חיסונים (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

החיסונים נגד שפעת: כל התשובות לכל השאלות

מי צריך להתחסן נגד שפעת, ולמה בכל שנה מחדש - ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות במחוז ירושלים של כללית עונה על כל השאלות

פורסם בתאריך: 1.10.17 16:26

רגע לפני שעונת החורף מתחילה ואיתה גם מחלות החורף, בראשן – השפעת, בקופות החולים ברחבי העיר נערכים עם החיסונים על מנת למנוע את התפשטות המחלה.

מהי שפעת? ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלקות זיהומיות במחוז ירושלים של כללית מסביר כי "שפעת היא מחלה נגיפית, נפוצה ומדבקת שתסמיניה מלווים בחום, כאבי שרירים, שיעול​, כאב גרון וכאב ראש. מדובר על תופעות קלות שחולפות תוך שבוע עד עשרה ימים בדרך כלל. אולם, בחלק מהמקרים עלולה לגרום לסיבוכים כגון: דלקת ריאות וסיבוכים במערכת העצבים, ובמקרים נדירים עד כדי תמותה.

מתי מומלץ להתחסן?

"התקופה המומלצת לביצוע חיסון הינה במהלך החודשים אוקטובר-דצמבר, אם כי ניתן להמשיך ולחסן לאחר מכן ככל שנמשכת פעילות השפעת. החיסון ניתן בחינם במרפאות המשפחה. מדובר על חיסון שקיים עשרות שנים. חייבים לחסן כל שנה כי הנגיף כל הזמן משתנה. החיסונים מתעדכנים פעמיים בשנה, בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי. השנה החיסון שונה במרכיב אחד מהחיסון שניתן בשנה שעברה".

 


חיסונים (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)


 

מדוע חשוב להתחסן נגד שפעת?

"מחלת השפעת יכולה לגרום למוות, אז מי שלא רוצה לחלות בשפעת ולא רוצה להדביק אחרים, צריך להתחסן. יש אנשים שלא יכולים לפתח נוגדנים כמו אנשים מאוד מבוגרים, תינוקות או אנשים עם דיכוי חיסוני, אז אצלם זה עוד יותר חשוב גם לחסן את מי שמסביב להם".

 


ד"ר יאן מיסקין (צילום: כללית מחוז ירושלים)

ד"ר יאן מיסקין (צילום: כללית מחוז ירושלים)


 

ממה החיסון עשוי?

"זה הנגיף המומת, כל החיסונים מומתים ומגיעים במינונים בודדים. אין בו שום דבר מסוכן שיכול לגרום לשפעת. אין חשש מחיסון שפעת. מי שחושדים שזה יגרום למחלה או לתחלואה, הם אנשים שלא מתמצאים. מחלת החצבת לדוגמא, זאת מחלה מאוד קשה, שבעבר מתו ממנה, אבל היום לא רואים אותה בכלל הודות לחיסונים. שיתוק ילדים זאת מחלה שהפחידה את כולם לפני כ-50 שנה, וכיום לא רואים אותה בכלל, גם כן בזכות החיסונים. ואתו הדבר לגבי אבעבועות שחורות. המחלות קיימות, צריך להתחסן לפי המלצת משרד הבריאות, לפי הסדר הכתוב".

מי במיוחד צריך להתחסן?

"אנשים מעל גיל 65 הכי נפגעים, אנשים עם מחלות כרוניות, לדוגמא מחלות ריאה, נשים הרות, נשים שמתכננות היריון או שבדיוק ילדו, ילדים מגיל חצי שנה ועד גיל 12. כל תושבי ישראל מגיל חצי שנה צריכים להתחסן".

מי לא יכול להתחסן נגד שפעת?

"קבוצה מאוד מצומצמת של אנשים; מי שפיתח אלרגיה קשה לחיסון המומת בעבר".

האם מי שהתחסן בוודאות לא יידבק בשפעת?

"לא. אפשר להגיד שבשנה טובה אנחנו נותנים 50 אחוז הגנה. שזאת הגנה מצוינת בחיסונים כאלו".

 


חיסונים (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)


 

מתי בדיוק מתחילה עונת השפעת?

"זה יכול להיות בטווח של אמצע דצמבר עד מרץ. אנחנו מחפשים את השפעת. יש מרפאות שכל מחלה דמויית שפעת, לוקחת דגימה ושלוחת למשרד הבריאות שמחפש את נגיף השפעת, כי יש מספר נגיפים שיכולים לגרום לתמונה דומה לשפעת. אנחנו רוצים לדעת מתי מגיעה השפעת עצמה ולדווח על כך".

האם יש לחיסון תופעות לוואי?

"היד כואבת לפעמים, למשך יום או יומיים. מעבר לזה החיסון לא יכול לגרום למחלה כי הוא מומת".

מהן הסכנות בהידבקות בשפעת?

"אשפוז ממושך ודלקת ריאות ובהמשך מוות. אלו הדברים שאנחנו הכי פוחדים מהם. במשפחה עם שלושה ילדים ילד אחד שנדבק ידביק את האחרים. מחלת השפעת היא לא מחלה של מה בכך. מדובר על  חום גבוה וכאבי שרירים".

לאחרונה פורסם כי חלק מהחיסונים בשוק הם ישנים – האם החיסונים שניתנים בקופת החולים חדשים?

"אנחנו מחדשים את החיסונים בהתאם להמלצות משרד הבריאות כל שנה".

 



 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר