(צילום: דוברות שערי צדק)
(צילום: דוברות שערי צדק)

טיפול כוללני ואבחון מוקדם

המגמות החדשות בטיפול בסרטן שד

פורסם בתאריך: 7.10.19 10:34

ד"ר משה כרמון, מנהל – יחידת השד בשערי צדק מסביר:

בכל השנה ובמיוחד באוקטובר – חודש המודעות לסרטן השד, אנו עוסקים בנושא חשוב זה. מדוע חשוב לעסוק בכך? הסיבות לכך מרובות.

שכיחות גבוהה: מדובר במחלה הסרטנית השכיחה ביותר בנשים (מאובחנת בכאחת משמונה, בגברים: כחולה אחד ל 100 חולות). קיימים גורמי סיכון שונים ורבים לחלות. המרכזי: רקע של קרובות משפחה, בעקר מדרגה ראשונה, שלקו במחלה. הסיכון מוגבר במיוחד בנשים הנושאות שינויים גנטיים מסוימים שניתנים לאבחון ביעוץ ובדיקה גנטית, בד"כ עקב רקע משפחתי של סרטן השד. עם זאת, לרוב המכריע של הנשים אצלן מאובחן גידול סרטני בשד אין גורמי סיכון משמעותיים. לכן, על כל אשה להכיר את הנושא.

אבחון מתקדם: ניתן לאתר כיום סרטן שד בשלבים מוקדמים מאד. בארץ ובארצות רבות נוספות מומלץ לבצע ממוגרפיה מגיל 50 אחת לשנתיים, US ו/או בדיקה בתהודה מגנטית מתווספים לפי שיקולים שונים. רצוי לקבל הנחיות לאופן ותדירות המעקב באופן אישי לפי נתוני כל אשה כולל רקע רפואי, משפחתי, גניקולוגי, מיילדותי ועוד.

שיפור סיכויי ההחלמה והפחתה בהיקף הטיפול הנדרש: אבחון מוקדם של סרטן השד עוזר להוריד את הסיכון לתמותה. למרות הכותרת המפחידה של "סרטן" שיעורי התמותה בשלבים מוקדמים של המחלה נמוכים מאד. בנוסף, כיום בד"כ ניתן לטפל ניתוחית תוך שימור השד ומזעור היקף הטיפול בקשרי לימפה בבית השחי. גם הטיפול התרופתי יכול להיות קל יותר כשהמחלה בשלביה הראשונים.

כל הנ"ל בנוסף לכך שהטיפולים הנדרשים זמינים מהווים את הבסיס לכך שיש מקום וצורך לבדיקות סקר. ישראל מבחינה זו במצב מצוין עם תכנית סקר לאומית כבר קרוב ל 3 עשורים, בזכות פעילות האגודה למלחמה בסרטן וכן משרד הבריאות וקופות החולים. במדינות מערביות רבות עד היום אין עדיין תכניות סקר לאומיות.


ד"ר משה כרמון (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר משה כרמון (צילום: דוברות שערי צדק)


חידושים בטיפול בסרטן השד

טיפול תרופתי: הבנה מתקדמת של סרטן השד כקבוצה רחבה של מחלות בעלות מאפיינים שונים מאפשרת שיפור בפתוח תרופות חדשות ויעילות מבעבר, והתאמה טובה יותר שלהן לסוג הגידול ולמאפייני המטופלת. ולצד התרופות ישנם הניתוחים. כיום אנו משלבים טכניקות של ניתוחי שד אסטטיים בניתוחים לסרטן השד ומאפשרים ניתוחים משמרי שד המכונים "אונקופלסטיים", עם יעילות גבוהה ותוצאות אסטטיות מצוינות. שיפורים בטכניקות של שחזור שד במקרה בו נדרשת הסרה מלאה של רקמת השד מאפשרים לנשים לעבור את ניתוח הסרת כל רקמת השד עם שחזור מידי תוך השגת תוצאות אסטטיות משופרות והימנעות מתקופת המתנה לשחזור כבעבר.

קרינה: קרינה משמשת לעתים כחלק מהטיפול המקומי בנוסף לניתוח. נזקים שנגרמו בעבר עקב הכללת חלק מהלב ומהראות בשדה הקרינה נמנעים היום ברובם בזכות שילוב של טכנולוגיות מתקדמות עם תזמון ודיוק משופרים בהרבה מבעבר.

בשנים האחרונות נכנסה לשימוש במרכז הרפואי שערי צדק, לראשונה בירושלים, שיטה חדשנית של הקרנה תוך ניתוחית החוסכת טיפולי קרינה חיצוניים. מכון קרינה מתקדם נמצא בתנופת הקמה וייכנס לפעולה בהקדם לשירות המחלקה האונקולוגית לטיפול במחלות השונות בהן הקרינה נדרשת.

עקב ההתקדמויות הרפואיות הרבות בתחום סרטן השד והדגש המושם על הנושא התפתחה גישה של טיפול רב תחומי משולב של צוותים שונים במטופלות, בהם רצף טיפולי משלב האבחנה עד השלמת הטיפולים ובהמשך מעקב לטווח ארוך.

צוות כזה קיים מזה זמן במרכז הרפואי בשערי צדק במכון דימות שד מתקדם ביותר ברמתו ובגישה האבחנתית והטיפולית, יחידת שד כירורגית בה מיומנות בניתוחים השונים כולל טכניקות ומכשור כאולטרסאונד תוך ניתוחי, מכשור להורדת הסיכון למעורבות שולי כריתות חלקיות שתוצאתה צורך בניתוח חוזר ועוד. המחלקות לאונקולוגיה וגנטיקה מהוות חלק מהבסיס למצוינות הטיפול.

ולסיכום, חשיבות הנושא ברורה, הכלים למעקב ואבחון ברמה גבוהה קיימים וזמינים, ומה שנותר לנשים לעשות הוא לקחת אחריות ולהשקיע את המאמץ המינימלי, בד"כ פעם בשנה, בכדי להיות בטוחות.


כתבה שיווקית


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר