בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)
בנימין נתניהו (צילום: אמיל סלמן)

דעה | נתניהו מפחד מבנט, סמוטריץ' ונערי הגבעות שלהם

הסיבה שאין מהלך מדיני מול הפלסטינים - נתניהו מפחד מהקולניות ומהתוקפנות של אנשי הבית היהודי | מאמר דעה

פורסם בתאריך: 12.12.18 19:27

מבצע "מגן צפוני" שפרץ לחיינו בשבוע שעבר קיבל מהר מאוד את הפרופורציות המתאימות. המבצע מתקיים בתוך מדינת ישראל, באמצעות כלים הנדסיים ואין שום סיבה שהוא יסלים לשום דבר מעבר לנטרול המנהרות הספציפיות שהוא מטפל בהן.

האיום בגבול הצפוני היום הוא לא רק חיזבאללה. לא רחוק ממנו, בשטח סוריה, מתמקמות מזה זמן רב מיליציות שיעיות. הן אינן צבא מאורגן שאפשר להשמיד מהאוויר כמו שעשינו לחילות האוויר של מדינות ערב במלחמת ששת הימים. הן פועלות בשטחי חיזבאללה וחמאס, מתערבבות בתוך בסיסים סורים ואף בתוך אוכלוסייה אזרחית, והתקיפות של צה"ל מהאוויר, מוצלחות ככל שיהיו, לא יכולות לסלק מסוריה את איראן.



כיום, השחקנית המשמעותית ביותר בסוריה היא רוסיה, המעצבת של כל מה שקורה ולא קורה היום בסוריה ובמידה רבה גם בלבנון. אבל גם רוסיה לבדה לא יכולה להוציא את איראן מסוריה. בין רוסיה ואיראן יש אינטרסים משותפים מחד, ותחרות על הגמוניה וכוח מאידך. בשביל להוציא מסוריה את איראן, שמאיימת על ישראל, נדרש שיתוף פעולה בין רוסיה לארה"ב.

במסגרת מערכת היחסים ההדוקה של ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, נתניהו אמור להיות מסוגל להוביל את המהלך הזה. זאת אמורה להיות כוס התה של טראמפ: מהלך גדול – במחיר נמוך מאוד עבורו. אלא שזה יצריך מנתניהו לבצע מהלך בגזרה הפלסטינית: לפתוח את עזה ולהתחיל תהליך מול אבו מאזן. לא מדובר בהסכם כולל, אלא בצעדים אשר יאפשרו הסדרה כוללת של ארה"ב ורוסיה לגבי איראן, סוריה וחיזבאללה.


עו"ד מרב מיכאלי (צילום: רון קדמי)

ח"כ מרב מיכאלי, המחנה הציוני (צילום: רון קדמי)


על פניו, נתניהו הוא מדינאי מרחיק ראות שנמצא במעמד מושלם כדי לממש את המהלך הזה – הוא זוכה לאמון רב מצד נשיא ארה"ב ויש לו יחסים טובים עם נשיא רוסיה. גם הסדרה בסוריה וגם הסדר מול הפלסטינים הוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה. אז למה זה לא קורה? בגלל שנתניהו מפחד. לא מטראמפ, פוטין, ח'אמנאי, או נסראללה. נתניהו מפחד מבנט, סמוטריץ' ונערי הגבעות שלהם. הוא יודע שהם מיעוט זעיר בציבור הישראלי, אבל מפחד מהקולניות, הכוחניות והתוקפנות שלהם. הוא יודע שכל צעד שיקרב את מדינת ישראל לעבר הסדר מסוים עם הפלסטינים יהיה טוב לביטחונה, אבל יסכן את שלטונו. אז הוא לא עושה. וכך קורה שפעולה הנדסית בשטחנו זוכה לכינוי "מבצע מגן צפוני" ומשווקת כמערכה הרואית שראש הממשלה מזהיר כי עלולה לדרוש "הקרבה".

אל תטעו, חיזבאללה הוא איום, וגם איראן על גבול סוריה היא איום. אבל נתניהו לא עושה את מה שצריך לעשות כדי להתמודד איתם טוב יותר. נתניהו לא מביא ביטחון.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רענן

    מה הקשר בין מיכאלי לאתר הזה? אם הייתי רוצה לשמוע את הקשקושים ה"גיאופוליטיים" שלה הייתי עוקב אחריה בפייסבוק. לא קשור לירושלים בשום צורה, וצר שכל העיר בוחרים לתת לה במה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר