מוזיאון ארצות המקרא, מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילומים: מגד גוזני, נפתלי הילגר)
מוזיאון ארצות המקרא, מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילומים: מגד גוזני, נפתלי הילגר)

מוזיאון ארצות המקרא: התערוכה 'תימן: משבא לירושלים"

התערוכה תיפתח ביום שלישי הקרוב, 21.1, ותציג את סיפורה של ממלכת דרום ערב הקדומה ואת ההיסטוריה של יהדות תימן

פורסם בתאריך: 18.1.20 19:46

ביום שלישי הקרוב, 21.1, תיפתח במוזיאון ארצות המקרא התערוכה "תימן: משבא לירושלים" – אשר תציג, לראשונה בישראל, את ההיסטוריה של ממלכות דרום ערב הקדומות, בהן ממלכת שבא, חצרמוות, חִמיָר ועוד. עוד תציג התערוכה את קשרי המסחר ביניהן לארץ ישראל, וכן את ראשיתה והתפתחותה של הקהילה היהודית בתימן.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת9"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התהילה לה זכתה תרבות עתיקה זו בקצות העולם, משתקפת באזכורי המנחות של שליטי ממלכת שבא (ובהן בשמים ואבנים יקרות) בכתובות מלכי אשור, בסיפור המקראי על ביקור מלכת שבא בירושלים בימי שלמה, ובתיאורי העושר של ממלכות דרום ערב בכתבי המחברים היוונים והרומים.

בתערוכה יוצגו ממצאים מרתקים המשקפים את התרבות העתיקה של דרום ערב – אזור הידוע כיום בשם תימן – ואת קשרי המסחר בין אזור זה לארץ יהודה בימי הבית הראשון והשני. כמו כן תתייחס התערוכה לאוכלוסיות ששימשו כמתווכות בסחר הבשמים – עמי צפון ערב, ובמיוחד הנבטים שהותירו אחריהם ממצא עשיר באתרים רבים בנגב ובערבה. בין הפריטים שיוצגו בתערוכה – פסלון בדמות זוג גמלים רובצים מהמאה הראשונה לפי הספירה, מצבת קבורה ועליה דמות סמלית של אדם מהמאות החמישית–השלישית לפני הספירה, מַקטֵר דרום-ערבי בצורת קובייה מהאלף הראשונה לספירה ועוד.


מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילום: נפתלי הילגר)

מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילום: נפתלי הילגר)


במאה הראשונה לפנה"ס או זמן קצר לאחר מכן הופיעו בתימן קהילות יהודיות, ובסוף המאה הרביעית לספירה אימצו מלכי חִמיַר – הממלכה הגדולה האחרונה בדרום ערב לפני הופעת האסלאם – פולחן אל יחיד בהשראת היהדות כדת הרשמית של הממלכה. ממלכת חִמיַר נכבשה בידי ממלכת אַקסוּם הנוצרית בשנת 525 לספירה, אך בתימן נותרה קהילה יהודית תוססת, שיצרה יצירה רוחנית ענפה וקיימה קשרים עם קהילות יהודיות אחרות ברחבי העולם, עד לעלייה ההמונית של יהודי תימן למדינת ישראל הצעירה בשנת 1949.

התערוכה תציג את סיפורה של ממלכת חִמיַר העתיקה ואת ההיסטוריה של יהדות תימן – קהילה עתיקה ומרתקת, ששמרה לאורך אלפי שנות קיומה על קשרים עם מרכזים יהודיים אחרים אבל גם פיתחה מסורות ומנהגים ייחודיים משלה.

את התערוכה, שתינעל בסוף השנה האזרחית (דצמבר 2020), אוצרים ד"ר יגאל בלוך, יהודה קפלן ואורי מאירי. התערוכה תציג את סיפורה של ממלכת חִמיַר העתיקה ואת ההיסטוריה של יהדות תימן – קהילה עתיקה ומרתקת, ששמרה לאורך אלפי שנות קיומה על קשרים עם מרכזים יהודיים אחרים אבל גם פיתחה מסורות ומנהגים ייחודיים משלה.



לדברי אמנדה וייס, מנכ"לית המוזיאון, "תערוכה זו שופכת אור על המסורת העשירה של קהילת יהודי תימן, ועל וזיקתם המתמדת לארץ ישראל. כיום אנו רואים את הנוכחות הגלובלית של הקיום היהודי כמובן מאליו, אך תערוכה זו מתמקדת בשורשיה של קהילה יהודית בארץ דרום ערב הרחוקה ביותר, שסיפורה טרם סופר. היא מהווה חלק חשוב במכלול הארצות המוצגות במוזיאון. זהו סיפור של קהילה יהודית בעלת עוצמה פנימית יוצאת דופן ששימרה את מסורתה לאורך אלפי שנים".


מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילום: נפתלי הילגר)

מתוך התערוכה "תימן: משבא לירושלים" (צילום: נפתלי הילגר)


המוצגים שבתערוכה מגיעים מאוספי מוזיאון ארצות המקרא, רשות העתיקות, מוזיאון ישראל, מוזיאון הכט, קצין מטה לארכיאולוגיה, ואספנים פרטיים: סינדי ודוד סופר, שולה ולני וולף, פרופ' יוסף יובל וצביה טובי, ושגיב מחפוד.

"תימן: משבא לירושלים". פתיחה: 21.1.20. מוזיאון ארצות המקרא.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר