מימין: נטלי שיין, מנהלת הסיעוד במב"א, מיכל כהן, המנהלת האדמיניסטרטיבית במב"א, ד"ר רויטל דרעי, מנהלת המרכז (צילום: דוברות כללית)
מימין: נטלי שיין, מנהלת הסיעוד במב"א, מיכל כהן, המנהלת האדמיניסטרטיבית במב"א, ד"ר רויטל דרעי, מנהלת המרכז (צילום: דוברות כללית)

אנחנו כאן בשליחות

כ-50 אלף המטופלות, הבאות מדי שנה בשערי המרכז לבריאות האישה של כללית הממוקם בבית החולים שערי צדק, נהנות ממעטפת מלאה של שירותי רפואה המתקדמים ביותר, והרבה מעבר לכך. במרכז פועלים כ-30 רופאים, מהמובילים בתחומים השונים של רפואת הנשים, וצוותי סיעוד ומשרד קשובים, מכילים ועתירי ניסיון. ד"ר רויטל דרעי חסיד, מנהלת המרכז ומנהלת תחום רפואת הנשים במחוז ירושלים של כללית: "החזון שלנו, שלאורו אנחנו פועלים, הוא להעניק רפואת נשים מקצועית עם המון נשמה"

פורסם בתאריך: 9.2.23 12:45

כל אישה המתגוררת בירושלים ובסביבתה ומבוטחת בשירותי בריאות כללית, יכולה להיות סמוכה ובטוחה שהיא נמצאת בידיים טובות. כללית מפעילה במחוז ירושלים לא פחות משישה מרכזים לבריאות האישה – בבית החולים שערי צדק, ברמת אשכול, בירמיהו ובשיח' ג'ראח וכן בבית שמש ובמעלה אדומים, כאשר המרכז לבריאות האישה הממוקם בשערי צדק הוא הגדול ביותר של כללית במחוז, ומעבר למעטפת מלאה של כל שירותי רפואת הנשים, הוא מעניק הרבה-הרבה יותר.

כ-50 אלף נשים, החל מנערות, דרך נשים לקראת הריון ובהריון וכלה בנשים בגיל המעבר ואף מעבר לו, מבקרות מדי שנה במרכז זה וזוכות לטיפולים, הנמצאים בחזית הקדמה הטכנולוגית. במרכז עובדים כ-30 רופאים מהמובילים בתחומים שונים של רפואת הנשים, כמו הריון בסיכון, גיל המעבר, אונקוגינקולוגיה, אורוגינקולוגיה ועוד. כמו כן פועלות במרכז מרפאות ייחודיות כמו המרפאה להריון בסיכון עקב סוכרת הריון, מרפאת צוואר הרחם לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם, מרפאה לטיפול בבעיות עור ברפואת נשים (מרפאת עריה) ומעבדת זרע.

"החזון שלנו", אומרת ד"ר רויטל דרעי חסיד, מנהלת המרכז ומרכזת תחום רפואת הנשים במחוז ירושלים של כללית, "הוא להעניק רפואת נשים מקצועית עם המון נשמה. החזון הזה הוא מה שמנחה אותי בכל יום בעבודה. לכן, בישיבות צוות ובכנסים שאנחנו עורכים, אנחנו תמיד עוסקים בחזון על שני חלקיו: הרפואה המקצועית והנשמה. בכל מפגש כזה אנחנו דנים, כמובן, באיכות הטיפול המקצועי, אבל גם, וזה לא פחות חשוב – בחוויית המטופלת. חשוב לנו שכל בדיקה שתבצע כל מטופלת תהיה הכי נעימה והכי נינוחה במידת האפשר".

הריון, לידה ומה שביניהם

לב ליבה של פעילות המרכז הוא תחום ההריון והלידה, והוא מעניק שירות למטופלות מירושלים והסביבה וגם ממחוזות אחרים. במסגרת זו מבוצעים במרכז מעקבי הריון שוטפים, הכוללים בדיקות נדרשות כמו שקיפות עורפית, סקירת מערכות וסקירות מכוונות. בחדר הטיפולים במרכז מבוצעות גם פעולות גינקולוגיות-כירורגיות קטנות, כמו היסטרוסקופיה (הסתכלות בתוך הרחם) וקולפוסקופיה (הסתכלות על צוואר הרחם) ומתן טיפול ראשוני שכולל בדיקה והערכה.

שירות חדש שניתן במסגרת ליווי ההריון והלידה ותופס תאוצה, הוא ליווי הריון אונליין, ועל כך מרחיבה נטלי שיין, מנהלת הסיעוד במרכז: "השירות אונליין כולל ליווי הריון של אחות. כל מטופלת מקבלת מאיתנו ערכה לביצוע בדיקות שתן ומד לחץ דם, כך שאת הבדיקות היא יכולה לבצע בביתה בפרטיות מקסימלית. באמצעות ברקוד של האפליקציה המצורף לערכה, תוצאות הבדיקות מגיעות לתיקה האישי של המטופלת. בדיקות שתן ולחץ דם הן בדיקות חשובות ביותר בהריון, שכן מטרתן לאתר רעלת הריון, אם חלילה יש כזו".

בנוסף לליווי אונליין, ישנו, כמובן, גם הליווי הפרונטלי. לכל מטופלת מוצמדת אחות, המלווה אותה לאורך כל ההריון. שיין: "האחות מדריכה את המטופלת בכל שלב ושלב של ההריון. היא מסבירה לה, למשל, אילו בדיקות היא צריכה לעשות ובאיזה שבוע, בהסתמך על תחשיב מדויק של גיל ההריון. לאחר הלידה אפשר להיוועץ עם יועצת הנקה שמגיעה לכאן לקבל מטופלות לפי תורים שנקבעים מראש. מי שרוצה, יכולה להצטרף גם לליווי הריון קבוצתי במסגרת סדנאות, שבהן מתקיימת הדרכה באשר לסוגי הבדיקות, משמעותן וחשיבותן".

בכלל, המרכז לבריאות האישה מציע שורה של סדנאות לנשים בהריון ולאחר לידה, ביניהן: הכנה ללידה, מהריון להורות (איך מתמודדים עם תינוק חדש בבית), החייאת תינוקות ועוד, כאשר בכל חודש-חודש וחצי נפתח מחזור חדש.

משהו דחוף? יש לכן כתובת

מקור גאוותה של ד"ר דרעי הוא המרפאה הדחופה שפועלת במרכז מדי בוקר, שישה ימים בשבוע (א'-ה', 13:00-08:00). ד"ר דרעי: "מדובר במרפאה, שפועלת במסלול נפרד מהמרפאה הרגילה, ואליה מתקבלים מקרים דחופים. כל אישה יכולה לקבוע תור למרפאה הדחופה במוקד של כללית מהיום להיום, ותקבל מענה ממוקד לבעיה הדחופה מאחות נשים ורופא לפי הצורך. אחרי הביקור במרפאה הדחופה, אנחנו בדרך כלל ממליצים להמשיך טיפול ומעקב אצל רופא הנשים במסגרת המרפאה הרגילה, כי אנחנו מאוד מאמינים בקשר הרציף והארוך של כל אישה עם הרופא/ה המטפל/ת שלה".

על היפראמזיס שמעתן?

נושא חשוב נוסף שד"ר דרעי מבקשת לשים עליו דגש ולהעלות את המודעות אליו הוא מחלה בשם "היפראמזיס" (Hyperemesis), ובעברית: הקאות יותר. כמעט כל אישה שהרתה לפחות פעם אחת בחייה יודעת דבר או שניים על בחילות והקאות במהלך ההריון. ד"ר דרעי: "השכיחות של בחילות והקאות בהריון היא מאוד גבוהה, אבל כשהן נמשכות תקופה ארוכה והנשים לא מצליחות לתפקד, ככל הנראה מדובר במחלה בשם היפראמזיס, שעד לא מזמן נחשבה למחלה שקופה. נהגו לומר לאישה: 'לא נורא, תסבלי קצת, אחרי הלידה הכל יעבור'. נשים היו צריכות לשכנע את הצוותים שהן מרגישות רע. הן היו צריכות לשכנע בדבר מאוד ברור – שאישה שסובלת היא אישה שצריכה לקבל טיפול, וכאן בדיוק אנחנו באים לעשות שינוי. יש נשים שבגלל הבחילות וההקאות לא מצליחות לאכול או שלא אוכלות בכמות מספקת, והן מפסיקות לתפקד ואפילו לחייך. אין שום סיבה שבעולם שאישה בהריון תסבול ככה".

איך מתבצע הטיפול ומה הוא כולל?

"לאחר שאנחנו מבצעים הערכה ראשונית באשר למצבה של האישה, הטיפול עצמו ניתן בבית. אם פעם, אישה שהקיאה, הפסיקה לאכול ואיבדה נוזלים, אושפזה בבית חולים, היום אנחנו מבינים שאת הטיפול הטוב ביותר ניתן לתת בבית, שבו יש לאישה מעטפת משפחתית תומכת. תחילה, מגיע למטופלת איש מהצוות, נותן לה את הציוד הדרוש ומסביר לה איך להשתמש בו. האישה היא זו שמחברת לעצמה את הנוזלים, ואישה, כשהיא לא מיובשת, מסוגלת לאכול ולהזין את עצמה, ואם יש לה עוד ילדים, היא מסוגלת להמשיך להיות אימא ולטפל בהם".

לדברי ד"ר דרעי, ההיפראמזיס היא לעיתים כה קשה, עד שלנשים קשה להמשיך לעבוד לפרנסתן. במקרים כאלה, לפעמים האישה מקבלת חופשה של שמירת הריון, כדי לטפל בעצמה. "זו שליחות עבורנו ליידע את הציבור שקיימת מחלה כזו של הקאות יתר", אומרת ד"ר דרעי, "זו מחלה עם נזקים מאוד משמעותיים, ואנחנו רוצים למנוע את הנזקים האלה לפני שהם יתרחשו. אנחנו מקבלים פידבקים נהדרים מנשים שקיבלו את הטיפול ועברו את ההריון בהצלחה. יש מטופלות שאמרו לי שהן ייכנסו להריון נוסף, רק כי הן יודעות שהן יקבלו את הליווי והטיפול הזה".

כירורגיית שד

בדיקות שד הן אמנם לא בתחום הטיפול של רופאי הנשים אלא של הכירורגים, אך במרכז לבריאות האישה של כללית לא פסחו גם על תחום זה. ד"ר דרעי: "במסגרת החזון שלנו של לתת לכל אישה שירותי רפואת נשים מקצועית, כוללנית ומקיפה, והכל תחת ONE STOP SHOP, מגיע למרכז כירורג שד שבודק את המטופלות. זה המקום להזכיר, שסרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר, אבל היום אנחנו יודעים שאבחון מוקדם מציל חיים, ולכן אנחנו מאוד משקיעים בנושא הזה. אנחנו מציעים לכל אישה שנמצאת לקראת טיפולי פריון – ובכלל, לכל אישה באשר היא – לעשות במסגרת בדיקות השגרה, גם בדיקה של כירורג שד".

חגיגות היובל

בסביבות גיל 50, קצת לפני או קצת אחרי, מתרחשת אצל כל אישה הפסקת המחזור החודשי, וכשזה קורה, היא נכנסת באחת למועדון המאוד מכובד של גיל המעבר. עבור נשים רבות, גיל המעבר הוא לא כיף גדול, שכן הוא מלווה בלא מעט תסמינים מעיקים, כשהנפוצים בהם הם גלי חום, הזעה, דופק מהיר, אוסטיאופורוזיס וכן שינויים במצבי הרוח, ירידה בחשק המיני, הפרעות בשינה, עצבנות ועוד. במרכז לבריאות האישה של כללית מאמינים שאישה בכל גיל לא צריכה לחיות עם סבל ושאפשר ושצריך לטפל בסימפטומים.

מנהלת הסיעוד נטלי שיין: "מלבד העובדה שבמרכז עובדים רופאים שתחום התמחותם הוא גיל המעבר, במרכז פועלת סדנה ייעודית לנשים בגיל המעבר, בשם 'חוגגות 50 פלוס', שבה הן מקבלות טיפים להקלה על גלי החום וכן מידע על הטיפולים השונים, ההורמונליים והלא הורמונליים, להקלה על התסמינים, על חשיבותה של בדיקת צפיפות העצם, על סרטן צוואר הרחם ועוד".

להיות איתה בכאבה

שיין מספרת על פרויקט חשוב מאין כמותו, שכבר יצא לדרך במרכז בריאות האישה של כללית ובהמשך יורחב למרכזים נוספים, אולי גם מחוץ למחוז ירושלים, ומיועד לנשים שעברו לידה שקטה. שיין: "במסגרת הפרויקט, אחות בגמלאות, מתנדבת, מתקשרת לנשים שעברו לידה שקטה, שואלת לשלומן ומתעניינת איך הן מסתדרות ואם הן צריכות משהו. עבור נשים אלה יש במרכז מערך שלם שנותן להן מענה וכולל עובדת סוציאלית, שמכווינה לקבוצות תמיכה אם צריך, וכן פסיכיאטרית שנמצאת כאן בזמינות מאוד גבוהה עבור נשים בהריון ולאחר לידה בכלל ועבור נשים שעברו לידה שקטה בפרט".

 

 

עניינים של גנטיקה

פעילות ענפה במרכז לבריאות האישה של כללית מתקיימת סביב התחום הגנטי, בהובלתה של ד"ר רחל מייקלסון-כהן, מומחית לרפואת נשים ומומחית-על לגנטיקה רפואית.

ד"ר מייקלסון-כהן: "אנחנו מבצעים במרכז בדיקות סקר גנטיות לקראת הריון, שבאמצעותן ניתן לגלות אם יש נשאות למחלות תורשתיות העלולות להימצא בעובר. את הבדיקות הגנטיות, שהן בדיקות דם פשוטות, מומלץ לבצע עוד בשלב התכנון של ההריון ולכל המאוחר בתחילת ההריון. הבדיקות הגנטיות נעשות כיום בהתאמה למוצא של בני הזוג, והן נכללות בסל הבריאות, אבל ניתן לבצע הרחבות שלהן באופן פרטי, מעבר למה שמקצה הסל, ואנחנו מציעים לזוגות גם את האופציה הזו".

ד"ר רחל מייקלסון-כהן, מומחית לרפואת נשים ומומחית-על לגנטיקה רפואית במב"א של כללית בשערי צדק (צילום: דוברות כללית)

ד"ר רחל מייקלסון-כהן (צילום: דוברות כללית)

לדברי ד"ר מייקלסון-כהן, הבדיקות הגנטיות אינן כרוכות בהתחייבות כספית ואינן מצריכות הפניית רופא. "צריך רק לקבוע תור לאחות מידע גנטי במרפאה. האחות מראיינת את הזוג ונוטלת את הבדיקות. אם במהלך הריאיון מתברר שיש רקע משפחתי של מחלה מסוימת, אותו זוג יופנה לייעוץ גנטי פרטני".

אבל גנטיקה היא לא רק הריון ולידה. היא הרבה מעבר. במרכז מבצעים בדיקת BRCA – בדיקת סקר גנטית לאיתור רקע תורשתי לסרטן השד ולסרטן השחלות. ד"ר מייקלסון-כהן מסבירה: "BRCA1 ו-BRCA2 הם שני גנים שמוטציות בהם מעלות את הסיכון לסרטן השד וסרטן השחלות. לפני כשנתיים הבדיקה נכנסה לסל הבריאות, וכיום זכאית לה כל אישה ממוצא אשכנזי, מלא או חלקי, אפילו ללא הסיפור המשפחתי, ומבלי לעבור ייעוץ גנטי, שכן המוטציות האלו שכיחות בקרב אוכלוסייה זו. בדיקת הסקר לאיתור המוטציות מאפשרת לנשאיות להתחיל במעקב קפדני ולפעול למניעת המחלה".

עד לפני שנתיים, בדיקת BRCA בוצעה רק בקרב נשים שעברו ייעוץ גנטי ואך ורק אם היה ידוע על מוטציה שכבר אותרה במשפחה או אם היה סיפור משפחתי משמעותי מאוד של סרטן השד או השחלות. השינוי בתפיסה חל בעקבות תוצאותיו של מחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים של כללית, בהם ד"ר מייקלסון-כהן, פרופ' אמנון להד, מנהל תחום רפואת המשפחה של כללית במחוז ירושלים, פרופ' מתן כהן, רופא משפחה בכללית בשיתוף חוקרים משערי צדק, מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת בן גוריון. לדברי ד"ר מייקלסון-כהן, המחקר לימד, בין היתר, על כך שהודות לבדיקה, יימנעו בכל עשור מאות מקרים של סרטן השד והשחלות. "על כל 1000 נשים באוכלוסייה נוסיף 22 שנות חיים איכותיות", אומרת ד"ר מייקלסון-כהן.

מכיוון שבהצלת חיים מדובר, לד"ר מייקלסון-כהן חשוב להפיץ את הבשורה. "רבים לא מודעים לבדיקת ה-BRCA. אנחנו מנחים את כל הרופאים בכל המרפאות ליידע את הנשים, שהן יכולות לגשת ולבצע את הבדיקה מצילת החיים. לכל אישה מגיל 25 ומעלה מומלץ לעשות את הבדיקה, ואנחנו מבקשים ממנה גם להפיץ את הבשורה בקרב חברותיה ובנות משפחתה. התהליך הוא מאוד פשוט. קובעים תור לאחות מידע גנטי, בדיוק כמו שקובעים תור לבדיקות גנטיות לקראת הריון. לא צריך הפניית רופא, אין ניירת, והבדיקה מבוצעת בכל מרכזי בריאות האישה".

הנשים שבפרונט

מי שעוד עושות עבודת קודש במרכז הן טכנאיות האולטרסאונד המסורות, המסייעות לרופאים בכל תהליך הבדיקות והטיפול בנשים, וכן נשות צוות המשרד, שהן הראשונות לפגוש את המטופלות ברגעים שמחים שלהן וגם ברגעים כואבים. "במקום כזה", אומרת מיכל כהן, המנהלת האדמיניסטרטיבית, "יש לצוות המשרד משמעות מיוחדת. הן מאוד קשובות, מאוד רגישות, הן יודעות לגשת לאישה שיוצאת עם דמעה, להכיל, להרגיע ולסייע בכל מה שהיא צריכה".

ד"ר דרעי, איך תרצי לסכם את הכתבה?

"השאיפה שלנו היא לעשות טוב לכל אישה שמגיעה למרכז בריאות האישה. אנחנו כאן בשביל כולן. בכלל, השאיפה שלנו היא לקדם את תחום רפואת הנשים באמצעות פרויקטים מגוונים. העבודה שלנו היא השליחות שלנו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר