(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

"היום שאחרי"

תוכנית למתמודדות עם סרטן השד בשערי צדק

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:41

נשים המסיימות טיפולים כימותרפיים וקרינתיים לסרטן השד ניצבות פעמים רבות בפני שוקת שבורה. הציפייה כי תופעות הלוואי שחוו יחלפו, וכי ניתן יהיה לשוב לחיים רגילים באופן מידי לרוב אינה מתממשת. בנוסף על כך, מערכת התמיכה האינטנסיבית של מסגרות הטיפול נעלמות מחייהן. רבות מהן גם מקבלות טיפול הורמונלי, המוסיף שינויים בחייהן ונוצר קושי אמיתי בהתמודדות. לעתים קרובות, מדובר בנשים צעירות המתפקדות באופן מלא בעבודה, במשפחה ובחברה. רובן חוות כתוצאה מכך משבר אישי עמוק – פיזי, רגשי וסוציאלי – בשלב זה של הטיפול.

בימים אלו, מתרבים המחקרים המעידים כי פעילות גופנית, מסייעת משמעותית בהתמודדות עם תופעות הלוואי של הטיפולים, ומעלה את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן בכלל, וחולות סרטן שד בפרט (שחשופות יותר מנשים אחרות לתחלואה בהמשך החיים). פעילות גופנית סדירה ומאוזנת עם תזונה נכונה – מגבירה את רמת האנרגיות, משחררת מתחים, מעוררת את התיאבון, מפחיתה עייפות וכאבים, תורמת להערכה עצמית חיובית, לשיפור מצב הרוח ולשיפור יכולתם התפקודית של הנשים, ומעבר לכך, תורמת רבות לשיפור בתופעות הלוואי של הטיפולים.

תוכנית "היום שאחרי", המופעלת בשיתוף המכון האונקולוגי, המרכז הרפואי שערי צדק, מרכז הספורט ע"ש רוטברג של שערי צדק בארנה פיס ירושלים והאגודה למלחמה בסרטן, נבנתה על מנת לתת מענה לנשים המתמודדות עם סרטן שד בשלב הטיפולים.

התוכנית, הנמשכת כחצי שנה, ניתנת בסבסוד, וממומנת בעיקרה על ידי תרומות. מדובר בטיפול שאין לו תופעות לוואי. משתתפות התוכנית נהנות ממגוון תכנים: אימוני כושר דו-שבועיים בחדר הכושר המשוכלל של המרכז הרפואי; תמיכה קבוצתית ופרטנית על ידי תזונאית; טיפול במרפאת גיל המעבר במטרה להתמודד עם התסמינים הרבים; ייעוץ מיני; פיזיותרפיה ללימפדמה; קבוצת תמיכה בהנחיית פסיכולוגית; וכן, הרצאות מקצועיות בנושאים הקשורים למצבן של המטופלות.

הרווח של המטופלות מתוכנית השיקום המקיפה, הינו כפול ומכופל: שיפור בתופעות הלוואי מהטיפולים שהיו והסתיימו, ושיפור בתופעות הלוואי מטיפול הורמונלי ממושך וקיים (כתוצאה מכך, תיתכן עלייה בהיענות לטיפול ההורמונלי, שהוכח כמציל חיים). כל זאת, עשוי להביא לשיפור בבריאות הכללית ובתוחלת החיים של המטופלות.

כדי לקבל הערכה אובייקטיבית במידת האפשר – עוברות משתתפות תוכנית "היום שאחרי" הערכה יסודית בתחילת התוכנית ובסיומה, על מנת לאתר את השינויים שהתחוללו בעקבות ההשתתפות בתוכנית. הערכה כוללת מדידות כושר פיזי באמצעים שונים, וכן שאלונים המתארים את איכות החיים שלהן בתחומים השונים – בהקשר למחלה ולטיפולים שעברו.

האמרה "נפש בריאה בגוף בריא" איננה מליצה, כי אם אמצעי חשוב בדרך אל ההחלמה. לאור התגובות החיוביות מצד המשתתפות בפרויקט, לצד הנתונים המצביעים על שיפור במצבן הבריאותי והרגשי, וכן לאור הנתונים התומכים בשיפור תוחלת החיים בקיום פעילות מסוג זה, מתחזקת ההערכה כי תוכנית שיקום הכוללת פעילות גופנית סדירה והדרכה בתחומי החיים השונים הינה חיונית עבור המחלימים מסרטן בכלל, ומסרטן שד בפרט. לסיכום, תוכנית שיקום לאחר סיום הטיפולים של חולות סרטן, משפרת משמעותית את איכות חייהן, ובנוסף, מטרתה להרגילן לאורח חיים בריא ונכון שבו תתמדנה לאורך זמן. קיימת חשיבות רבה להנחלת המודעות לפעילות גופנית ואורח חיים בריא בכלל, הן במהלך הטיפולים לסרטן והן בהמשך החיים.


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר