שמורת המסרק (צילומים: ד"ר ענת אביטל - מנכ"לית "מטיילים עם ענת")
שמורת המסרק (צילומים: ד"ר ענת אביטל - מנכ"לית "מטיילים עם ענת")

הטיול המומלץ לסופ"ש: טבע ונופים בהרי ירושלים

בשמורת המסרק הסמוכה לבית מאיר, למרות השריפה שהשתוללה אתמול (חמישי) באזור, תוכלו ליהנות מעצי חורש, מנופים אל השפלה וממערה מעניינת. דרגת הקושי - קלה, והמסלול - מתאים לכל המשפחה

פורסם בתאריך: 2.8.19 05:32

למעוניינים לצאת לטייל בסוף השבוע בימים חמים אלה של שיא הקיץ כדאי לבחור במסלולים קצרים שמתאמים ליציאה בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר הצהריים ולהצטייד כמובן בכובעים ובהרבה מים. דורון יושע, מנכ"ל חברת Bee Travel ממליץ על סיור קצר למשפחות בשמורת המסרק. ההמלצה, יש לציין, ניתנה לפני השריפה שפרצה בשעות הצהריים של יום חמישי באזור השמורה. יחד עם זאת, ולמרות שמאות דונמים של חורש ויער נשרפו, בכבאות והצלה מחוז ירושלים מוסרים כי אין מניעה לטייל בשמורה.

"זהו מסלול מעגלי פשוט, עם אפשרות לסיים בפיקניק משפחתי קליל", אומר יושע, "הסיור משלב טבע ונוף, מערה מעניינת, קבר שייח והוא מתאים גם למשפחות עם ילדים קטנים שרוצות לצאת להתאוורר".

כדי להגיע לנקודות היציאה יש לנסוע בכביש מס' 1 ולפנות במחלף שורש לכיוון בית מאיר. אחרי כארבעה קילומטרים ישנו שלט המפנה לשמורת המסרק. את הרכב ניתן להשאיר במגרש החניה של השמורה. אפשר גם לכתוב בוויז "שמורת המסרק" ותגיעו לאותו המקום.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל - מנכ"לית "מטיילים עם ענת")

שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל – מנכ"לית "מטיילים עם ענת")


"מכאן מתחיל מסלול מעגלי של כ-40 דקות עד שעה, פלוס זמן פיקניק, המתאים לכל אחד כמעט", אומר יושע, "המסלול מתחיל ומסתיים במדרגות העולות לטבעת שמקיפה את ההר. מדובר בשביל שעובר בחורש ים תיכוני די סבוך, אבל נוח למעבר. בדרך ניתן לראות את כל עצי החורש כמו עצי אלון, אלה עצי קטלב וכמובן גם הרבה מאוד עצי אורן שניטעו שם, שאינם חלק מהחורש הטבעי".

האזור נקרא שמורת המסרק משום שמראה ההר מרחוק מזכיר מסרק, או יותר נכון, מברשת. זאת בזכות אותם עצי אורן שניטעו באזור. "סיבה נוספת לקבלת השם 'שמורת המסרק' היא אגדה הקשורה לקבר השייח' אחמד אל-עג'אמי בו עובר המסלול", מספר יושע, "על פי האגדה, השייח הקבור היה למעשה הספר של הנביא מוחמד, וזהו עוד מקור לשם שנבחר לאזור". בעבר, שימש המקום כאזור לתפילה וסביבו נקברו תושבי הכפר הסמוך בית מחסיר.



שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל - מנכ"לית "מטיילים עם ענת")

שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל – מנכ"לית "מטיילים עם ענת")


במסלול ניתן למצוא שרידי ביצורים ממלחמת העצמאות. בזמן המלחמה היה הרכס משלט חשוב בין אזור השפלה לירושלים, והוא צופה על דרך בורמה. "ישנם במהלך המסלול נקודות שבהם ניתן לערוך תצפיות יפות על כל אזור השפלה", אומר יושע, "מהאזור של מודיעין והרי בנימין, דרך כל מישור החוף עד אשדוד. מטיילים לאורך המסלול יוכלו למצוא לא מעט הרבה צמחי תבלין ומרפא, כמו למשל זעתר, מרווה וזוטא לבנה. אפשר למצוא באזור כמעט את כל סוגי הצמחיה האופיינית לחורש ים תיכוני.

נקודת העניין העיקרית היא המערה הטבעית, הנמצאת יחסית בתחילת המסלול. "אם נכנסים לתוך המערה, ניתן לראות שהקירות בצבע צהוב-כתמתם, וזה חומר רך יחסית שנקרא חוור", אומר יושע, "חוור הוא למעשה חימר טבעי. אפשר בכיף לקחת שם חומר מהרצפה, להרטיב עם מים, לשבת בתוך המערה ולשחק עם החימר".


שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל - מנכ"לית "מטיילים עם ענת")

שמורת המסרק (צילום: ד"ר ענת אביטל – מנכ"לית "מטיילים עם ענת")


מדובר בפעילות שיכולה להיות מהנה וקרירה עם הילדים. רק חשוב לזכור שאסור לקחת את החומר הביתה, מכיוון שהוא שייך למערה. משם ממשיך המסלול לקבר השייח. בסביבה ניתן להבחין בעצי חורש ארצישראלי גדולים, והסיבה לכך שהם נשמרים היא שעל פי האמונה המוסלמית והדרוזית, ישנו איסור על פגיעה בצמחים או בבעלי חיים שנמצאים באזורים קדושים. לכן, באזור קבר השייח' (ובאזורים קדושים אחרים) ניתן להבחין בחורש טבעי שיד אדם לא נגעה ולא כרתה אותו. במקומות אחרים נכרתו עצים למטרות הסקה, בניה ועוד. באזור קבר השייח מומלץ לערוך פיקניק, תוך שמירה על הניקיון. "שם מומלץ לפרוש מחצלת ולהתרווח", אומר יושע, "זהו מסלול קצר וכיפי שנועד קצת להזיז את העצמות ומתאים עם ילדים קטנים. אפשר לשלב אותו עם עצירה באבו גוש לחומוס, או לאכול את מנת החומוס כבר בפיקניק".

המסלול המעגלי מסתיים ביציאה מהשמורה ומעבר ליד תעלות קשר ובונקר משלט 17 ממלחמת העצמאות.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר