מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)
מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

מסעדת אקליפטוס מציגה: טקס המקלובה

עם משתה מלכת שבא, טקס מסורתי של הפיכת סיר המקלובה, טעמים מגינת התבלינים שבחצר ויצירת חוויה קולינרית בהשראה תנ"כית, אפשר להבין איך הפך משה בסון לאחד השפים המוערכים בישראל

פורסם בתאריך: 23.7.18 10:08

כמו כולם, גם אני עוקבת אחרי אנשים מעניינים באינסטגרם, ושם התחיל גם הסיפור הזה. מדי פעם ראיתי תמונה של שף משה בסון בטקס המקלובה שמתקיים אצלו במסעדת אקליפטוס ויצאו לי העיניים. פעם היא אדומה, פעם צהובה, אבל תמיד מפתה ומגרה בסיר ענק והרבה תיירים שמחים מסביב. התחלתי לעקוב אחריו יותר מקרוב: הנה השף עם פירות מיוחדים מהבוסתן הפרטי בביתו, הנה האפרוחים בוקעים מהביצים שהטילו התרנגולות בחצרו, מארח שף מפורסם או מתארח בעצמו במטבחי שפים מובילים מחו"ל, והתיאבון נפתח. עד שהחלטתי שהנה הגיע הזמן לביקור. לפני הביקור גיגלתי קצת על השף משה בסון והתרגשתי, מלאת הערכה. מדובר באחד השפים המייצגים את ישראל וירושלים בעולם, שזוכה לכבוד עצום, לפרסים ותארים. לפני 56 שנה נטע כילד את האקליפטוס הראשון בחצר הבית הקטן בתלפיות, סביבו נבנתה המסעדה הראשונה לפני 30 שנה. כבר הרבה שנים שהמסעדה ממוקמת בחוצות היוצר ומתמחה בתרבות האוכל הארץ ישראלי, כשאת ההשראה למנות המיוחדות שואב השף מהתנ"ך. בנוסף הוא גורו אמיתי בכל הקשור לצמחים ועשבי תיבול בשימוש במטבח ומטפח בעצמו גינת תבלין ופרחים למאכל במסעדה עצמה וגם בבית.

טקס המקלובה באקליפטוס (צילום: פרטי)

שף משה בסון בטקס המקלובה (צילום: פרטי)

אלו היו 60 שניות על השף משה בסון, ועכשיו לאוכל. באקליפטוס יש תפריט קבוע ולצדו גם תפריטי טעימות שאני הכי אוהבת. הרבה מנות קטנות שמגיעות אחת אחרי השנייה עד שהסועד צועק – סטופ.  באקליפטוס יש שלוש ארוחות כאלה – ארוחת שיר השירים, סעודת המלך שלמה והטופ למשודרגים: אתגר העונה לשם 'משתה מלכת שבא', הדרך המושלמת לחוות את כל מה שיש לאקליפטוס להציע. כמובן שהוד רוממותי בחרה מיד את משתה המלכה הקדומה המסתורית. הזמנתי מקום מבעוד מועד, ארזתי את אבני החן היקרות והאזמרגדים על שיירת הגמלים והגעתי אל חוצות היוצר. זו הפעם הראשונה שאני מבקרת באקליפטוס ומסתבר שהמסעדה מרשימה הרבה יותר משחשבתי. פינות הישיבה פזורות בסמטה והמדרגות בואכה מתחם האמנים של חוצות היוצר, כשמסביב צמחים, שיחים וכדים עם פרחים, אווירה מקסימה. השולחנות היו עמוסים בתיירים ממדינות שונות, מאוד מרשים עד כמה המסעדה פופולרית. מתחם המסעדה ממוקם בבניין אבן שנבנה בסוף המאה ה-19, עם מספר קומות וחדרים מסוגים שונים, מרפסות גדולות וקטנות ופינות ישיבה שונות כשהצבע השולט הוא טורקיז תכלכל שמקנה את המגע האותנטי, לצד ציורים מקוריים ועתיקות. מזל ששמרו לנו מקום בחוץ, התיישבנו באוויר הנפלא וציפינו לבאות.

מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

השף המליץ על יין בוטיק ישראלי, ובעודנו לוגמים ומצטלמים כמובן, התחילה חוויה מטורפת של טעמים, מרקמים ויצירתיות, חוויה קולינרית ייחודית מסוגה. הוגשו לנו לפחות 15 מנות ושם עצרנו… אבל בשקט היו מגישים לנו עוד. אציין מספר מנות מעניינות, כי חשוב לדעת שהארוחה משתנה לפי החומרי הגלם בעונות השנה ולפי מצב הרוח והחשק של השף באותו היום. פתחנו בטריו מרקים, שלושה מרקים שונים לגמרי בספלי אספרסו לחימום הלשון, חציל קלוי שהוגש על שלושה רטבים צבעוניים כמו ציור אימפרסיוניסטי, סביצ'ה דג לבן שהוגש עם פרח אכיל מהגינה וקוויאר, סשימי סלמון בשמן סרפדים, פלאפל דג ברוטב חריימה ונגיעות קוקוס, כרובית צלויה בקרם עגבניות לימוני, עוגיות מקרון צבעוניות עם פטה כבד, גלילית בצק פילו במילוי בשר מתקתק, תאנים ממולאות בשר, תבשיל כבש במחבת במעטפת בצק אפוי, חזה מולארד צרוב שהוגש על מחית תפוחי אדמה ובליווי פירות ועוד ועוד. הכל צבעוני עם רטבים וממרחים, גרגרים ומיני עלים – כולם מגידול מקומי.

אבל ההנאה אינה טמונה רק בצלחת. כל מה שמסביב לא פחות שווה, ואני מתכוונת בעיקר למנה העיקרית שהיא השף עצמו. בסון מגיע לפטפט, נהנה מסיפורים של אחרים ושופע סיפורים מרתקים משלו על צמחי ארץ ישראל ועל חוויותיו עם שפים אחרים בעולם, כשתוך כדי כך הוא קוטף עלה מהגינה ומגיש לטעום, או פותח את ספר המבקרים ובו שלל ברכות והערכה משועי עולם שישבו אצלו, ביניהם שמעו פרס ז"ל ששיבח את האוכל. ואם נוסיף לכל אלה את חווית המקלובה ואת האווירה הנפלאה של הלוקיישן עצמו – הרי שמדובר  בחוויה קולינרית ייחודית מרתקת וגם כשרה.

 

מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

אז מהו טקס המקלובה? נחזור רגע לזיכרונות מהאינסטגרם, בהם אני רואה את השף הופך סיר ענק של מקלובה צבעונית מטורפת. מסתבר שמדי ערב מתקיימים 7-8 טקסים כאלה באקליפטוס להנאת הקהל המתארח במסעדה. המקלובה היא אחת ממנות הדגל במקום, לכאורה מנה פשוטה של אורז שמתבשל עם שלל ירקות בסיר, כשהוא צלוי היטב הוא מוגש לשולחן בטקס מרשים. הפעם, העניק לי השף את הזכות להפוך את הסיר, ובעוד הוד רוממותי רועדת מלחץ, הרי בחיים לא עמדתי במטבח ועוד למול עיניהם של עשרות חוצניקים, קשר עלי את הסינר, בירך את ברכת השפע ובבת אחת הפכנו את הסיר עמוס האורז כעוגה מרשימה בצבע אדום עז לקול מחיאות הכפיים של הקהל. לאחר שנרגעה ההתרגשות חוזרים הסועדים למקום עם צלחת מקלובה אורז ושלל ירקות אדומים וסגולים, נפלא. יש גם מקלובה צהובה למעדיפים.

 

כתב ידו של שמעון פרס ז"ל בספר המבקרים מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

כתב ידו של שמעון פרס ז"ל בספר המבקרים מסעדת אקליפטוס (צילום: סיגל קליין)

אז אם יש לכם אורחים מחו"ל, חוגגים אירוע או רוצים להתפנק בחוויה ממש ייחודית, גם אם בא לכם לטעום רק מנה אחת – לכו לאקליפטוס, תראו איך עובד השף משה בסון, באיזה רוגע ונינוחות, באיזה חיוך, ואיזה טעמים מיוחדים יוצאים מהמטבח שלו. באמת מקום מיוחד.

אקליפטוס

טלפון: 02-6244331

לאתר מסעדת אקליפטוס

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר