הסטף (צילומים: מלכה ברקאי, באדיבות ארכיון הצילומים של קקל, אדווה ברעם, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)
הסטף (צילומים: מלכה ברקאי, באדיבות ארכיון הצילומים של קקל, אדווה ברעם, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

טיול מומלץ לסופ"ש בירושלים: חקלאות קדומה ומעיינות צוננים בסטף

כשהימים לוהטים מסלולים עם מים צוננים הופכים לנצרכים יותר ויותר. אחד שכזה תוכלו למצוא בסטף ובעין חנדק שבהרי ירושלים

פורסם בתאריך: 24.5.19 15:08

שילוב של אזור ובו חקלאות קדומה עם מעיינות צוננים הוא שילוב מצוין לטיול בימים אלה של סוף האביב כשהימים הולכים ומתחממים. מדריך הטיולים ליאור רוטנברג ממליץ השבוע על טיול בסטף ועין חנדק.

"הסטף הוא מקום שיש בו חקלאות קדומה מסורתית", אומר רוטנברג, "מה שיפה באזור הוא שגם היום הוא מקום שבו מתחברים אנשים לחקלאות. יש שם חלקות להשכרה שמיועדות לחקלאות פרטית, עבור אנשים שרוצים לגדל שם את הירקות שלהם, מה שיוצר המשכיות יפה".

הטרסות הקדומות שבמורדות ההר נבנו מחדש על ידי קק"ל ששחזרה בהם את אותה חקלאות מסורתית שהיתה נהוגה בהם. השיטות הללו ניצלו את המעיינות הטבעיים שבהר לחקלאות המקומית שקיימת בהרי ירושלים כבר 5,000 שנה.



הסטף (צילום: אדווה ברעם, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

הסטף (צילום: אדווה ברעם, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)


המעיינות שבאזור שימשו במהלך השנים גם הם לצרכי חקלאות באזור וניקבות שנחצבו בסלעים הובילו את המים בתעלות לחלקות החקלאיות. באזור שכן הכפר הערבי צטאף, ובמקום התקיימה חקלאות שלחין ממי מעין עין סטף ועין ביכורה. מסלול הטיול המוצע חושף תעלות ששימשו להזרמת מים לצורכי חקלאות. באזור גם ניתן לראות מערות שהיוו מחסנים עבור הכפר הערבי, וכן טרסות חקלאיות.

הצמחייה כוללת קידה שעירה וסירה קוצנית. בטרסות העתיקות שבמסלול שילבה קק"ל זני עצי תאנה, זית וגפנים, וכן זנים נדירים של עצי פרי. גם עצי שקד ואלונים מצויים במסלול. בחלקו ניתן לראות פרחי ורד הכלב, אחירותם החורש, צתרה ורודה ולוע הארי.

המסלול מתחיל ברחבת החניה העליונה בסטף. יש להמשיך ללכת בעקבות הסימון הירוק של שביל ישראל. ישנן מדרגות המובילות לתחנת המידע של שביל ישראל במקום. משם מתחילים לרדת בשביל, בשלב זה ניתן להבחין בשביל בנוף מקסים של רכס עמינדב, אבן ספיר, מנזר יוחנן במדבר ובית החולים הדסה.


הסטף (צילום: מלכה ברקאי, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)

הסטף (צילום: מלכה ברקאי, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)


במורד השביל ממשיכים עד לעין סטף, המעיין (שנקרא בזמנו עין אל בלד) היה המעיין המרכזי של הכפר, הנובע מתוך מערה טבעית. בעלי הרוח הספורטיבית להיכנס לנקבה הצרה ולצאת ליד הבריכה.

לאחר העצירה במעיין ניתן להמשיך בסימון של שביל ישראל בין בוסתני הסטף בפניה שמאלה ממשיכים לדרך עפר, שבצידה פריחה ססגונית. השביל ממשיך בחורש טבעי וקטן ואחריו גשר קטן שמעביר את המטיילים מעבר לכביש 386.

בשלב זה הופך השביל לעליה המובילה לטרסה מרשימה וקדומה שמורכבת מאבני ענק עוצמתיות. השביל ממשיך לטפס ובצד השביל ניתן לראות תעלות שהובילו את מימיו של עין חנדק – עד שמגיעים למעיין עצמו. רצוי להיזהר ולא להיכנס למעיין בשל שלט המתריע על סכנת התמוטטות.


הסטף (צילום: אדווה ברעם, באדיבות ארכיון הצילומים של קק"ל)


בשלב זה ניתן להמשיך בחלק במסלול של שביל ירושלים, כדי לעשות זאת יש לעקוב אחרי השילוט המיוחד של השביל, הכולל שני פסים כחולים וביניהם פס זהוב.

שביל ירושלים השלם הוא מעין תוספת "סובבת ירושלים", כמעין קטע חסר משביל ישראל. השביל מתחיל בעין חנדק, משם לעין כרם והר הרצל, לבית הכרם, סביב העיר העתיקה, ליפתא, עמק הארזים והר חרת עד לסטף.

השביל עולה מהמעיין בדרך סלולה שהופכת לדרך עפר בצידי השביל ניתן לראות שרידים של מבנים שנועדו לשימוש חקלאי ומדרגות חקלאיות. מהדרך נשקף נוף להר חרת והר צובה. בהמשך מוביל השביל לבית החולים ואחריו ביער אורנים סביב בית החולים, הבונוס בקטע זה של הדרך הוא הנוף על עין כרם. משם ממשיך המסלול לפאתי עין כרם, ושם ניתן לסיים את הטיול, או להמשיך למעיין עין כרם.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר