תלמידים (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
תלמידים (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כיצד ניתן לעזור לבני הנוער לחזור לשגרת הלימודים?

ד"ר פלוריס לוי-חדמי, מנהלת בית חולים יום לילדים ומנהלת היחידה לאנדוקרינולוגית ילדים במרכז הרפואי שערי צדק עם הסכנות הכרוכות בחופשת הקיץ ועם כל הטיפים לקראת החזרה לשנת הלימודים

פורסם בתאריך: 4.9.18 18:17

שנת הלימודים יצאה השבוע לדרך, והגיע הזמן להחזיר את הילדים ובעיקר את בני הנוער למסגרת השגרה. בקיץ, כידוע, בני נוער רבים מסגלים לעצמם אורח חיים לא בריא, שלא לומר מזיק: הם מחליפים יום בלילה, צורכים מזון לא בריא ומבלים זמן רב מדי מול מסכים פולטי קרינה. בילויים מאוחרים מוציאים את בני הנוער מאיזון, מגבירים צריכת אלכוהול ועישון סמים וגורמים לנזק בריאותי גופני ורגשי. אמנם ממש תיכף מתחילים ימי החופשה של החגים, אך זה הזמן לשוחח עם ילדיכם על הסכנות הכרוכות בשינה מאוחרת, שהייה ממושכת מול מסכים, בילויים עד שעות הלילה המאוחרות, נהיגה בשעות מאוחרות, עישון וצריכת אלכוהול.



פורטנייט – אלים ומסוכן
בבתים רבים בישראל, משחק הווידיאו פורטנייט הפך ל"מעסיק הרשמי" של הצעירים בחופש הגדול, והורים רבים מדווחים כי ילדיהם משחקים בו במשך שעות ארוכות. מעבר לשהייה הממושכת מול המסכים, קיימות סכנות רבות אחרות – התמכרות למשחק אלים, התנתקות מהסביבה ואובדן תחושת הזמן. המשחק הממכר, שסחף את ילדי העולם, הוביל חוקרי התנהגות רבים בעולם לקיים מחקרים על התופעה, ורבים מהם טוענים כי שימוש מוגבר במשחק מוביל לשינוי בהתנהגות ולהשפעות שליליות, בעיקר על בנים.

ד"ר פלוריס לוי-חדמי (צילום: דוברות שערי צדק)

יתרה מכך, מספר חוקרים מארצות הברית מצאו כי משחקי וידאו ממכרים יכולים להשפיע על מוחם של צעירים אובססיביים באופן הדומה לשימוש באלכוהול או בסמים בקרב בוגרים. סכנה נוספת שעל ההורים להכיר היא העובדה כי פורטנייט הינו משחק מקוון, קרי שחקנים מכל העולם יכולים להתחבר ולשחק זה מול זה. כך שהמתמודד מול ילדכם יכול להיות חבר מהכיתה, נוכל ורמאי שינסה לגנוב מידע ו/או כסף מילדיכם או אפילו עברייני מין. לכן הורים רבים צריכים לדעת כי לא ניתן לחסום שיחות צ'ט בין שחקנים ברשת, ועליהם לפקח עם מי ילדם משוחח במהלך המשחק.

אלכוהול
תרבות שתיית האלכוהול בקרב בני הנוער גדלה בשנים האחרונות, וביחס לעבר לא רק שבני הנוער צורכים יותר, גם הגיל בו הם מתחילים בכך ירד משמעותית. חלקם מספרים כי חוויית השתייה מהנה, אך רבים מהם שותים בגלל לחץ חברתי. אנו מעודדים את ההורים לפנות לילדיהם ולברר איפה הם נמצאים ועם מי? למה הם שותים? ומה המניעים לשתייה. לעיתים לא תהיה ברירה וצריך לחשוב יחד עם הילדים על הסכנות הטמונות בצריכת אלכוהול וכיצד אפשר לעשות זאת בצורה בטוחה יותר ולהימנע ממצבים מסוכנים. היה וילדכם הגיע למצב שיכרות חשוב לא לכעוס. אלו רגעים לא נעימים גם עבורו ומומלץ לערוך אתו שיחה ברגע שהוא מתאושש.

לא רוצים לישון
ילדים, ובעיקר בני נוער, נוטים ללכת לישון מאוחר ולהתעורר מאוחר בחופשת הקיץ. שינה טובה וסדירה בעיקר בילדים ובבני נוער חשובה להתפתחות תקינה. בגופנו קיימים הורמונים המופרשים בשינה וערות ומושפעים ממחזור אור וחושך. שינויים תכופים בזמני השינה ובעיקר חוסר שינה, עלולים לגרום לשיבוש בהפרשת הורמונים ולגרום להפרעות שונות בגוף כגון, השמנה, מחלות כלי דם ולב.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

אז כיצד חוזרים לשגרה בשינה?
לאורך החופשה אין צורך לקום בשעה 8:00-7:00 – אפשר גם בשעה – 9:00, אך כשמתעוררים ב-15:00-14:00, רוב היום כבר עבר ושעות השינה משתבשות. דברו עם ילדיכם על היתרונות שבהשכמה בשעה סבירה ונסו לקחת פיקוד בכל הנוגע לשעות השינה, על מנת שכלל מערכות הגוף תסתגלנה לשעות החדשות ככל הניתן לקראת החזרה ללימודים.

שנת לימודים פורייה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר