", שנעשה בחוסר סמכות, תוך עקיפת הוועדה המקומית ונציגי מועצת העירייה, שחלקם מתנגדים לתוכנית.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", למעשה, ועד התושבים בעין כרם טען כי המעבר המתוכנן של המכללות הצבאיות מגלילות לעין כרם, יפגע באזור בצורה קשה. התושבים אף הפגינו במקום. כמו כן, למתנגדי התוכנית הצטרפו מינהל קהילתי יובלים וגורמים נוספים, שהציעו חלופה – הקמת מכללות צה"ל סמוך לגבעה הצרפתית. מנגד, בעירייה טענו כי הם רואים בפרויקט זה חשיבות גדולה הן לעיר והן למכללות עצמן – מאות קצינים יעלו לירושלים מידי יום ובכך יחזקו את מעמדה של העיר כמוקד השלטון.

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם, ספטמבר 2017 (צילום: מטה מאבק עין כרם)

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם, ספטמבר 2017 (צילום: מטה מאבק עין כרם)

התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 5-3 קומות.

"התכנית מתיימרת להציב מחנה צבאי – על כל המשתמע מכך – בלב שכונת עין כרם", כך נכתב בעתירה, "אחד מהשטחים הערכיים ביותר בירושלים מבחינה נופית, תרבותית ודתית, שטח אשר מצוי ברשימה הטנטטיבית של אתרים מוצעים להכרזה על ידי מדינת ישראל (משרד החינוך) כאתרי מורשת עולמית".

תגובות

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "החלופה להקמת מכללות צה"ל נבחרה כמיטבית ביותר, מתוך מספר חלופות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים וסביבתיים. הטענה לפיה מדובר בהקמת מחנה צבאי בלב שכונת עין כרם איננה נכונה. מדובר בשטח בפאתיה הצפוניים של שכונת קריית מנחם ובסמוך ל'כפר השבדי', שטח המרוחק משכונת עין כרם. באשר לטענות על פגיעה סביבתית, כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים. עמדת המחוז לעתירה תובא בפני בית המשפט".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים גאה בקידום ומימוש החלטות הממשלה להעברת מכללות צה"ל לירושלים. יצוין כי ליבת עין כרם מוגדרת כאזור לשימור וכך תישאר בשל חשיבותה ההיסטורית והתיירותית. השטח המיועד להקמת המכללות כלל אינו חלק משכונת עין כרם ואינו מיועד לשימור אלא מזה שנים רבות מיועד לפיתוח ולבינוי כפי שהוגדר בתכנית המתאר לירושלים, על כן אין כל פגיעה בשכונת עין כרם. התכנית המוצעת למכללות אינה קרובה כלל לכפר עין כרם ואינה פוגעת במרקם השימור ההיסטורי. החלופה שנבחרה בתחרות האדריכלים הינה בעלת מופע אדריכלי צנוע שאינו בולט בנוף הבנוי הקיים, משתלבת בטופוגרפיה הקיימת ובמדיניות הפיתוח העירונית לאזור דרום מערב העיר. חשוב לציין כי המכללות ישרתו מאות קצינים ובעלי תפקידים ויחזקו את צביון השכונות הסובבות אותו באחד מן האזורים הנגישים ביותר, המרושתים בתחבורה ציבורית מגוונת (אוטובוסים ורכבת קלה) שתאפשר גם לבאי המכללות ממרכז הארץ להגיע ללא רכב באמצעות קו רכבת ישראל החדש והרכבת הקלה. העירייה והרשות לפיתוח ירושלים מקדמות את התכנית להקמת המכללות בשטח מיועד לפיתוח גם מתוקף תכנית המתאר וגם על פי התב"ע התקפה היום המייעדת אותו לבינוי. בנוסף, גם הוועדה המחוזית מצאה את התכנית ראויה ונכונה לעיר ועל כן לא קיבלה את טענות המתנגדים והחליטה להפקידה. עוד יצויין כי התקיימו מפגשים רבים להצגת התכנית לציבור כפי שנעשה בכל תכנית".

עוד נמסר מהעירייה: "צר לנו שגורמים קיצונים מטעים את התושבים ומפיצים מידע שגוי ולא מבוסס מתוך אינטרסים זרים ורצון  למנוע כל  פיתוח עתידי, וכך פוגעים בעתידה של ירושלים. נמשיך לפתח ולחזק את ירושלים תוך שמירה על עין כרם והמקומות ההיסטוריים בירושלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר