אריק קפלן, אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילומים: פרטי, maroke/depositphotos.com)
אריק קפלן, כיתה ריקה (צילומים: פרטי, maroke/depositphotos.com)

התיכונים ישבתו? "שמענו על התוספות בהסכמים הקואליציוניים – מישהו שמע על תוספת לחינוך הממלכתי?"

יו"ר ארגון ההורים בירושלים אריק קפלן, חבר בכיר בארגון ההורים הארצי, דורש משרי האוצר והחינוך להגיע להסכם מידי עם ארגון המורים. לדבריו, " שההצעות שהוצעו למורים לא ראויות"

פורסם בתאריך: 6.8.23 07:58

נכון לשבוע החולף – תלמידי התיכון הירושלמים (ובכלל) לא יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ד בבתי הספר. אחרי חודשים ארוכים של נתק, התקיימו השבוע פגישות בין ארגון המורים לבין משרדי האוצר והחינוך על הסכם עבודה חדש למורים העל יסודיים, הדבר הזה מגלם בתוכו את הבעיה המרכזית. מדוע? כי מזה למעלה משנה שלמורים העל יסודיים אין הסכם שכר בתוקף.

"זה אבסורד – איפה נשמע כזה דבר?", אומר בכעס יו"ר הנהגת ההורים בירושלים אריק קפלן. "הרי כולם יודעים שמשרדי ממשלה היו שובתים מזמן, הנמלים היו משביתים את המדינה. בגלל שזה חינוך – אפשר לתת למורים להיות בלי הסכם עבודה? זו רמת ההתייחסות לחינוך".

בשיחה עם "כל העיר" השבוע ממשיך קפלן, חבר בכיר בהנהגת ההורים הארצית, תוקף את שרי האוצר והחינוך, בצלאל סמוטריץ ויואב קיש (בהתאמה), שלא עושים לטעמו מספיק כדי למנוע את ההשבתה הצפויה ועוד יותר מכך – לא פועלים כדי לשדרג ולשפר את מערכת החינוך.

"החינוך הוא הבסיס לכל העתיד של המדינה, וזו לא קלישאה", אומר קפלן. "למרבה הצער – רואים הידרדרות בחינוך בכל שלבי הגיל. ממשפחתונים ומעונות, אחרי זה יסודי ועכשיו על יסודי. חסר לנו גננות ומורים ביסודי, ובעל יסודי המצב הולך להיות גרוע יותר. אני באמת מצפה משר האוצר ומשר החינוך לקחת את רן ארז (יו"ר ארגון המורים, ר"ג) ולהושיב אותו בחדר סגור, ולא לצאת משם עד שיש פתרונות.

"לא יכול להיות שמבזבזים מיליארדים, ואני לא נכנס עכשיו לחילונים-חרדים-ציונים דתיים, ולא מוצאים את הכסף למערכת חינוך ראויה במדינה שנקראת 'מדינת הספר'. זה פשוט לא יכול להיות. כולנו שמענו על התוספות התקציביות שניתנו בהסכמים הקואליציוניים – מישהו שמע על תוספות למערכת החינוך הממלכתית?".

לרבים בציבור יש דעה לא טובה על ארגון המורים ובעיקר על העומד בראשו. איך אתה רואה את הדברים?
"אין ספק שההצעות שהוצעו למורים לא ראויות. אין לי ספק גם שהדרישות של רן ארז מוגזמות. זה משא ומתן. אני לא מכיר לעומק את הפרטים, אבל ממה שאני יודע הממשלה הנוכחית מתחרטת על ההסכם שנעשה בין הממשלה הקודמת להסתדרות המורים. המורים הצליחו שם קצת יותר מדי, מה שנקרא. ועכשיו צריך לתת גם לארגון המורים. אבל יש פה עניין עקרוני יותר – זה החינוך של הילדים, זה העתיד של המדינה – האינטרס של כולם הוא שיהיו מורים טובים יותר, בטח בתיכונים".

 

"לדוגמא, בבית הספר של הילדים שלי", ממשיך קפלן, "יש הרבה מורים שבאו ממקצועות אחרים, עם תארים שניים, עם דוקטורט – ואתה רואה את רמת הלימודים. אני מצפה שזה יהיה ככה בכל בתי הספר בארץ. כדי שזה יקרה – צריך לשפר את התנאים ואת השכר, ושאף אחד לא ידבר על החופש הגדול כי הדברים לא מדויקים והשכר של המורים מחולק בהתאם. לעמוד מול כיתה 7 ו-8 שעות זה עבודה קשה. אנחנו רוצים את הכי טובים שם. הילדים נמצאים שם יותר שעות מאשר הבית. זה כבר לא בייביסיטר כמו שאומרים על הגנים, שזה גם לא נכון. בתיכון לומדים".

הזכרת את הגנים – יכול להיות שההתייחסות היא פחותה כי גם את תהיה שביתה הדבר לא ישבית את המשק כמו בשביתות של הסתדרות המורים עם ילדים קטנים?

"קודם כל – זה נכון. העובדה שההורים לא צריכים להישאר בבית והמשק ממשיך כרגיל היא משמעותית. אבל, וגם את זה חשוב להזכיר, גם שהסתדרות המורים שבתה והשביתה בהתחלה אף אחד לא רץ. גם איתם לקח זמן רב עד שפתרו את המחלוקות".

מהן הציפיות שלך?
"אנחנו חייבים ולוחצים ששר החינוך ושר האוצר יתייחסו לזה כמשבר לאומי. אם הם לא יתייחסו אליו כך עם צופי פני עתיד – זה יהיה טלאי ופתרון לא טוב".

קפלן מאיר זרקור על עניין נוסף הקשור לתלמידי התיכון החדשים – אלו שעולים לכיתה י'. "כולם שוכחים מזה, אבל החברה שעולים השנה לכיתה י' – שמתחילים תיכון – הם אותם חבר'ה שעלו לכיתה ז' בתקופת הקורונה – בתקופה שכל אחד היה ריבוע שחור בזום ולא מעבר. עכשיו הם לא יתחילו את כיתה י'. זו התעללות.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. Amizur Nachshoni

    כל כך חבל שהממשלה שלנו לא יכולה להגיע להסכם. איזה דוגמה הם נותנים לדור הצעיר? ההצעה של רן ארז לגיטימית בהחלט. המורים עובדים כל כך קשה, אף לא אדם אחר יכול לעסוק בתחום הזה…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר