האב ובתו בהדסה (צילום: דוברות הדסה)
האב ובתו בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

הדסה: ניתוח חירום למניעת סרטן אלים בילדה בת שלוש

בדיקת המטען הגנטי של הפעוטה גילתה כי היא נשאית של תסמונת אשר עלולה להוביל להתפרצות סרטן אלים בעתיד. האב: "אני מודה מדי יום לקדוש ברוך הוא ששלח לי את המלאכים השומרים האלה בהדסה"

פורסם בתאריך: 12.11.17 11:28

המלחמה במחלת הסרטן מתחילה כיום עוד לפני הופעת הסימן הראשון להתפתחותה: ילדה בת שלוש עברה בימים האחרונים ניתוח להסרת בלוטת התריס בבית החולים הדסה הר הצופים. ההחלטה על עריכת הניתוח, שנעשה בגיל צעיר מאוד יחסית, התקבלה לאחר שהתגלה כי הילדה נושאת מטען גנטי לתסמונת נדירה, אשר תביא בעתיד בוודאות להתפרצותו של סרטן אלים במערכת האנדוקרינית של הילדה (מערכת הפרשת ההורמונים בגוף).

רצף האירועים הבלתי שגרתי החל בגילוי מחלת הסרטן בגופו של מטופל בן 30. בדיקה גנטית שנערכה למטופל איששה את החשד שמדובר בתסמונת MULTIPLE ENDOCRINE NEOPLASIA TYPE 2A, ובעברית: תסמונת גידולים אנדוקריניים (בלוטת התריס) מרובים מסוג 2, מוטציה אשר מחצית מבני המשפחה בדרגה ראשונה של המטופל המאובחן עלולים ללקות בה – ואכן, בבדיקה דומה שנערכה לבני המשפחה, התברר כי בתו נושאת את אותה תסמונת.

 



 

"הייתי אז רק בן 30", מספר יונתן, "נשוי טרי עם תינוקת בת שנה. יותר קשה מלגלות שאני עצמי חולה בסרטן מאוד נדיר, היה לגלות כי המחלה גנטית ושהתינוקת שלי אף היא נשאית של הגן".

ד"ר סימונה גלסברג, מנהלת יחידת הגידולים הנוירואנדוקריניים במרכז הרפואי הדסה עין כרם, שמטפלת כיום באב ואיבחנה את המחלה גם אצל בתו, מציינת כי "האב הגיע אלינו לאחר שקיבל המלצה על המרכז שלנו מהרופא המטפל שלו. לאחר בדיקה הורמונלית אובחן כסובל מגידולים בבלוטות יותרת הכליה (דו צדדי) ובשל גילו הצעיר עלה החשד שמדובר ברקע גנטי. בינתיים אובחן גם סרטן מדולרי בבלוטת התריס – גידול אלים יחסית עם פוטנציאל התפשטות מהיר וקטלני".

 

ד"ר גלסברג ופרופ' גרוס כינסו את הצוות הרב תחומי ולאחר ניתוח הנתונים הוחלט על התערבות כירורגית מהירה ונרחבת לבלוטות יותרת הכליה ולבלוטת התריס. הבדיקה הגנטית איששה את החשד: תסמונת גידולים אנדוקריניים מרובים מסוג 2, מוטציה אשר מחצית מבני המשפחה בדרגה ראשונה של המטופל המאובחן עלולים ללקות בה, ובבדיקות שנערכו לבני המשפחה אובחנה הילדה כנשאית.

"לאחר בדיקות נוספות היה ברור כי הילדה תחלה בסרטן מדולרי של בלוטת התריס בשלב מוקדם", מסבירה ד"ר גלסברג. "בשל גילה והרגישות הגבוהה, הצוות הרב תחומי התכנס שוב, והוחלט להפנות את הפעוטה לניתוח מניעתי בה תוסר בלוטת התריס שלה".

 



 

פרופ' מזא"ה, אשר ניתח את הילדה: "התסמונת הגנטית של יונתן ושל בתו הקטנה נדירה ביותר. בשלבים הראשונים של החיים הבלוטות האמורות בריאות לחלוטין ומתפקדות כרגיל, אך כמעט מאה אחוזים מהלוקים בתסמונת יפתחו סרטן מאוחר יותר בחייהם. במקרה שלנו האב אובחן לאחר שכבר חלה בסרטן בלוטת התריס ובגידולים בבלוטת יותרת הכליה. הוא נותח וטופל בהדסה הר הצופים וכעת זקוק רק למעקב", מתאר פרופ' מזא"ה. "זהו בדיוק הסרטן שרצינו למנוע את התפתחותו בבתו הקטנה ולכן הוחלט על כריתת בלוטת התריס למרות שבלוטת התריס שלה כרגע עדיין תקינה".

הנוהל במקרה של זיהוי הגן הפגום בילדים, הוא לבצע את ניתוח הסרת בלוטת התריס כניתוח מניעתי. אמנם המנותח יהיה בטיפול תרופתי כל חייו אך ללא המחיר העצום שתגבה ממנו מחלת הסרטן.

"למרות שבהדסה מבוצעים מעל למאה ניתוחים לבלוטת התריס כל שנה, ניתוח בילדה כה קטנה תמיד מאתגר. הילדה עברה את הניתוח לפני כמה ימים ושוחררה לביתה יום לאחר הפרוצדורה ללא סיבוכים" אומר פרופ' מזא"ה.

"כאשר הסתבר כי הניתוח עבר בהצלחה מלאה, ההרגשה היתה לא פחות מנפלאה. הידיעה כי היכולת המשולבת של הצוותים הרפואיים בהדסה הצילו את חיי האב – ווידאו כי תוחלת ואיכות חיי בתו הקטנה ישמרו ללא פגיעה משמעותית – היא הסיבה בגללה בחרנו ברפואה כדרך חיים", סיכמה ד"ר גלסברג בהתרגשות.

 


האב ובתו בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

האב ובתו בהדסה (צילום: דוברות הדסה)


ואילו יונתן, שכעת חובק את בתו אשר שוחררה השבוע, אמר: "אני מודה מדי יום לקדוש ברוך הוא ששלח לי את המלאכים השומרים האלה בהדסה. הדרך שלי ושל התינוקת שלי עוד ארוכה, אני אומר תודה לאל ואני ואופטימי. יש לי רופאים מעולים, משפחה מדהימה ובעיקר אישה חזקה ומיוחדת שלא הסכימה שנוותר או נוריד את החיוך בדרך אפילו לשנייה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר