בימים אלה מציין המרכז הישראלי למצוינות בחינוך (IASA) – 35 שנות פעילות מרשימה, שהחלה עם הקמת התיכון למדעים ואומנויות בירושלים, ובמוסד יציינו זאת בערב גאלה מיוחד. מאז ומעולם, התיכון היה מקום שבו שואפים תלמידים למצוינות, ומספק להם את הכלים להיות המובילים של המחר בתחומים מדעיים ואומנותיים כאחד עם תוכניות לימודים ייחודיות, צוות מורים מקצועי ומסירות ללא תנאים לפיתוח הפוטנציאל של כל תלמיד. התיכון למדעים ואומניות – או "יאסא" בפי כל – הצליח לבנות מוניטין חזק וליצור קהילה חינוכית פורחת – שהישגיו השפיעו על מערכת החינוך הישראלית כולה.
התיכון, כאמור, נוסד לפני 35 שנים – ב-1990 על ידי בוב אשר, אישתו מרי ג'יין ורפי עמרם, לימים אחד ממנהליו של בית הספר. זהו מוסד חינוכי פנימייתי ייחודי, המהווה בית לתלמידים מחוננים ומצטיינים מרחבי הארץ, ומספק להם הזדמנויות ללימודים ברמות גבוהות במיוחד. יאסא הוקם על מנת לתת מענה אינטלקטואלי, חברתי ורגשי לילדים בעלי יכולות גבוהות באחד מתחומי הידע: מדעים, מוזיקה, מדעי הרוח, אומנות. כך הוקם יאסא – שהפך להצלחה גדולה. מאז ממשיך המרכז הישראלי לפתח תוכניות לימוד לעידוד מצוינות בבתי ספר ברחבי הארץ ובחו"ל, תוכניות שהפכו לשם דבר בבתי ספר רבים בארץ ובעולם.

תלמידי בית הספר למדעים ואומנויות בכיתת מדעים (צילום: יח"צ)
"המרכז הישראלי לישראלי לחינוך, הוא בעצם אמירה מאוד משמעותית", אומרת בגאווה ד"ר עליזה בלוך, לשעבר ראשת עיריית בית שמש במשך שש שנים ומלפני שנה היא גם נשיאת המוסד המרכז הישראלי למצוינות בחינוך – יאסא, בשיחה עם "כל העיר" ומסבירה, "בישראל, אין מחצבים של נפט, גז וזהב, אבל יש דבר משמעותי – ההון האנושי".
"ביאסא שמים את המצויינת על סדר היום ומעודדים את המצטיינים", ממשיכה ואומרת בלוך, "אילו שיש להם תשוקה ללמוד ולהצליח. מאוד קל להיות בינוני ולהסתפק במה שיש, אבל הכוח האמיתי של המדינה לדחוף למעלה וזה מה שאנחנו עושים ביאסא. ככל שנדחוף למעלה יותר, זה יצור חברה ישראלית טובה יותר. אנחנו מגדלים את הדור הבא של המנהיגות בישראל, המקום שבו אנחנו אומרים שצריך לייצר כוח איכותי בשביל המדינה".

ד"ר עליזה בלוך (צילום: יח"צ)
מה היעד ביאסא?
"כנשיאת יאסא הגדרתי יעד ברור – אני רוצה שלעולם המצוינת יגיעו גם מהפריפריה ואנחנו שמים דגש על כך. מגיעים אלינו מכל קצוות הקשת החברתית, מהצפון והדרום, כולל מהמגזר הדתי והערבי, המצויינות ככלי ששובר חומות, שיגע בכולם ועל זה אנחנו עמלים מאוד קשה".
ואיך עושים זאת?
"אנחנו עושים הכשרות למורים שמשקיעים המון, מקימים שלוחות ברחבי המדינה לעודד מצוינות. אני רוצה שילד אצלנו יבין שזה שניחנת בכישרון רב לא משחרר אותך מהאחריות להצטיין, וזה שניחתי בכישרון זה אומר לקחת אחריות על החברה הישראלית – יש לי אינטרס שיפגשו ילדים מכל גווני הקשת, כי המערכת החינוך הישראלית היא מאוד סקטוריאלית, אתה לומד עם הדומים לך, ואצלנו אנחנו רוצים לפרוץ לזה. יאסא יש רק אחד, אבל אנחנו רוצים להתרחב ולהקים עוד סניפים שילמדו את המודל. קיבוצניקים, ערבים, דתיים, מהפריפריה וכאלה שאינם – אני רוצה לראות את כולם לומדים ביחד, חיים יחד בפנימייה. זה מקום שהצליח במשך 35 שנה ופועל מתוך תשוקה ואהבה. כיף לראות מורים שאוהבים את מה שהם מלמדים ומאתגרים את התלמידים ואת עצמם. לשם אנחנו צריכים לשאוף, להביא את המודל הזה למערכת החינוך באופן כללי. אבל עד אז, לפחות בחלקה שלי אני מנסה להביא את המודל הזה ולהשפיע".

תלמידי מגמת המוזיקה בתיכון למדעים ואומנויות (צילום: יח"צ)
דני פסלר, מנכ"ל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, מוסיף בשיחה עם "כל העיר": "אנחנו נותנים לתלמידים מהפריפריה תאבי ידע וסקרנים את הכלים הטובים ביותר עבור השכלתם – זה מה שהמייסדים ראו לנגד עיניהם שהקימו את יאסא – זה החזון".
ספר קצת על המוסד בבקשה.
"יאסא הוא המרכז הישראלי למצוינות בחינוך למחוננים ומצטיינים, למעשה היחידי בארץ. זה מכון ומעבדה חינוכית לפיתוח ותוכניות ותהליכי הכשרה בתחומים כמו מדעים, מתמטיקה, מוזיקה, אומנויות. הם מקבלים את המורים הטובים ביותר, כדי לתת למוכשרים הצעירים את היכולת להתפתח. מדובר במורים שהם מאסטרים בתחומם, מורים שהם מעוררי השראה. המורים – מהיום הראשון ועד היום הם הנכס המרכזי שלו".
פסלר, מוסיף לספר על בוגרי בית הספר ומסלולם בחיים שאחרי סיום התיכון: "בערך 50 אחוזים מבוגרי בית הספר ממשיכים למכינות השונות ולשנת השירות, הם רואים בזה ערך עליון לתרום לקהילה. לאחר מכן, הם עושים שירות צבאי משמעותי ומשתלבים ביחידות מודיעין כמו 8200, אבל גם ביחידות חי"ר מובחרות, יחידות עלית".
בשיחה עם פסלר, אי אפשר שלא להתרשם עמוקות מהתפיסות שלו לגבי התפתחותם של התלמידים ביאסא. "בראייתי אני רואה את המחוננים שמגיעים אלינו הזקוקים להעמקה ולא להאצה, בחקירה ובשאלת שאלות, בחיזוק וטיפוח מיומנויות, בהרחבת עולם המושגים והיכרות עם תרבויות וספרות ועולמות רחבים מאוד כדי שיצאו עשירים ויצאו בוגרים ועם בחירות טובות לגבי עתידם. הם לומדים לימודים ארוכים עד הערב כדי לממש את החזון".

דני פסלר, מנכ"ל המרכז הישראלי למצוינות בחינוך (צילום: יח"צ)
מהי לדעתך התרומה הגדולה ביותר שיש לבית הספר?
"ביאסא יש כיום 260 תלמידים, כ-200 מתוכים מתגוררים מחוץ לירושלים והסביבה מלמעלה מ-130 ישובים מרחבי הארץ מהצפון ועד הדרום. בשנת 2018 פתחו את חטיבת הביניים שנמצאת בתוך מבנה בית הספר גואטמלה בקריית מנחם. סך הכל יש 2,300 בוגרים לבית הספר והנתון המעניין ביותר – כ-60 אחוזים מתוכם השתלבו בעולם ההיי טק והביוטק ובעולמות האקדמיה, הבריאות והרפואה. בסקר שאנחנו עשינו ראינו שגם כן כ-60 אחוזים מתוך הבוגרים ממשיכים להיות מתנדבים ופעילים בתוך הקהילות שלהם. הם מוצאים ערך ומחויבים לתיקון עולם זאת מתוך הכישרון הרב שלהם והם רוצים להחזיר את זה בחזרה. זה ממש חלק מהמטרות של יאסא, להכשיר בוגרים ובוגרות שיגיעו לגביהם הגבהים ביותר של בחברה הישראלית – המחויבים לשפר, להמציא, לייצר ולהוביל. זו אולי התרומה הכי משמעותית שיש בכל 35 שנות החיים של המוסד".
ערב גאלה
לרגל 35 שנות מצויינות לציון הקמת התיכון למדעים ואומנויות , יתקיים ערב גאלה מיוחד באולם הקונצרטים של ימק"א בתאריך 7.5.25. הערב יכלול מופע מוזיקלי חגיגי, שכולו יצירות מרגשות שהולחנו על ידי תלמידי מגמת המוזיקה של התיכון, בהשראת אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה.
מחיר כניסה יהיה 200 שקלים והוא יהיה פתוח גם לציבור הרחב. כל ההכנסות יוקדשו למימון מלגות לימוד לתלמידים מצטיינים מהפריפריה ובעיקר מאזורי העימות בצפון ובדרום. "ילדי הפריפריה חוו בשנה וחצי האחרונות חוסר יציבות פדגוגית שבאופן טבעי פוגעת בהישגיהם ללא אשמתם כמובן. חובתנו כמדינה לתמוך בהם ככל האפשר. אנחנו ביאסא הצבנו לעצמנו כמטרה לסייע לתלמידים מצטיינים לממש את הפוטנציאל שלהם למרות האתגרים הלא פשוטים בתקופה זו כי אסור לנו לאבד אותם", מציינת בלוך, "אני מאמינה כי ההכנסות מערב הגאלה יהוו לא רק תרומה כלכלית, אלא גם מחוות תמיכה חשובה, שתסייע לנו להמשיך ולהשפיע לטובה על חייהם של ילדים מצטיינים שזקוקים לדחיפה משמעותית על מנת להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל העצום שלהם".
תגובות