הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)
הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)

למרות התנגדות התושבים: אושרה הפקדת תוכנית מכללות צה"ל

הוועדה המחוזית החליטה להפקיד את התוכנית השנויה במחלוקת להקמת קמפוס מכללות צה"ל סמוך לעין כרם

פורסם בתאריך: 14.8.18 12:09

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה החליטה ביום שני להפקיד את התוכנית להקמת המבנה עבור מכללות צה"ל סמוך לשכונת עין כרם, וזאת למרות התנגדות התושבים. הוועדה קבעה כי המבנה יוקם על שטח בפאתיה הצפוניים של שכונת קרית מנחם, סמוך לעין כרם, בסמוך ל"כפר השבדי". התושבים, שמתנגדים להקמת הקמפוס בשטח, הפגינו מחוץ לוועדה. לטענת התושבים הקמת הקמפוס בשטח הטרסות של עין כרם תפגע בנכסי הנוף, התרבות והמורשת. בנוסף, המתנגדים חוששים מפגיעה תחבורתית קשה.

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: מטה מאבק עין כרם)

הפגנה נגד הקמת מכללות צה"ל בעין כרם, ספטמבר 2017 (צילום: מטה מאבק עין כרם)

התוכנית, שהוגשה על ידי משרד הביטחון והרשות לפיתוח ירושלים ונערכה על ידי משרד ארד סימון אדריכלים, ממוקמת על שטח של 39 דונם. "מדובר בחטיבת שטח ציבורית בבעלות המדינה אשר על פי מדיניות העירייה מיועד לשימושים כלל-עירוניים. חלופה זו נבחרה כמיטבית ביותר, מתוך חלופות רבות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים וסביבתיים. כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים".

התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 5-3 קומות.

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה כי "התוכנית עושה את האיזון הראוי בין פיתוח ובין שמירה על ערכי הסביבה והטבע שבאזור. המכללות ישתלבו בתהליך ההתחדשות העירונית המקודמת באזור ויתרמו ליצירת תשתית עבור אוכלוסייה צעירה ואיכותית בירושלים, המעורבת בחיי העיר ועשויה להשתקע בה".



לצד המתנגדים עומדים שלושה מתמודדים לראשות העיר. חבר הוועדה המחוזית והמועמד לראשות העיר עופר ברקוביץ', יו"ר רשימת "התעוררות", מסר: "חרף התנגדותי וההפסד בוועדה המחוזית, תנועת התעוררות בראשותי תמשיך להיאבק נגד הקמת המכללות הצבאיות במורדות עין כרם, מהלך שיפגע בדרום מערב העיר. העברת מכללות צה"ל לירושלים הוא מהלך אסטרטגי חשוב ביותר לירושלים, ולכן הכרחי לבצע אותו נכון. המיקום הנכון למכללות צה"ל הוא בגבעה הצרפתית, בשטחי האוניברסיטה העברית, בסמוך לאקדמיה המובילה בישראל, מה שיחזק את השכונה ואת צביונה. לעומת זאת, המיקום המיועד כיום, במורדות עין כרם, אינו מתאים כלל, יעמיס על התשתיות ויחלוש של שטח ציבורי רחב, שנועד לשירות תושבי מערב העיר. על כן אנו שותפים להתנגדותם של תושבי שכונות דרום מערב העיר. ההחלטה של ברקת להמנע מלהביא את הנושא לדיון בוועדה המקומית מדברת בעד עצמה – ההצעה למיקום המכללות במערב העיר היא שגיאה קשה. לא בכדי העדיף ברקת 'לדלג' מעל הביקורת המקצועית של הוועדה המקומית. לא בכדי אין לתוכנית הזו כל תמיכה בירושלים. תנועת התעוררות בראשותי  תמשיך לפעול למען העברת מכללות צה"ל לירושלים, באופן שיגשים בצורה מיטבית את האינטרסים של תושבי העיר. נמשיך להאבק למען איכות החיים של תושבי קרית היובל עין כרם וקרית מנחם. ואני מתחייב שמיד לאחר שאבחר לראשות עיריית ירושלים, ב-30.10.2018, אמשוך את התכנית ואביא לביטולה".

בדיון הוועדה מסרה המועמדת לראשות העיר ח"כ רחל עזריה, יו"ר רשימת "ירושלמים" כי "ישנה חשיבות גדולה לכך שמכללות צה"ל יקומו בירושלים אך גורמים בעירייה מקדמים תכניות דרמטיות ובעלות חשיבות לאומית בבהילות לפני הבחירות. כיו"ר ועדת הרפורמות אני מלווה את נושא הקמת מכללות צה"ל ואת תושבי השכונות כבר זמן רב ואף בחנתי חלופות אפשריות. ברור לכל כי העברת מכללות צה"ל לירושלים תיטיב עם העיר אך בחירת המקום גרועה. מורדות עין כרם הינן נכס היסטורי משמעותי ופגיעה בהן תהיה בכייה לדורות. בנוסף, השטח הנבחר למכללות הינו קריטי להתחדשות העירונית המסיבית שתתקיים באזור עין כרם, כיוון שהוא שטח המיועד למבני ציבור ושימוש בו מהווה פגיעה חמורה בתושבים. עלינו לבחון את החלופות הקיימות באופן מקצועי – למשל את החלופה ליד קמפוס הר הצופים בה מעוניינים האוניברסיטה העברית ותושבי הגבעה הצרפתית, וכן חלופות נוספות.  לא נכון לקבל החלטה פזיזה בשלהי תקופת ראש העיר הנוכחי".

המועמד לראשות העיר עו"ד יוסי חביליו, יו"ר רשימת "חביליו מצילים את ירושלים", שמלווה את מאבק תושבי עין כרם מספר שנים, מסר: "החלטת הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית הינה טעות קשה, המקום אינו מתאים להקמת המכללות – לא מבחינה תחבורתית, לא מבחינה תכנונית ולא מבחינת הנזק הגדול שייגרם לנכסים היסטוריים ותרבותיים ברמה בינלאומית כמו שכונת עין כרם. כל זאת כאשר יש חלופות טובות הרבה יותר כמו מתחם האוניברסיטה בהר הצופים שם רוצים התושבים את המכללות או במתחם האוניברסיטה בגבעת רם. צר לי שהוועדה המחוזית נגררה אחרי הרצון של ברקת לגזור קופון לפני עזיבתו את העירייה, ציבורית ומשפטית היה צריך לחכות עם אישור התוכנית להפקדה עד לאחר הבחירות. אם אבחר לראשות העיר אבטל את התוכנית ואבחר מקום אחר למכללות צה"ל. אני גם סבור שמשפטית התוכנית לא תשרוד את הליכי ההתנגדויות וההליכים המשפטיים וחבל על בזבוז כספי הציבור ועיכוב בהעברת המכללות למקום המתאים בירושלים".

כמו כן, גם סגנית ראש העיר יעל ענתבי (פ"ז) מתנגדת למיקום קמפוס המכללות, ואף הציעה חלופה – שטח הסמוך לפסגת זאב מערב, הגובל עם רחוב אלוף יקותיאל אדם. "ישנם הרבה מאד בעיות והתנגדויות למיקום המכללות בשכונת עין כרם", מסרה ענתבי, "וראוי היה שהוועדה המחוזית היתה מאפשרת זמן בדיקה להעברת המכללות לפסגת זאב, שם יש תב"ע מאושרת ושטח גדול ומתאים יותר. ההתעקשות על המיקום בעין כרם תגרום לעיכוב של שנים במימוש העברת המכללות לירושלים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר