גן הקיפוד, עינות תלם (צילומים: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, יעקב שקולניק)
גן הקיפוד, עינות תלם (צילומים: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע, יעקב שקולניק)

טבע, פינות משחק וצבאים: טיול קצר לסופ"ש בשולי העיר

במסלול, שאורכו כ-2.5, ניתן ליהנות מאחד מאתרי הטבע היפים של העיר - החל מאוכלוסיית צבאים גדולה ביער רמות ועד עצי בוסתן מוריקים בעמק הארזים. צאו לטייל

פורסם בתאריך: 2.5.19 18:25

אחרי החופשה הארוכה של פסח, הארוחות המרובות, החגיגות והטיולים, אנו עומדים בפני עוד סוף שבוע ארוך. יום העצמאות מתחבר עם שישי-שבת, ושוב צפויים ימים מתאימים מאוד לטיולים בעיר ומחוצה לה. אם אתם חוששים מהפקקים והעומסים, אפשר ללכת על טיול רגלי בשולי העיר, מבלי להתרחק יותר מדי.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

שמוליק יידוב, מנהל מרכז יונקים בחברה להגנת הטבע, ממליץ על מסלול טיול מגן הקיפוד לאנדרטת 11 בספטמבר ועינות תלם. "זהו טיול רגלי באחד מאתרי הטבע היפים של העיר", הוא אומר, "אורכו של המסלול הוא כ-2.5 קילומטר לכיוון אחד, מתאים מאוד למשפחות ואפשר להיעזר בהקפצת רכב לנקודת הסיום". המסלול מתחיל בגן הקיפוד, השוכן בצד רחוב "דרך החורש" שבשכונת רמות (קיים שילוט הכוונה חלקי מכביש רמות). הגן נקרא על שם מתקן שעשועים לילדים בדמות קיפוד.


גן הקיפוד (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

גן הקיפוד (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


יורדים בעקבות השילוט ל"גן התנכ"י", יוזמה קהילתית מקומית לשימור גיתות עתיקות שנמצאו באיזור. המסלול מתחיל ביער ומשולט בשילוט חינני. "תוכנית לבניית שכונה באתר זה נבלמה, בשלב זה, בזכות פעילות ציבורית שהובלה על ידי תושבי השכונה", אומר יידוב, "הם שואפים להקים במקום פארק טבע עירוני, שיישמר את ערכי הטבע והמורשת המרשימים. סביב שכונת רמות שוכנת אוכלוסייה גדולה בכל קנה מידה של צבאים ישראליים נדירים, כמאה במספר".


עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)

עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)


בקצה הגן התנכ"י פונים שמאלה בדרך עפר ומתחברים לאחר כמאה מטרים עם "שביל התאומים", המסומן בירוק. השביל מגיע לאחר כחצי קילומטר בירידה למצפור טורצ'ינר ובו חניון קטן של קק"ל. "באיזור חיים צבאים רבים", אומר יידוב, "ומומלץ לפקוח עיניים ולשמור על השקט, כדי לאתר את בעלי החיים היפהפיים והביישנים הללו". מכאן השביל יוצא מהיער ויורד בצד חוות טור סיני לעמק הארזים. השביל מעפיל ימינה דרך היער לאנדרטת ה-11 בספטמבר, הנמצאת למרגלות מוצא גשר הרכבת המרשים, שחוצה את עמק הארזים. האנדרטה הוקמה לפני כעשור על ידי קק"ל בהשקעה של כ-10 מיליון שקלים, ואותה יצר הפסל אליעזר ויסהוף.


עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)

עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)


באנדרטה המרשימה, שבה שולבו אלמנטים של מתכת מבניני התאומים שהועברו לישראל על ידי עיריית ניו יורק, חקוקים שמותיהם של אלפים מבין הרוגי הפיגוע. החלק התחתון של האנדרטה נראה כמו קיר קורס ועליו 50 כוכבים, המסמלים את המדינות השונות שמרכיבות את ארצות הברית. כשמגיעים למקום ניתן גם להתרשם מעבודות הפיתוח, שהסתיימו לאחרונה בקו הרכבת ירושלים-נתב"ג.


עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)

עינות תלם (צילום: יעקב שקולניק)


המשך המסלול הירוק נמצא מימין לאנדרטה (מערבית) ויורד לעינות תלם בין כרמים. בעינות תלם ניתן לעצור למנוחה בצל עצי הבוסתן, להתרשם מהמבנים העתיקים שנבנו בימי המנדט ובעת הניסיונות ליישב את המקום בתחילת המאה שעברה. במקום יש שרידי מושבה יהודית שנקראה בית טלמא, שאת אדמותיה רכשו אהרן אייזנברג ודב קלימקער בתחילת המאה ה-20. בתחילת שנות ה-20 של אותה המאה נקנו האדמות ונעשה שוב ניסיון להתיישב במקום אך התושבים נמלטו במאורעות תרפ"ט. הניסיון האחרון שכשל להתיישבות היה בשנות ה-30, אז הכוונה היתה להקים שכונה לתלמידי ישיבות אך גם יוזמה זו לא צלחה. המבנה הבולט באתר הוא בית משאבות מנדטורי צמוד לעינות תלם.

סמוך לאתר מצוי גן פסלי אבן שמאפשרים בילוי ומשחק לכל המשפחה. מדובר במשחקי קופסה מוגדלים העשויים אבן. ליד המשחקים ניתן למצוא הוראות וחוקים, ובחלקם יש גם הסברים מכיוון שמדובר במשחקים עתיקים, כמו משחק הדמקה למשל (שעל פי ההסבר נמצא בעירק לוח דמקה משנת 3000 לפני הספירה). הפיסול והעיצוב של המשחקים נעשו על ידי יעל ועופר קוטלר, אביבית גרא אצרה את הגן וחדווה להב היתה יועצת לענייני משחקים. אחרי שהות במקום ניתן לשוב באותה דרך, במעלה תלול, או להקפיץ רכב לעינות תלם ולסיים שם את הטיול.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משה יעל והילדים

    הכתבה על טיול משכונת רמות לאורך עמק הארזים מחממת את הלב ומסקרנת מאד…אנחנו חוגגים סוף שבוע בחווה האורגנית טור סיני ונצא מחר לטייל…תודה על הטיפ לגבי העמק ושבת שלום…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר