בית הספר 'עז' במוזיאון ארצות המקרא, פנינה פלג כהן (צילומים: באדיבות פנינה פלג כהן)
בית הספר 'עז' במוזיאון ארצות המקרא, פנינה פלג כהן (צילומים: באדיבות פנינה פלג כהן)

מורכב ומאתגר, אבל עושה טוב על הלב: בית הספר המיוחד שנפתח במוזיאון ארצות המקרא

בית הספר לחינוך מיוחד 'עז', שמאכלס כיום 27 תלמידים עם 6 לקויות למידה מיישובי קו העימות בצפון הארץ ובדרומה, צפוי לפעול לפחות עד סוף ינואר. הוא מנוהל על ידי פנינה פלג כהן, מנהלת בית הספר 'יובלים' ברמות בשגרה, שמספרת על התרומות, הסיוע, שיתופי הפעולה ועל ההתגייסות המדהימה של הצוות החינוכי

פורסם בתאריך: 25.12.23 19:51

מאורעות ה-7 באוקטובר הביאו איתם אתגרים לא פשוטים לרוב מכריע של תושבי ישראל, אך במיוחד למפונים מיישובי קו העימות בעוטף עזה ובדרום הארץ וכן בחזית הצפונית. הם מתמודדים עם קשיים רבים – מגורים זמניים (בתי מלון, בתי הארחה, קרובי משפחה, שכירות), עם כך שהשגרה של הילדים נפגעת, רבים מהם נכנסו לבתי ספר חלופיים, לעיתים הופרדו מחבריהם, ללא המורות שהכירו ועוד ועוד.

עכשיו תשוו בפניכם את העוצמות של ההתמודדות המאתגרת הזו עבור ילדי החינוך המיוחד? את הקשיים שגדולים פי כמה, את ההתמודדות של ההורים עם היעדר מסגרות, את הילדים שחייבים שגרה ועוד ועוד.

כדי לענות ולהתמודד עם הקשיים הרבים הללו, בירושלים מצאו פתרון חיוני וחשוב עבור ילדי החינוך המיוחד – הקמת מסגרת מקורית במתחם מוזיאון ארצות המקרא, שנותן מענה למגוון הרחב של ילדי החינוך המיוחד. בית הספר כולל כיום 27 ילדים, מכל שכבות הגיל עם סוגי התמודדיות שונות.


בית הספר 'עז' במוזיאון ארצות המקרא (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)

בית הספר 'עז' במוזיאון ארצות המקרא (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)


על בית הספר הזה, 'עז' (עוז) שמו, מנצחת בגאון פנינה פלג כהן, שבשגרה מנהלת את בית הספר 'יובלים' לחינוך מיוחד ברמות. כמו רבים במערכת החינוך, היא והצוות שלה נרתמו לטובת המפונים מקו העימות בדרום הארץ ובצפונה. "בהתחלה חלק מהתלמידים עוד שובצו בבתי ספר שונים ברחבי העיר, אבל במקביל חשבו גם על מענה אחר. לאחר שפנו אליי ממשרד החינוך, לקחתי על עצמי את התפקיד וחיפשנו אכסניה שתתאים לתנאים למסגרות החינוך המיוחד וכך הגענו למוזיאון ארצות המקרא שנרתם למהלך".

פלג כהן, בת 53, ירושלמית במקור, אך כיום מתגוררת במודיעין, מספרת על שיתוף הפעולה הפורה בין בתי הספר שהיא מנהלת – 'יובלים' ברמות ו'עז' שבמוזיאון ארצון המקרא: "צוות המורים של בית הספר 'עז' מבוסס על הצוות בבית הספר 'יובלים'. המורים המדהימים נרתמו והם מתפקדים גם ב'עז' כצוות לכל דבר ועניין. מתגברים ומלמדים על חשבון היום החופשי שלהם ומגיע להם כל הכבוד.

"בנוסף, יש גם צוות של סטודנטים המגיעים ממכון 'פוירשטיין', איתו יש לנו שיתוף פעולה, מורות חיילות וגם מכיניסטים. המטרה החשובה ביותר היא לייצר סגל קבוע ככל שניתן, כדי לתת תחושה של בית הספר נורמטיבי בלי יותר מדי שינויים שזה מאוד חשוב לייצר דמויות קבועות לילדים ולא בית ספר ארעי. בנוסף, קיבלנו סיוע לוגיסטי מחברת 'ישראיד' שסיפרה לנו כיסאות, שולחנות, כריות פוף, לוקרים ועזרה לנו בעיצב לוגו ותלבושת. בית ספר לכל דבר".


פנינה פלג כהן (צילום: אלבום פרטי)

פנינה פלג כהן (צילום: אלבום פרטי)


 

 

אנחנו בתקופת מלחמה עם הרבה שינויים, כמה זמן בית הספר יפעל?
"אנחנו ממש חיים מחודש לחודש. כרגע אנחנו מתוכננים לפעול עד לסוף ינואר, ולאחר מכן נעשה הערכת מצב בהתאם להתפתחויות. יש תנועות בבית הספר, יש תלמידים שעזבו וחזרו לעירם, כמו חמישה תלמידים באשקלון, אבל יש כאלה שישארו עוד כמו מעוטף עזה או יישובים סמוכי גדר לגבול הצפון.

"בנוסף, למוזיאון ארצות המקרא יש התחייבות לתערוכות והם יכולים לספק לנו את המקום רק עד לסוף החודש, כך שייתכן ונעבור למתחם אחר בהמשך בהתאם לצורך".


מתחם פעילות בבית הספר 'עז' (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)

מתחם פעילות בבית הספר 'עז' (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)


זה נשמע מעניין ללמוד במוזיאון – איך בדיוק מתבצעת הלמידה?
"בעיקרון, אנחנו נמצאים בשלושה חללים בתוך המוזיאון. מבחינת התלמידים – יש 27 תלמידים, על פני עשרה שנתונים: מגיל גן חובה ועד לכיתה ז'. חילקנו את הכיתות לשלוש לפי גילאים: 3 עד 6, מגיל 6 עד 9; ומגיל 9 עד 13. אתגר משמעותי הוא שבבית הספר יש תלמידים עם 6 לקויות למידה שונות. לשם השוואה, ב'יובלים' יש לנו 60 תלמידות בבית הספר עם סוג אחד של לקות, כך שהאתגר ב'עוז' הרבה יותר מורכב".


מתחם פעילות בבית הספר 'עז' (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)

מתחם פעילות בבית הספר 'עז' (צילום: באדיבות פנינה פלג כהן)


למה לקחת על עצמך תפקיד מורכב שכזה?
"זה משהו שרציתי לעשות – לתרום לחברה. זה ראוי ונכון. בעוד חמש שנים שאסתכל אחורה ואשאל את עצמי מה עשיתי בזמן המלחמה תהיה לי תשובה טובה. לצבא אני לא יכולה להתגייס, אז כל אחד צריך להימתח ולעשות את המקסימום לטובת החברה. חשוב לציין שאני ממש לא לבד בפרויקט. בית הספר 'יובלים' ממש אימץ את 'עוז'. אם חסר לי כוח אדם אני מביאה מ'יובלים'. התברכתי בצוות מסור ב"יובלים" יש שיתוף פעולה מרשים מכולם. חמישה מהם, רעות זהר, תמר מיטליס, עובד פלא, חנה אריאב, ואיגור סמצ'נקו עשו ממש מעבר מלא לסייע ולהפעיל את 'עז'.

"חשוב גם להגיד לי להגיד שאני מלווה על ידי המפקחת מטעם משרד החינוך אוסנת לנדאו והממונה על החינוך המיוחד בעיריית ירושלים נועה פחימה, שהן שותפות לחשיבה, תמיכה ולייעוץ. שיתוף פעולה מלא".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר