שכונת הר נוף, הרב יוסף-שלום אלישיב זצ"ל, הרב עובדיה יוסף ז"ל, משה ליאון, הרב דוד יוסף (צילומים: Sir kiss, ליאור מזרחי, שלומי כהן, דניאל בר און-באובאו)
שכונת הר נוף, הרב יוסף-שלום אלישיב זצ"ל, הרב עובדיה יוסף ז"ל, משה ליאון, הרב דוד יוסף (צילומים: Sir kiss, ליאור מזרחי, שלומי כהן, דניאל בר און-באובאו)

הסערה סביב שינוי השם של שכונת הר נוף: האם העירייה בדרך להתקפל?

כשלושה וחצי חודשים אחרי שראש העיר משה ליאון הכריז על שינוי שם השכונה ל'נאות יוסף' - על שמם של הרב עובדיה יוסף ז"ל והרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל - ובעקבות התנגדות של כ-1,200 תושבים, בהם גם רב השכונה ובנו של הרב עובדיה ז"ל - נראה שבכיכר ספרא צפויים לעשות פניית פרסה

פורסם בתאריך: 13.2.20 15:49

ביום שלישי האחרון התכנסה ועדת השמות בעיריית ירושלים כדי לדון בכ-1,200 התנגדויות שהוגשו על ידי תושבי שכונת הר נוף בנוגע לשינוי שם השכונה. אל הוועדה הוזמנו 12 נציגים מהתושבים ונציגי המינהל הקהילתי, אשר השמיעו את הסיבות השונות להתנגדות.

בסיום הישיבה הודיעה עיריית ירושלים כי "ביום שלישי התכנסה ועדת השמות בעיריית ירושלים בראשות ראש העיר משה ליאון. הוועדה דנה בשינוי שם שכונת הר נוף על שמם של שני גדולי התורה שפעלו בירושלים בעשורים האחרונים – מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ומרן הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל. במהלך הדיון נשמעו 12 תושבים, שביקשו להופיע בפני הוועדה ולהביע את דעתם על שינוי השם. לדיון הגיעו גם נציגי המנהל הקהילתי, שערך בשבועות האחרונים מהלך של שיתוף ציבור רחב היקף והשמיע את הקולות המגוונים של תושבי השכונה. הוועדה שמעה בקשב רב ובתשומת לב את כל התושבים וקיימה דיון יסודי בסוגיה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ראש העיר משה ליאון ביקש שהות על מנת לשקול את הדברים ומסר: "שמענו את הרצון העז של תושבי השכונה להנציח כראוי את שמם של גדולי התורה. הקשבנו בקשב רב גם להתייחסות אנשי המינהל הקהילתי שהביאו מספר הצעות שמביאות בחשבון את הקולות המגוונים של תושבי השכונה מחד ואת הנצחת גדולי התורה מאידך. אני בטוח שההחלטה שתתקבל בקרוב תכבד את ירושלים, את מנהיגייה הרוחניים, את שכונת הר נוף וכמובן את קולות תושביה".


ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)

ראש העיר משה ליאון (צילום: שלומי כהן)


אז על מה בעצם כל המהומה? כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" ב-31.10.19, ראש העיר ליאון הודיע על ההחלטה כי שמה של שכונת הר נוף ישונה ל'נאות יוסף' על שמם של גדולי התורה הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל.


שכונת הר נוף (צילום: Sir kiss)

שכונת הר נוף (צילום: Sir kiss)


בהודעת עיריית ירושלים שיצאה אז נכתב כי "ההחלטה התקבלה על ידי ראש העיר ומטרתה היא להנציח את כבודם של שני מאורי הדור שאינם עוד. ההחלטה תובא להחלטת ועדת השמות של העירייה, ושינוי השם באופן פורמלי צפוי להתרחש כבר בתקופה הקרובה בכפוף לאישור מועצת העיר".

אולם, כאמור, ההחלטה הזו עדיין לא עברה ולא התקבלה כשהסיבה היא התנגדות נחרצת מצד מאות מתושבי הר נוף, שפתחו במאבק נחוש כדי לשנות את מה שהוגדר על ידם כרוע הגזרה.


הרב עובדיה יוסף ז"ל (צילום: Alloni)

הרב עובדיה יוסף ז"ל (צילום: Alloni)


הרב יוסף שלום אלישיב (צילום: דניאל בר-און/באובאו)

הרב יוסף שלום אלישיב (צילום: דניאל בר-און/באובאו)


ההצעה לשינוי שם השכונה, כך נודע ל"כל העיר", עלתה לראשונה באירוע שהתקיים לזכרו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בביתו, בסמוך ליום פטירתו בהשתתפות רבנים, בני משפחה וראש העיר ליאון.

ספק גדול אם בעירייה ובלשכת ראש העיר העריכו אז את עוצמת ההתנגדות מצד התושבים נגד המהלך, ולאור האמוציות שצפו במסגרת המאבק נגד שינוי השם, נראה כי לעירייה ולראש העיר לא תהיה ברירה אלא להתקפל ולמצוא נוסחה או פשרה שתהיה מקובלת על התושבים.

יש לציין כי למאבק התושבים נגד שינוי שם השכונה גויס גם רב השכונה — הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה זצ"ל. הרב דוד יוסף, ביחד רבנים נוספים מהר נוף, חתמו על מסמך התנגדות הקורא לבטל את שינוי שם השכונה.


הרב דוד יוסף (צילום: אמיל סלמן)

הרב דוד יוסף (צילום: אמיל סלמן)


במכתב, שעליו חתם הרב דוד יוסף, נכתב כי "לאחר בירור ומכמה סיבות אין להחליף או לשנות את שם שכונת 'הר נוף' ובמיוחד כשלא באו לשאול אף אחד על כך, והתושבים לא נחה דעתם מן העניין כלל וכלל".

"כל העיר" פנה לרב דוד יוסף, ובתגובה שהתקבלה מלשכתו נמסר כי "הרב נמצא בקשר ישיר עם ראש העיר משה ליאון, ובכל פעולה שתיעשה תתקיים בתיאום בהסכמה ובהידברות איתו. הרב מאמין בכל ליבו שהדרך האמיתית להנציח את זכר מרן מעבר לקריאת רחובות, כיכרות ושכונות על שמו היא ללמוד מספריו ולהמשיך את מורשת התורה".

הרב יעקב משה שפיצר, יו"ר מינהל קהילתי הר נוף, מציין בשיחה עם "כל העיר" כי "המינהל מוביל את תהליך שינוי השם לפי רצונו של ראש העיר משה ליאון, בצורה מקצועית ואובייקטיבית תוך רגישות לכל ההשלכות שנובעות מהתהליך לשינוי השם. תהליך שיתוף הציבור נעשה בצורה מקצועית ומסודרת, המסקנות הוצגו לראש העיר ולהערכתי יתקבלו על דעתו, אנחנו נשמור על המותג "הר נוף" ככל יכולתנו ועד כמה שזה תלוי בנו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נחום

    אני מציע לכבוד ראש העיר משה ליאון במקום לשנות את שם שכונת הר נוף על שם עובדיה יוסף , לשכונת כל רבני ישראל .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זו בדיוק הטענה. ההתנגדות היא בגלל שהשם אמור להיות על שמם שני רבנים: עודבדיה יוסף, ויוסף שלום אלישיב.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר