עליזה ברקוביץ' שפר (צילום: דוברות שערי צדק)
עליזה ברקוביץ' שפר (צילום: דוברות שערי צדק)

הווייז של המטופלות

בשערי צדק מלווים מאובחנות בגיל צעיר לכל אורך הדרך עד להחלמה

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:48

נשים צעירות שאובחנו כחולות בסרטן השד מתמודדות עם שינוי משמעותי ופתאומי בחיים: פתאום באמצע חייהן, כל מהותן משתנה. מנשים צעירות בשיא כוחן, הן פתאום חולות ונזקקות לתמיכה רגשית, רפואית ובריאותית. הסביבה לא תמיד מודעת לשינוי ולעיתים אין לה את הכלים להתמודד עם השינוי ברגישות הנדרשת.

במטרה לתת מענה לנשים אלו, הוקם לפני כשנה וחצי בשערי צדק 'מרכז טליה', ע"ש טליה בליליוס ז"ל, המרכז הוקם בזכות החזון והתרומה של משפחת בליליוס-תורג'מן שרצו להנציח את זכרה של טליה ז"ל ובמטרה לסייע לנשים צעירות . הרעיון המרכזי מאחורי מרכז "טליה" הוא ללוות את הנשים ולתת להן יד ברגעים הכי מאתגרים שלהן: התמודדות עם בדיקות וטיפולים רבים, פגישות עם רופאים, קבלת החלטות משמעותיות כל אלה לצד המשימות היומיומיות.

מי שמסייעת לנשים ומלווה אותן באופן אישי היא מתאמת המרכז עליזה ברקוביץ-שפר.
תפקיד המתאמת של מרכז טליה בשערי צדק בנוי על המודל של Patient Navigator – היא מנווטת ומתווכת עבור המטופלות את המסע המורכב לתוך מערכת הבריאות בעקבות אבחנה של סרטן השד. מדובר במודל ייחודי ומרכז טליה הנו בין המרכזים הראשונים בארץ להטמיע מודל מסוג זה במסגרת בית חולים.

"אני מלווה נשים בגילאים 20-45 שלפתע, במסלול חייהן הרגיל והעמוס, פוגשות במחלה ונאלצות להתמודד אתה, לעיתים בזמן הריון או לאחריו" מסבירה עליזה ומרחיבה. "לנשים האלו חשובות סוגיות ייחודיות, כמו שימור פריון, מיניות ונושאים מורכבים נוספים ולא תמיד ברור להן למי כדאי לפנות. במסגרת תפקידי אני מסבירה להן על התהליך, ממפה עבורן את התחנות שהן צפויות לפגוש ועושה להן סדר בתהליך. למשל: כיצד ניתן להשיג את ההתחייבויות הנכונות, מסמכים, התמודדות מול בירוקרטיה. אני מלווה אותן בתחנות השונות בבית החולים, כל מטופלת לפי הצרכים הייחודיים שלה".

עליזה נכנסת לתמונה לאחר בדיקת אולטרסאונד או ממוגרפיה, ביופסיות ואבחנה "בריאות השד מורכבת מכמה תחומים הדורשים התייחסות ומעקב, לרבות כירורגיה, אונקולוגיה, ופוריות. את כל התחנות הללו בבית החולים אנו עוברות יחד. הידיעה שיש איתן דמות שמבינה ומכירה את המערכת יכולה להקל מעליהן את הלחץ הרב בו הן שרויות ממילא. אני מסבירה בכל תחנה מה מטרתה, והיכרותי עם הצוות הרפואי מקצרת תהליכים. נוכחותי מסייעת לתקשורת שבין הצוות הרפואי למטופלת. אנו מכינות יחד רשימת שאלות לרופא, משחזרות נושאים שהעסיקו אותנו ודואגות שלא תשכח שום נקודה שחשובה עבורה.

הקשר ביני לבין המטופלת הוא הרבה מעבר לשירות המקצועי. אנחנו מתקשרות בטלפון, בוצאפ, במיילים ופנים אל פנים באופן רציף וצמוד. אני משתדלת לפגוש כל מטופלת, בוודאי בטיפול הראשון, כדי לתמוך ולהתרשם כיצד היא מתמודדת עם הטיפולים, עוזרת לטפל במסמכים והתחייבויות שצריך להשלים. במקרים רבים אני מסייעת למטופלת לתעדף – היא לא תמיד יכולה לעשות במקביל את כל המעקבים ואני עוזרת להבין מה דחוף ומה יכול לחכות לשלבים מאוחרים יותר.

"אין בית ספר לתפקיד כזה ואני מביאה הרבה ידע וניסיון קודם לתפקיד. יש לי תואר שני בקידום בריאות בחו"ל שהתמקד בחינוך לבריאות והייתי מקדמת בריאות בצבא, מאוד עזר לי להבין איך מתווכים את מערכת הבריאות למי שלא מבין בשפה הרפואית. חשוב להבין שגם אחרי יום טיפולים המטופלות שלי ממשיכות להתמודד עם מחלתן, ואני מסייעת במידת האפשר. מתווכת את המצב לקרובי המטופלת כדי שיבינו, יעזרו ויתמכו.

למעשה אני 'הווייז', המלווה האישית של המטופלות, מסייעת להן לנוע במסלול הנכון ובדרך המהירה ביותר.

זו משימה לא פשוטה. לפגוש נשים צעירות מדהימות שנאלצות להתמודד עם מלה קשה. אבל הסיפוק שלי מגיע כמעט כל יום. כל אישה שעזרתי לה, שחסכתי לה התעסקות במסמכים ואפשרתי לה עוד זמן להחלמה, זה הסיפוק הכי טוב שיכול להיות.

שנה טובה ובריאות לכל הנשים.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר