עורך דין לעריכת חוזים: כיצד לפעול נכון בנושא. צילום: Shutterstock
עורך דין לעריכת חוזים: כיצד לפעול נכון בנושא. צילום: Shutterstock

עורך דין לעריכת חוזים: כיצד לפעול נכון בנושא

חשוב לדעת, שבמקרים של הפרת חוזה, יש מה לעשות וחשוב מאוד לפעול נכון ובאופן מדויק ולקבל ליווי משפטי מקצועי מעורך דין שהינו עורך דין חוזים עם נסיון רב בהפרת חוזים ובביטול חוזים

פורסם בתאריך: 27.10.20 12:09

פעמים רבות מגיעים למשרדו של עו"ד ניר אביבי לקוחות אשר נמצאים במצוקה אמיתית וצריכים עורך דין חוזים, הצד השני לחוזה שנחתם אינו מקיים את החוזה,  והדבר גורם נזק רב, אבדן כספי ומצוקה נפשית גדולה.

הפרת חוזה – באיזה חוזים מדובר?

הפרת חוזה יכולה להתבצע כמעט בכל תחום של דיני חוזים כמו לדוגמא:

  • הפרת חוזה מכר דירה – כאשר צד לחוזה מכר דירה, בין אם מדובר בקונה ובין אם מדובר במוכר, אינו מקיים את ההסכם, נמנע מהשלמת תשלום, מוסר דירה שאינה ראויה למגורים ו/או שהמוכר לא הצהיר על פגם שהיה ידוע לו בדירה, ובעוד שלל מקרים של הפרת חוזה מכר דירה.
  • הפרת חוזה מסחרי/עסקי – הפרת חוזה מסחרי ו/או עסקי יכולה להתבטא בין חברה לספק, קבלן למזמין ולמעשה מדובר בהפרת חוזה בכל תחום אפשרי בעולם העסקי-מסחרי.
  • הפרת חוזה בתחום הרכב – תחום שסובל מהפרות חוזרות ונשנות של חוזה, הינו תחום הרכב ותחום רכישה ומכירה של רכבים מיד 2, סוחרים ומגרשי מכוניות. במקרים לא מעטים, מוכרי רכב, בין אם מדובר במוכרי רכב מיד שנייה ובין אם מדובר בסוחרים, מסתירים פגמים ברכבים, ולמעשה מוכרים רכבים עם פגמים נסתרים, שהקונה מגלה עליהם רק לאחר הקניה. במקרים אלו מדובר במרבית הפעמים בהפרת חוזה לכל דבר ועניין.
  • הפרת חוזה של קבלן ו/או קבלן שיפוצים – גם כן תחום שסובל מהפרת חוזה ופעמים רבות סכסוכים אלו מגיעים לפתחו של בית המשפט.
  • עוד תחומים מגוונים בהם קיימת הפרת חוזה.
עו"ד ניר אביבי, צילום: מאיה חבקין

עו"ד ניר אביבי, צילום: מאיה חבקין

עקרונות היסוד בהפרת חוזה

לא משנה באיזה תחום הפרת החוזה מתבצעת, ישנם עקרונות יסוד אשר מעוגנים בחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג- 1973 וכן בחוק החוזים- תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 והם אבן דרך בתחום החוזים ונותנים קווים מנחים בעניין.

הפרה יסודית של חוזה

ראשית חשוב לשים את ההבדל בין הפרה יסודית של הסכם להפרה שאינה יסודית של הסכם. הפרה יסודית של הסכם הינה הפרה שלו הצד הנפגע היה יודע שהצד המפר יפר את החוזה בהפרה יסודית, הוא לא היה מתקשר עם הצד המפר בחוזה. לנקודה זו יש חשיבות גדולה, שכן בבואנו לבחון הפרה של חוזה, הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לבחון האם מדובר בהפרה יסודית של ההסכם או לא, התשובה תשפיע על פעולותינו.

הפרה יסודית של הסכם מקנה על פי החוק, סעד של ביטול חוזה באופן מיידי, ע"י הודעה לצד המפר על כי הוא הפר את ההסכם בהפרה יסודית וכי ההסכם בטל. בנוסף, הצד הנפגע מהפרה יסודית של החוזה, יכול לבחור- או לבטל את החוזה, או, לחייב את הצד המפר לקיים את החוזה למרות ההפרה, סעד זה נקרא: אכיפת חוזה. אכיפת חוזה תהיה אפשרית רק כאשר היא אפשרית בנסיבות העניין.

הפרה שאינה יסודית של הסכם

הפרה שאינה יסודית הינה הפרה שלא ניתן לבטל בגינה את החוזה באופן מיידי וחד צדדי כמו בהפרה יסודית, והיא מחייבת את הצד הנפגע להודיע לצד המפר כי הוא הפר את ההסכם, ולתת לו הזדמנות כנה תוך זמן סביר לתקן את ההפרה. רק במידה והצד המפר לא יתקן את ההסכם תוך זמן סביר, יוכל הנפגע לבטל את החוזה עמו.

לעניין ההפרה היסודית את ההסכם, פעמים רבות בחוזה קיים סעיף, אשר מכיל בתוכו התייחסות להפרה יסודית את ההסכם ונותן ארכה לצד המפר לתקן את ההפרה. בדרך כלל במקרים אלו, יש לכבד את הוראות החוזה ולמרות שצד לחוזה הפר אותו בהפרה יסודית על פי החוק, יש לתת לצד המפר הזדמנות לתקן את ההפרה (בדומה להפרה רגילה). רק לאחר שהצד המפר לא מתקן את ההפרה תוך זמן סביר/הזמן שנקבע בחוזה, ניתן להודיע לו על ביטול החוזה.

פיצויים בגין הפרת חוזה

כמובן, נפגע מהפרת חוזה יכול לדרוש פיצויים בגין הפרת חוזה מהצד אשר הפר את החוזה. במקרים אלו ניתן לתבוע את הפיצוי המוסכם המצוין בחוזה (לדוגמא בחוזה מכר דירה בדרך כלל הפיצוי המוסכם יהיה כ-10% משווי העסקה ללא הוכחת נזק), או לדרוש פיצוי אחר ככל שלא מצוין בחוזה על פי הנזק שנגרם לצד שנפגע מההפרה.

מה עושים כאשר נפגעים מהפרת חוזה?

אם נפגעתם מהפרת חוזה, חשוב מאוד ליצור קשר באופן מידי עם עורך דין שמתמחה בתחום דיני החוזים ובהפרת חוזה, שכן כל פעולה שעושים ו/או שלא עושים בעקבות הפרת החוזה, יכולה לגרור לנזקים עתידיים ולאיבוד הזכויות של הצד הנפגע.

גם לאלמנט זמן התגובה יש חשיבות גדולה ולכן מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין מיד עם הפרת החוזה.

לסיכום, חשוב לדעת שבמקרה של הפרת חוזה יש מה לעשות וחשוב לשמור על הזכויות שלכם.

הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין מקרקעין, דיני חוזים ומייצג בבתי משפט ובערכאות השונות.

 

משרד עו"ד ניר אביבי

מעבר לאתר

טלפון: 073-7258914

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר