אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)
אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)

הטיפ השבועי של שערי צדק: דרכי איתור וטיפול במפרצת מוחית

ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי שערי צדק, עם טיפים מועילים לאיתור וטיפול במפרצת מוחית - מלפורמציה

פורסם בתאריך: 24.4.18 12:21

מפרצת מוחית היא התרחבות של כלי דם כתוצאה מהיחלשות מולדת או נרכשת, למשל חבלה, בדופן כלי הדם. שכיחותה כאחוז מכלל האוכלוסיה. ללא התערבות, המפרצת תמשיך להתרחב, ובכשלושה אחוזים מהמקרים תיקרע לבסוף ותגרום לדימום מוחי ואם לא תטופל במהירות – אף למוות. רוב הסובלים ממפרצת מוחית כלל לא יודעים על קיומה וכנראה יחיו אתה חיים ארוכים ללא תסמינים או הזדקקות לטיפול כלשהו. במקרה של דימום – חלון הזמן לטיפול על ידי סגירת המפרצת בצנתור הוא בין 12 ל-24 שעות.

מלפורמציה - מפרצת מוחית (צילום: דוברות שערי צדק)

מלפורמציה – מפרצת מוחית (צילום: דוברות שערי צדק)

* לטיפים נוספים של שערי צדק

דימום מוחי מלווה בדרך כלל בכאבי ראש חזקים שאינם חולפים גם לאחר נטילת משככי כאבים, הקאות, סחרחרות וקשיון עורף, המתרחש בגלל התכווצות שרירים לאור דימום במעטפות המוח הקשורות לחוט השדרה. עם הופעת אחד או יותר מן התסמינים, מומלץ לפנות למחלקה לרפואה דחופה בהקדם. במקרה בו מתגלה מפרצת שטרם נקרעה, ניתן לשקול טיפול לסגירתה בהתאם למיקומה, גודלה, גילו של המטופל ומצבו הכללי. בדרך כלל מפרצות מעל 5 מ"מ יחייבו צנתור, מפרצות קטנות יותר ידרשו לרוב רק מעקב.

דר' יעקב אמסלם (צילום: דוברות שערי צדק)

דר' יעקב אמסלם (צילום: דוברות שערי צדק)

לא תמיד ניתן להעריך את הסיבה המדויקת בגינה התפתחה מפרצת, אולם ישנם מספר גורמי סיכון מוכרים: גיל מבוגר, יתר לחץ דם, פציעות ראש, עישון וצריכה קבועה של סם הקוקאין.

כיום מוצע במרכז הרפואי שערי צדק טיפול במכשיר צנתור דו-מישורי חדיש, שמחדיר תומכנים זעירים בגודל מילימטר עד שניים הנקראים "בייבי סטנטים", אל מוחו של המטופל בפעולה זעיר פולשנית. למכשיר מערכת הדמיה מובנית, המאפשרת לראות בכל שלב כי התומכן עושה את העבודה ומונח במקומו בדיוק של חלקיקי המילימטר.

המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

במהלך הטיפול אנו חודרים לעורק החולה בעדינות כדי לא לקרוע אותו ובעצם בונים אותו מחדש באמצעות השמת תומכן מתכתי (רשת צפופה). בתהליך ההחלמה העורק בונה על התומכן מעטפת, כך שהוא הופך להיות חלק מהעורק והמפרצת נסגרת. בספרות הרפואית טרם נמצא הגורם לקרע בעורק (הקרוי בשפה הרפואית דיסקציה). על פי ההשערות, חלק מהמקרים נגרמים כתוצאה מחבלה משמעותית בראש או תנועת ראש חדה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר