דלקת מפרקים בשורש (צילום: דוברות שערי צדק)
דלקת מפרקים בשורש (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: דרכי טיפול בדלקת מפרקים בכף היד

כ-20 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים מדלקת מפרקים בשורש כף היד, כשבקרב נשים מעל גיל 40 התופעה נפוצה ביותר. אז כיצד מזהים את הדלקת? איך מטפלים בה? ד"ר גרשון זינגר, מנהל יחידת כף יד במרכז הרפואי שערי צדק עם התשובות ועם הדרכים להקל על להקל על הכאבים

פורסם בתאריך: 15.5.18 14:18

כאבים ודלקת פרקים בבסיס האגודל הם בין התופעות הנפוצות ביותר בקרב נשים מעל גיל 40, כאשר למעלה מ-20 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובל מבעיה זו. מצב זה נגרם משחיקה של רירית הסחוס, שמובילה לחיכוך העצמות זו בזו וכתוצאה מכך לכאבים עזים. תופעה זו מאופיינת לרוב בכאב בבסיס האגודל או בשורש כף היד בעת ביצוע פעילויות המערבות את האגודל – כגון פתיחת צנצנות, כפתור כפתורים, אחיזה בהגה המכונית וכו'. לעתים ילוו הכאבים גם בנפיחות מסוימת בבסיס האגודל.

מדוע זה קורה?
האגודל מחוברת לפרק היד במפרק בסיס האגודל (Carpo-Methacarpal Joint). למפרק זה נטייה להישחק עקב תנועות האחיזה והצביטה שהאגודל מבצע לעומת ארבע האצבעות האחרות. למרבה המזל, רוב האנשים יכולים להגיע להקלה לפחות זמנית של הסימפטומים ללא ניתוח.

כיצד מקלים על הכאב?
ישנם שני סוגי טיפול יעילים להפחתת הכאב: סד מיוחד ואמבטיות פרפין, או זריקת קורטיזון.

ד"ר גרשון זינגר, מנהל יחידת כף יד במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר גרשון זינגר, מנהל יחידת כף יד במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

הסד מוכן בהתאמה אישית. בדרך כלל מומלץ להשאירו למשך 4-3 שבועות מלאים (יום ולילה), 4-3 שבועות חלקיים (רוב היום), ו-4-3 שבועות רק במהלך ביצוע פעילויות מאומצות. לאחר שלושה חודשים של לבישת הסד רוב המטופלים מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים.

אמבט הפרפין משפר את זרימת הדם ובכך עוזר לשיכוך כאבים ואף עשוי להקל גם במצבים דלקתיים. שמן הפרפין גורם לכך שהחום חודר אל עומקם של המפרקים והשרירים, ממריץ את זרימת הדם ומזרז את ריפוי המחלות. תכונות הפרפין מאפשרות לשמור על חום לאורך זמן ביעילות גבוהה. החום והלחות מזרימים דם לאזור הפגוע המספק חמצן לרקמות. השימוש באמבט פרפין אף עוזר להפחתת מתחים ממקור שרירי. כאשר היתרון המשמעותי מהטיפול הוא היכולת לקבל תוצאות טובות בפרק זמן קצר. זמן חימום הפרפין נע בין 5-3 שעות לפני שימוש. ניתן לעשות שימוש ביתי עד פעמיים ביום.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

האפשרות האחרונה, זריקת קורטיזון, מלווה לעיתים בכאבים קלים למשך יומיים-שלושה, אך יכולה להקל משמעותית למשך מספר חודשים. ניתן לחזור על הטיפול שוב כעבור שלושה חודשים, אך ככל שהדלקת במצב מתקדם כך הזריקה מתאימה פחות.

וישנה אפשרות נוספת, של ניתוח לטיפול בדלקת מפרקים של האגודל. לרוב, ננסה את אחת מהשיטות השמרניות שהוזכרו קודם (סד, פרפין או זריקה) לפני המלצה על ניתוח. כאשר אלו לא יניבו תוצאות, אנו מציעים ניתוח להסרת המפרק הדלקתי. בניתוח מבצעים הסרה של החלק הנפוח והמזוהם. הניתוח אפשרי בהרדמה אזורית יחד עם טשטוש, מדובר בניתוח בטוח ללא אשפוז כאשר עם סיומו יעטה המטופל סד או גבס למשך חמישה שבועות לאחר הניתוח. כעבור ארבעה חודשים מהניתוח ניתן לשוב לפעילות רגילה ומצב האגודל ילך וישתפר עם הזמן. פיזיותרפיה בהחלט עשויה לשפר את תוצאות ההחלמה.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר