הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)
הדמיה של מכללות צה"ל סמוך לעין כרם (הדמיה: דובר צה"ל)

למרות המאבק הגדול: אושרה התוכנית להקמת מכללות צה"ל ובונקר ענק בעין כרם

הפסד למאבק הירוקים - ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות אישרה את התוכנית להקמת מכללות צה"ל באגן עין כרם, שכוללת גם הקמת בונקר ביטחוני ענק בשטח של כ-20,000 מ"ר; לפי ההחלטה שטח המכללות יצומצם לטובת הרחבה של שטח ציבורי פתוח

פורסם בתאריך: 17.2.19 12:36

למרות המאבק הגדול של תושבי עין כרם ושל ארגוני הירוקים: ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות מחוז ירושלים החליטה לאשר את התוכנית להקמת מכללות צה"ל באגן עין כרם, שכוללת גם הקמת בונקר ביטחוני ענק בשטח של 20,000 מ"ר.



התוכנית להעברת מכללות צה"ל מגלילות לאגן עין כרם בירושלים, כזכור, מצויה בעין הסערה מזה כחודשים. העירייה והרשות לפיתוח ירושלים מקדמות את התוכנית להקמת המכללות בשטח שנוי במחלוקת. החברה להגנת הטבע, מינהל קהילתי יובלים, תושבי עין כרם וגורמים נוספים מתנגדים נחרצות לאישור התוכנית ולהוצאתה לפועל, ומציעים חלופה אפשרית – הקמת מכללות צה"ל בשטח סמוך לגבעה הצרפתית. לטענת המתנגדים, התכנית תגרום לנזקים סביבתיים, בעקבות מיקומה, על גבעת הטרסות, יש לה השלכות חברתיות ותחבורתיות שליליות וכן היו כשלים בתהליך קבלת ההחלטות ואישור התוכנית. רק בשבוע שעבר הפגינו המתנגדים מחוץ לוועדת המשינה להתנגדויות שבוועדה המחוזית שבמרכז העיר ירושלים.



ועדת המשנה המחוזית להתנגדויות מחוז ירושלים בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לתת תוקף ביום חמישי שעבר, 14.2.19, לתוכנית להקמת מכללות צה"ל בירושלים. התוכנית שהוגשה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, ממוקמת על שטח של 39 דונם. "חלופה זו נבחרה כמיטבית ביותר", כך נמסר מהוועדה, "מתוך חלופות רבות שכללו היבטים תכנוניים, כלכליים, חברתיים, יישומיים וסביבתיים. כחלק מההליך התכנוני, ביצעה רשות המים תסקיר הידרולוגי מקיף שקבע כי רוב שטח התוכנית נמצא מעל תצורת סלע אטימה לחלוטין לחלחול ובמרחק 400 מטר ממעניינות סמוכים. יחד עם זאת, נקבעו הוראות לביצוע קידוחי חקר והוראות לניהול מי נגר אשר יבטיחו את חלחול המים. התוכנית כוללת הקמת קמפוס חדש שיקלוט את פעילות מכללות הפיקוד והמטה של צה"ל ממחנה גלילות, ויכלול שמונה בית ספר להכשרות צבאיות שונות, מבנים משותפים כגון אודיטוריום, מתקני ספורט, בניינים למנהל וכן מתקני מגורים. הבינוי המוצע בתוכנית הינו בגובה של 5-3 קומות".


הפגנת המתנגדים נגד התוכנית להקמת מכללות צה"ל בעין כרם (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

הפגנת המתנגדים נגד התוכנית להקמת מכללות צה"ל בעין כרם בשבוע שעבר (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


כמו כן, במסגרת התוכנית תוקם גם טיילת פתוחה שתקיף את שטח המכללות ותתחבר לשביל ישראל. הטיילת מתחילה בסמוך למבני המגורים וניתן ליהנות בה מהנוף של כפר עין כרם. בדיון למתן תוקף לתוכנית קבעה הוועדה כי שטח המכללות יצומצם לטובת הרחבה של השטח הציבורי הפתוח ב-3 דונם, הממוקם בחלק הצפוני של המגרש, תוך הנגשת הממצאים הארכיאולוגים המצויים בו לציבור המטיילים.

במהלך הדיון הציגו המתנגדים למקם את המכללות בשטח מחנה 'בית זית' הנטוש – הוועדה פסלה חלופה זו מאחר ומדובר בשטח גן לאומי המרוחק מירושלים ואינו נמצא בתחום השיפוט שלה וכן בשל הקושי התחבורתי להגיע למקום. כמו כן, הציעו חלק מהמתנגדים לבחון אפשרויות להעתקת המכללות אל שטחים בקמפוס האוניברסיטה העברית גבעת רם והר הצופים. הוועדה בחנה חלופות אלו ומצאה כי קיים בהן חוסר נגישות בתחבורה ציבורית, העדר ישימות קניינית, פגיעה בשטחי תעסוקה והעדר שטח בהיקף מספק. יש לציין כי המתנגדים עצמם ציינו כי רוב החלופות אותן הציעו בדיון אינן ישימות.


מכללות צה"ל באגן עין כרם (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

מכללות צה"ל באגן עין כרם (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)


לעומת זאת, המיקום שאושר הינו בעל נגישות מיידית ונהנה מיתרונות רבים. כמו כן, המכללות יוקמו על ציר המוסדות הלאומיים בהם ממוקמים בין היתר הר הרצל ויד ושם, וכן בסמוך לקו הרכבת הקלה ובקישור לקמפוס גבעת רם.

מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה כי "העברת מכללות צה"ל אל ירושלים, הינו צעד חיוני אשר יתרום לפיתוחה של העיר ויתרום למעמדה כבירת ישראל".

דלית ארמוזה, ממובילות המאבק של תושבי עין הכרם, מוסרת: "במידה והתוכנית תצא לפועל בעין כרם היא תהווה מפגע בריאותי ובטיחותי לתושבי השכונות. זה על ראשו של ראש העיר, שמוכן להניח את גורל תושבי ירושלים כ'בשר תותחים' ולא דואג לבריאותם ולביטחונם של תושבי עירו".

נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בת קיימא: "החלטת הוועדה המחוזית לדחות את כל ההתנגדויות ולאשר את המיקום של מכללות צה"ל במורדות אורה על הנוף ההיסטורי הרגיש של אגן עין כרם, מאכזבת מאד. כאשר חלופת הר הצופים עונה על כל דרישות משרד הבטחון לא היתה שום הצדקה להיכנע לחלופת עין כרם. עבור ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא זו הפרה של הבטחה של ראש העיר לפני הבחירות, לעשות כל מאמץ להחזיר את המכללות למיקומן המקורי בהר הצופים, החלטה שנתמכה גם על ידי מועצת העירייה".

חבר מועצת עיריית ירושלים יוסי חביליו, שיתמנה לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים: "החלטה אומללה. אני התנגדתי לתוכנית ואמשיך לפעול על מנת שלא תצא לפועל".

אברהם שקד, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בירושלים והרי יהודה: "ועדת המשנה להתנגדויות לא אישרה רק את מכללות צה"ל, אלא גם מתקן ביטחוני ענק, בתת הקרקע, שקיומו ומהותו הוסתרו לא רק מציבור המתנגדים, אלא גם ממליאת הוועדה המחוזית, שאישרה את הפקדת התכנית. הודעת מינהל התכנון, היא דוגמה ומופת לידיעה שקרית – פייק ניוז. לא רק מכללות צה"ל, בשטח בנוי של כ – 50 אלף מ"ר, הכולל מבני לימוד, ספורט ולינה, במחנה צבאי מגודר, עם כניסה למורשים בלבד, אושרו על ידי הוועדה, אלא גם מתקן בטחוני תת קרקעי, בשטח של יותר מ-20 אלף מ"ר, שייעודו לשעת חירום. את קיומו של מתקן זה, שאינו חלק מהשימושים הנדרשים לתפקוד המכללות השגרתי, ניסה צה"ל להסתיר ולטשטש. ניכוס השטח הציבורי, עבור צה"ל, תוך התעלמות מצרכי התושבים הנוכחיים והעתידיים והסתרת המידע החיוני מהוועדה ומהציבור, הם שערורייה ציבורית וחרפה, לכל מי שנתן לה יד. החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול בכל דרך אפשרית, יחד עם תושבי השכונות ושאר המתנגדים למיקום מחנה המכללות, כדי לבטל את התכנית ולהעביר את מכללות צה"ל למקום ראוי אחר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. יודע דבר

    הוועדה המחוזית היא חותמת גומי, מאשרת כל גחמה של גורמי התכנון, בלי לשקול את ההשלכות החמורות של התוכניות. בעוד עשרות שנים הם יחשבו כאלה שהתחילו את הרס ירושלים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תפסיקו להרוס את עין כרם ,מאד חבל אל חוסר השכל של אנשי הנדלן

  3. אבי

    החלטה שקולה ונכונה. לא כל בנייה היא הרס. מיקום של מכללות צה"ל באזור הסמוך למרקם העירוני ובנגישות טובה לרכבת הקלה היא סבירה. ברור שהיה עדיף שהמכללות יהיו באוויר ותושבי עין כרם ימישכו להנות מנוף ושקט ללא הפרעה.

  4. בכיר לשעבר בעירייה

    תושבי עין כרם תעיפו את הועד שמתיימר לדבר בשימכם!! התוכנית לא בעין כרם לא מפריעה ולא קשורה לעין כרם. מדובר בתוכנית ראויה וכל אדם נורמאלי צריך לברך על הגעת גוף ביטחוני אקדמי ענק לירושלים. הנוכחות של הגוף הזה גם תתין תחושת ביטחון גם תעצור התחרדות באזור שמדרדר כבר שנים לכיוון הזה גם תעניק מקומות עבודה חדשים ומה צריך יותר מזה. יאללה תעיפו את הירקרקים הללו שלא דואגים לשכונה היפה והמוזנחת שלכם ותמנו חדשים ראוייים יותר

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר