כביש 16 (צילום: אלמנטס)
כביש 16 (צילום: אלמנטס)

חמש עובדות על כביש 16 ומשבר התחבורה של ירושלים

יוסי סעידוב, מייסד ארגוני צרכני התחבורה הציבורית והולכי הרגל - '15 דקות' ו'ברחובות שלנו' מסביר למה כביש 16, שנחנך השבוע רשמית, רק יגביר את עומסי התנועה והפקקים בעיר הפקוקה לה יחדיו | טור דעה

פורסם בתאריך: 2.9.22 08:51

1. כביש 16 צפוי להכניס 1,000 מכוניות מדי שעת עומס לתוככי ירושלים. הכביש שמתחיל אחרי מנהרות הראל מסתיים במערכת רמזורים מוזרה בין רמת בית הכרם לגבעת מרדכי. לאן בדיוק ייכנסו המכוניות? לכביש בייט הפקוק? לכביש בגין הסתום? אולי לרחוב עזה עם הפקק הבלתי נגמר?


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


2. 300,000 מכוניות חדשות עולות לכבישי ישראל מדי שנה. אורכן כאשר הן עומדות ללא תזוזה: 1,200 ק״מ. פעמיים אורכה של מדינת ישראל. לכבישי ירושלים עולות רק 12,000 מכוניות חדשות בכל שנה. 60 ק״מ של פקק עומד. כביש באורך של 6 ק״מ הוא לא יותר מאשליה. כמו כל הפרוייקטים במילארדי שקלים לטובת תשתיות לרכב פרטי שרק החמירו את המצב: הארכת כביש בגין, הרחבת כביש 1, מנהרות הראל וגשר מוצא – כל אלה רק החמירו את הפקקים אל ירושלים – ובעיקר בתוכה.

3. כביש 16 פוגע במערך התחבורה הציבורית של העיר. הוא מעודד שימוש ברכב פרטי, חוצה קו רכבת קלה, ובסופו, בין גבעת מרדכי לגבעת רם – נבנה חניון ל-2,200 מכוניות. מי בונה חניון חנה וסע בתוך העיר? איזה מן היגיון מוזר זה? חניוני חנה וסע נבנים מחוץ לעיר. מישהו חשב להקים את חניון שפירים למשל – סמוך לאחד המחלפים של איילון בתוך תל אביב?


יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)

יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)


4. כביש 16 הוא חלק ממערך אדיר של תשתיות לרכב פרטי שעיריית ירושלים ומשרד התחבורה מקדמים בטירוף – זאת למרות שהמדיניות הזו רק מחמירה את המצב: לפני כמה ימים אושרה הקמת מחלף אורה – אוטוסטרדה לשום מקום לצד רכבת קלה. עיריית ירושלים מקדמת חניון של 1,300 מקומות מתחת למפגש של שתי רכבות קלות ורכבת מהירה – חניון שזר. זאת לצד מחלפים בגבעה הצרפתית, חניונים בתוך העיר העתיקה, מתחת לגן הפעמון ומתחת לתחנות של רכבת קלה. ככה לא מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית. ככה מעודדים שימוש בפרייבטים.

5. כביש 16 נחנך שנה לפני הזמן. זה מדהים. בכל מה שקושר לתשתיות של רכבים פרטיים הקבלנים תמיד מקדימים את הזמן. בכל מה שקשור לתשתיות של תחבורה ציבורית ורכבות קלות – תמיד מדובר באיחורים קטסטרוטפליים. דוגמא קטנה – 25 שנה אחרי שהוחלט על הקמת הקו האדום בירושלים הוא עדיין לא הושלם.

 

 


מחפשים דירות גן במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משק תחבורה מעורב

    הכותב טועה שלוש פעמים ושטוף בשטויות של מתכננים:
    1. לא יהיה בישראל וגם לא ברוב חלקי העולם ויתור מוחלט על כלי רכב פרטיים. היתרונות שלהם גדולים מכדי שבאמצעים דמוקרטיים ובכלים של העדפות כלכליות הם ייעלמו. זה לא יקרה ולכן צריך לעודד תחבורה ציבורית אבל להכיר גם בצרכים של תחבורה פרטית.
    ההגיון עליו מתבסס הכותב פועל גם הפוך . אם יוקלו הפקקים אז יהיה שוב שימוש בכלי רכב פרטים עד לנקודת שווי משקל
    2. ברוב העולם קודם בונים תחבורה ציבורית ראוייה ואז נוקטים בתכנון המעדיף כמעט בלעדית תחבורה ציבורית. הרעיון של כפייה בכל טכניקות כלכליות תכנוניות בטרם התפתחה תשתית ראוייה טיפשי , אינו יעיל בהשגת היעדים וגם אלים ואנטי דמוקרטי.
    3. לא ברור איך חזון התחבורה הציבורית של לפני 15 שנה מדבר עם מכוניות אוטונומיות, ניהול תחבורה באלגורתמים ומהפכת הכלים החשמליים. תחבורה ציבורית שמעט תשתפר לא תפתור את הבעיות של ישראל.
    צודק המחבר שיש יותר מדי כלי רכב בישראל ושמחיר כלכלי סביבתי שלהם גבוה מדי. כפייה אינה פתרון והשענות בלעדית על מערכת אוטובוסים ורכבות שברירית, לא יעילה , בפריסה רעה , מלוכלכת אינה מדיניות טובה.

  2. גבריאל

    סעידוב כל מה שכתבתה זה בולשיט כי הרי הפקק זה אותו פקק שהיה בכניסה לעיר ממליו ואותם מכוניות שיכנסו לעיר הם אותם מכוניות שתמיד נכנסים. זה לא מגביר שום פקק, ההפך הכביש המצויין הזה מקצר את הדרך משמעותית לאותם כלי רכב שיגיעו לדרום העיר, לבתי החולים שערי צדק הדסה עין כרם ולאוהדי הכדורגל\כדורסל שיגיעו לאצטדיונים טדי והארנה ובמקום לעבור בתוך העיר ש'ד הרצל ובגין יגיעו ישירות ממחלף הראל תוך דקות למחוז חפצם. הכביש ישרת בעיקר את תושבי ירושלים באיזור זה שיוצאים לעבודה מדי יום במרכז הארץ (כמוני כמובן) כביש מצויין שקיצר לי את הדרך והזמן משמעותית. חבל סתם לברבר.

  3. הנוסע

    צודק סעידוב, אבל לדעתי, אני מעדיף שאנשים ישאירו את הרכב בבייט מאשר שימשיכו הלאה לתוככי ירושלים. פרט לכך, החניון החדש שבונים בשדרות שז"ר מטומטם להחריד: בונים חניון יקר בטירוף באמצע המע"ר העתידי של ירושלים, במקום הכי טוב מבחינת נגישות לתח"ץ בעיר, ואולי בארץ (חוץ מסבידור מרכז, אולי) כדי… מה? שאנשים יפקקו את הדרכים (העמוסות ממילא) אליו במכוניות? כדי שאנשים יחנו את המכונית שם וייסעו לת"א ברכבת? מה?

    מישהו איבד את הצפון.

  4. ציון

    לא מסכים. הכביש הזה חשוב מאוד בעיקר לתושבי דרום העיר. עם זאת צריך לטפל בבעיות מסביב. צומת בייט. חיבור לבגין ועוד. אי אפשר לחשוב שמקטע אחד יפתור הכל. אגב, נסיעה בכביש שלא בשעות עומס מדהימה ומקצרת ביותר!!!!!

  5. מרגו

    וואו!!!!
    חוסך לי 20 דקות ביום!!!! 10 דקות הלוך ו-10 דקות חזור!
    מדהים!!!
    תודה לכולם!!!

  6. יותם

    עד מתי יוסי סעידוב ימשיך לבלבל במוח? ״מיסד ארגון״ עלאק. פוליטיקאי ועסקן נואש זה מה שהוא

  7. ליאור

    ואחרי תקופה ארוכה שהכביש קיים רואים שהוא באמת השפיע על המון כבישים בירושלים,
    התברר בצורה מוחלטת שהכביש הזה ממש מועיל והדעות הללו לא רלוונטיות.
    מעבר לכך, עוד בזמן פרסום המאמר הזה תהיתי לעצמי שלפי דבריו אולי מוטב יהיה לסגור כבישים קיימים, כך יהיו פחות רכבים על הכביש.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר