המנהרות בעזה (צילומים: דובר צה"ל)
המנהרות בעזה (צילומים: דובר צה"ל)

כמעט 100 ימים בשבי: ההשפעות על החטופים שמוחזקים בחשיכה מתחת לאדמה

עשרות חטופים וחטופות ישראלים נמצאים כבר 97 ימים בשבי החמאס ברצועת עזה, מרביתם, סביר להניח, בעיר המנהרות שבנו המחבלים בעומק עשרות מטרים. ד"ר דויד לנדאו, מומחה לרפואת עיניים ומנתח, מספר על השלכות השהייה הממושכת בחשיכה

פורסם בתאריך: 11.1.24 11:09

136 חטופים וחטופות נמצאים עדיין בשבי מחבלי החמאס ברצועת עזה, 110 מהם (כפי הידוע) בחיים. הם מוחזקים בתנאים קשים, עוברים, על פי העדויות השונות של השבים, התעללות מינית, סובלים מאלימות ותת תזונה. הם לא מקבלים את התרופות הנדרשות וגם לא טיפול רפואי הולם.

החטופים, כך מעריכים בישראל, מוחזקים כעת ברובם מתחת לאדמה. בעיר התת קרקעית שבנה החמאס בעומק עשרות מטרים מתחת לרצועת עזה. התנאים, כאמור, לא תנאים. הנפש, וככל הנראה גם הגוף, פצועה. ובנוסף, הם נדרשים לשהייה ממושכת בתנאי תאורה נמוכים ובמתחם סגור- דבר המעלה שאלות לגבי בריאותם.

ד"ר דויד לנדאו, מומחה לרפואת עיניים ומנתח. מנהל מערך עיניים בכללית מחוז ירושלים, מנסה להסביר מהן ההשפעות העיניות המתועדות לאחר שהייה ממושכת בחשיכה ובמתחם סגור:

 

 

1. רגישות לאור – כאשר אנחנו בתנאי תאורה נמוכה או חשיכה, הקנים (Rods) ברשתית שהם הקולטנים העיקריים שפועלים, אילו קולטני אור שמגיבים לתאורה נמוכה ורואים בעיקר בתחום הכחול. על מנת להגדיל את כמות האור הנכנסת לעין האישון מרחב ונשאר מורחב לאורך כל זמן השהיה בתנאי תאורה נמוכה. כאשר עוברים לתנאי תאורה רגילה או אור שמש האישון מתכווץ ונכנסים לפעולה המדוכים (Cones) שהם קולטני האור וצבע של העין.

לאחר שהייה ממושכת בתאורה נמוכה או חשיכה האישון לא מתכווץ היטב והאדם סובל מתופעות של רגשיות לאור. ברוב המקרים מדובר בבעיה זמנית שבסופו של דבר מסתדרת מעצמה.

לכן ממליצים לאנשים ששהו זמן ממושך בתאורה נמוכה או חשיכה להשתמש במשקפי שמש כל עוד קיימת רגישות לאור.

2. הפרעות לשעון הביולוגי – לכל אחד מאתנו יש שעון ביולוגי המכתיב את שעות העירנות והשינה שלנו. השעון הביולוגי מושפע מהורמון בשם מלטונין המופרש על ידי יותרת המח כתגובה לכמות וזמן האור בו אנחנו נמצאים, שהייה ממושכת בתאורה נמוכה או חשיכה משבשים את השעון הביולוגי בשל שיבוש בהפרשת המלטונין. שיבושים אילו אחראיים למשל על ה- Jet Lag כאשר חוזרים מטיסה ארוכה מיבשת אמריקה. שיבושים בשעון הביולוגי חושפים את האדם לדיכאון והאחוז הגבוה של התאבדויות בארצות סקנדינביה קשור כנראה לחורף החשוך שלהם.
כאשר חוזרים משהייה ממושכת בתנאי תאורה נמוכה או חשיכה יש צורך לעיתים קרובות לסיוע מקצועי בהחזרת השעון הביולוגי לתפקוד רגיל.

3. שהייה ממושכת מאוד (חודשים רבים או שנים) בתנאי תאורה נמוכים ללא חשיפה מספקת לאור שמש כנראה תורמת להתפתחות קוצר ראיה בצעירים. לכן מומלץ מאוד לדאוג לחשיפה נאותה של ילדים ובני נוער לאור שמש על ידי עידוד משחק בחוץ והגבלה בשעות מסך.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר