תזמורת הבארוק ירושלים צילום יואל לוי
תזמורת הבארוק ירושלים צילום יואל לוי

הרי את מכושפת לי: פסטיבל בארוקי חדש בירושלים

פסטיבל "מכושפות?" (כן, עם סימן שאלה) מצדיע לנשים מלחינות מהמאה ה-17. במרכז הפסטיבל - האופרה המרהיבה "לה קליסטו", שתבוצע בבכורה ישראלית

פורסם בתאריך: 20.5.21 19:12

פסטיבל "מכשפות?" (כן, עם סימן שאלה במקור) של תזמורת הבארוק ירושלים, מוקדש לנשים מלחינות ולייצוג נשים במוזיקה במאה ה-17, ובמסגרתו יעלו שלל פעילויות תרבותיות ותינתן במה למלחינות מהבארוק – מרביתן נשכחו במהרה לאחר מותן – ולייצוג נשים ביצירות האמנות של הבארוק. במרכז הפסטיבל – האופרה המרהיבה "לה קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי (1651), שתבוצע בבכורה ישראלית על ידי נגני תזמורת הבארוק ירושלים, זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, המנצח דוד שמר והבימאית שירית לי וייס. 

"ישנה חשיבות רבה לסימן השאלה בכותרת הפסטיבל – 'מכשפות?'", אומר פרופ' דוד שמר, המנהל האומנותי והמנצח. "למילה 'מכשפה' משמעויות רבות, לפעמים הפוכות. אגדות וסיפורי ילדים מאוכלסים בזקנות כפופות גו שרוקחות, תוך מלמול מקפיא דם, מיני שיקויים בעלי תכונות לא מלבבות במיוחד. אולם, החברה הגברית נטתה, ועודנה נוטה לפעמים לכנות בשם זה כל אישה חזקה, ידענית, יוצאת דופן בכישוריה – ולא להסתפק בכינוי, אלא אף לנדות, לשפוט, ובעבר הלא כל כך רחוק אף להעלות אל המוקד. נקודת הזינוק של אותן נשות חיל בדרכן בחיים היתה נמוכה לאין ערוך מאלה של הגברים; נמוכה עד כדי כך, שאך יחידות סגולה בודדות הצליחו באמת לשבור את תקרת הזכוכית ולהטביע את חותמן שווה הערך לזה של הגברים בתחום העיסוק שבחרו בו. האומנם הנשים הייחודיות והמדהימות הללו הן 'מכשפות'? מה, אם כן, פשר הכישוף שלהן? כיצד צלחו את המכשולים ואת המהמורות האינסופיים בדרכן אל ההצלחה?

 


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


 

"עברנו כברת דרך מאז שנכתבה המוזיקה שאנו, בתזמורת הבארוק ירושלים, מנגנים – מאז שפעלו המוזיקאים והמוזיקאיות, המלחינים והמלחינות, שיצרו אותה לפני 300-400 שנה", אומר שמר. "היא עדיין נפלאה, אבל יחסי הכוחות בין העוסקים בה השתנו ללא הכר. אישה מלחינה, מנצחת, אמנית או שחקנית כבר לא גורמת עוד להרמת גבה, כפי שנעשה בעבר. אדרבה, מי שהיה מנסה כיום לאסור על אשתו לעלות על הבמה, הוא היה, מן הסתם, נתקל בחוסר הבנה מוחלט מצד הסובבים אותו, זוכה לגינוי ואולי אפילו היו ננקטים נגדו צעדים משפטיים".
הפסטיבל ייערך ברחבי ירושלים ויכלול שלל אירועים שיבוצעו בחללים ובאתרים שונים בעיר. לצד הקונצרטים ישולבו הרצאות בנושאי נשים באמנות המאות ה-16 וה-17 וערב שירה בשיתוף "מקום לשירה". 

במרכז הפסטיבל – האופרה המרהיבה "לה קליסטו" מאת פרנצ'סקו קוואלי (1651), שתבוצע בבכורה ישראלית על ידי נגני תזמורת הבארוק ירושלים, זמרי מיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, המנצח דוד שמר והבימאית שירית לי וייס. "לה קליסטו" היא מהאופרות הראשונות שהביאו לקדמת הבמה סוגיות מגדר, אירוטיקה נועזת ויחסים חד-מיניים. במרכזה הנימפה קליסטו וסיפור אהבתו של יופיטר (ג'ובה) אליה, נקמתה של רעייתו הרה (ג'ונונה) ועוד שלל סיפורי מיתולוגיה המשולבים בעלילה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר