רכבת ירושלים תל אביב (צילום: רכבת ישראל)
רכבת ירושלים תל אביב (צילום: רכבת ישראל)

קו ירושלים-ת"א: מה לא מספרים לנו ברכבת ישראל?

שיבושים בתוכנית? מעטה של חשאיות סביב מועד הפעלת קו ירושלים-תל אביב גם בימי שישי ובשעות הלילה

פורסם בתאריך: 20.2.20 19:54

כחודשיים לאחר התחלת ההפעלה המלאה של הרכבת המהירה ירושלים-ת"א – מדוע רכבת ישראל לא מפעילה את שירות הרכבות בקו החדש גם בימי שישי ובלילות? "כל העיר" פנה בתחילת השבוע לרכבת ישראל בשאלה מתי יחל שירות הרכבות בימי שישי ובלילות? ברכבת ישראל לא השיבו תשובה חד משמעית, וסירבו לנקוב במועד לתחילת הפעלת השירות בשישי ובלילות. "שעות וימי הפעילות בקו המהיר, לצד תדירות הרכבות, יורחבו בעתיד בהדרגה", כך נמסר ל"כל העיר" בתחילת השבוע מרכבת ישראל, "עם השלמת פרויקט חישמול המסילות בציר איילון, ופרויקטים נוספים המתבצעים כעת". "כל העיר" פנה גם למשרד התחבורה – שגם לא ידע לתת תשובות והפנה לרכבת ישראל.

אולם, ביום שלישי הוציאה רכבת ישראל הודעה לתקשורת, שבה נמסר כי בסוף חודש פברואר צפוי להתחדש השירות בימי שישי ובשעות הלילה בתחנות ברחבי הארץ, למעט בירושלים. "בזכות ההתקדמות בעבודות להאצת פרויקט החשמול בתל אביב – רכבת ישראל מחדשת את השירות הרכבתי בתחנות מודיעין, נתב"ג, ת"א השלום ות"א סבידור מרכז בימי שישי ובשעות הלילה בימי השבוע", כך נכתב בהודעה, שמפרטת את התקדמות פרויקט חיבור הקו המהיר מירושלים אל תחנת ת"א – ההגנה ועל התקדמות משמעותית בחשמול ציר איילון.

כאמור, מאחר ונרשמה התקדמות וקו הרכבת החדש מירושלים ממילא חושמל מלכתחילה – אין כל מניעה מפתיחת שירות רכבות גם בשישי בבוקר ובשעות הלילה, כפי שהובטח.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת11"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


כידוע, התחלת הפעלת הקו המהיר החדש ירושלים-ת"א היתה קשה ורוויה בחבלי לידה. כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", שר התחבורה לשעבר ישראל כץ הכריז והבטיח בפעם הראשונה כי כבר בסוף חודש מרץ 2018, קו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב – מגה פרויקט שהוקם בעלות של כ-7.5 מיליארד שקלים, יתחיל לפעול – זה כידוע לא התממש. לאחר מכן, נרשמה דחייה נוספת של הקו עד לתל אביב בחג סוכות 2018, מה שלא מנע לקיים טקס השקה חגיגי שנערך בתחנת האומה (ע"ש יצחק נבון) ובו גזרו את הסרט ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר כץ ובכירים אחרים, זאת בידיעה שקו הרכבת החל לפעול באופן חלקי – הרכבת הגיעה רק עד תחנת נמל התעופה בן גוריון. הנוסעים לתל אביב נאלצו לעצור בתחנת נתב"ג ולהחליף רכבת שמגיעה לתל אביב. עם תחילת ההפעלה החלקית נרשמה בקו שורת תקלות טכניות.

הפעלת הקו במלואו עד לתל אביב נדחתה שוב לחודש דצמבר 2018, בהמשך נאמר כי הקו עד לתל אביב יחל לפעול רק במהלך שנת 2019. רק בחודש דצמבר 2019 החל הקו לפעול במלואו.

לפי נתוני רכבת ישראל – הירושלמים היו כמהים לקו החדש – כלי תחבורה שעוקף את הפקקים בכביש 1 ומביא אותם לתל אביב תוך 32 דקות: בחודש הראשון (21.12.19-20.1.20) להפעלת הרכבת המהירה בין תחנות ירושלים יצחק נבון לתל אביב ההגנה, ללא ההחלפה בנתב"ג, זינק מספר הנוסעים בקו המהיר ב-76 אחוזים, ועמד על 395 אלף נוסעים ונוסעות. לעומת זאת, לפי הנתונים, בחודש שקדם לחניכת השירות הרציף (21.11.19-20.12.19) – כשקו הרכבת פעל מירושלים לנתב"ג, השתמשו ברכבת 224 אלף נוסעים.

עוד לפי נתונים שנמסרו מרכבת ישראל – מדי יום מופעלות בקו 60 רכבות בשני הכיוונים, היוצאות בתדירות של חצי שעה כל אחת, לכל כיוון, עם עצירה בנתב"ג. זמן הנסיעה מירושלים עומד על 32 דקות, ומתל אביב 34 דקות.


רכבת ירושלים תל אביב (צילום: רכבת ישראל)

רכבת ירושלים תל אביב (צילום: רכבת ישראל)


"הרכבת חייבת להרחיב את שעות הפעילות והתדירות שלה – לפעול בימי שישי ובשעות הערב מירושלים לתל אביב ולהפך", כך אומר בשיחה עם "כל העיר", יוסי סעידוב, מייסד ארגון '15 דקות – לשיפור התחבורה הציבורית בישראל'. "בתחנת יצחק נבון, מדובר בתדירות נמוכה כאשר הרכבת מגיעה פעם בחצי שעה, וזו תדירות שמתרחשת בשל היעדר תשתיות בתל אביב ומחסור מסילות באיילון, שמשפיע על כולם. הדבר השני – היעדר רכבות ביום שישי. אין לזה סיבה מוצדקת", מדגיש סעידוב, "כל סיבה שיטענו לא מספיק מוצדקת. הרכבת ביום שישי היא צורך, אמנם מדובר ביום קצר בדרך כלל, אבל הביקוש לנסיעות גבוה, וצריך לתת שירות רכבות לנוסעים גם ביום הזה".

"ובכן, הפעילות והתדירות של הרכבת זו הבעיה הגדולה שלה", מוסיף ואומר סעידוב. "יש את הבעיה של שעות הלילה, הרכבת צריכה לפעול מעבר לשעה 21:30 בערב. היא צריכה להאריך את שעות פעילותיה כמו כל שעות התחבורה הציבורית, מכיוון שהרכבת היא תחבורה ציבורית וזה צורך שזקוקים לו, וההצלחה שלה מוכיחה כמה הצורך הזה גדול וצריך לפתח אותו יותר. אם נשווה את התדירות לאוטובוסים – כל חמש דקות יוצא אוטובוס מהתחנה המרכזית בתל אביב לירושלים".

לדברי סעידוב, מאז הפעלת קו הרכבת, גם בארגון 15 דקות קיבלו הרבה תלונות על היעדר שירות של הרכבת בימי שישי. לדבריו, הפתרון להרחבת שעות פעילות ותדירות הרכבות, והפעלתן בימי שישי – תלויה בתקציב וברצון הגורמים הרלוונטיים. "צריך להשקיע בתקציב התחבורה הציבורית כי זה מתבקש. העניין הזה לא קשור לממשלת מעבר, כי הרכבת עובדת ומופעלת גם בממשלה זמנית. בנוסף, מדובר ברצון. אנשים רוצים שתהיה רכבת בימי שישי, צריך לתת מענה לביקוש".

"לקו הרכבת הזה היו חבלי לידה קשים", מסכם סעידוב. "מהחלטת הממשלה על הקמתו בשנת 2001, וכמעט כ-20 שנה עד שהממשלה הפעילה את הקו הזה עד לתל אביב. וצריך לזכור שעדיין הקו מגיע עד לתחנת ההגנה ולא מעבר. בנוסף, הבטיחו תדירות של 4 רכבות בשעה, וכרגע ישנן 2 רכבות בשעה. במילים אחרות, יש לקו הרכבת עדיין במה להשתפר".

מעוז ינון, פעיל תחבורה ציבורית, ומנהל דף הפייסבוק 'בארכבת', מוסיף ואומר ל"כל העיר" כי גם הוא מקבל לא מעט תלונות על היעדר שירות בשישי בבוקר ובלילות . "קיבלנו הרבה תלונות מנוסעים לגבי התדירות של הרכבת", אומר ינון. "אנחנו פנינו למשרד התחבורה, אך לא קיבלנו תשובות ברורות בקשר לנושא הזה. אני יכול לשער שהסיבה שהרכבת לא פועלת בתדירות מספיק גבוהה היא תקציבית. לאחר שתכננו את הרכבת והושקעו מיליארדים זה אבסורד שהיא לא פועלת בימי שישי ויותר שעות – או שאולי מחכים לעוד גזירת סרט כשהיא תופעל גם בימי שישי?".



 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. כג

    שאלה אחרת היא על התחנה עצמה – שטח ענק ריק וללא שימוש מסחרי, ובלי מעבר תת-קרקעי לצד השני של הכביש בבנייני האומה. על מה כל המבנה המכוער שהוקם שם? פיל לבן?

  2. Dan

    אני כל סופש נוסע לירושלים ועדיין לא נסעתי ברכבת. אין רכבות בשישי ובמוצש מתחיל מאוחר מאוד. 3-4 שעות אחרי צאת שבת. ועם תדירות של פעם בחצי שעה כבר עדיף לנסוע באוטובוס.

  3. רינה

    בתחנת הרכבת ביצחק נבון חסר שילוט לכיווני יציאה בציוני שם הרחובות אליהם יוצאים.המרחקים גדולים ויש לשים שלטי כיוון כולל לשירותים.לא שלט אחד וזהו-זה לא עוזר!

  4. מארק

    ממש הזוי שקו שגם משרת את נתב"ג לא פועל 24 שעות ביום ? מתי כבר יבוא הבשורה האמיתית?

  5. כד

    בלי שעות לילה ושישי, לא תהיה תחרות מול האוטובוסים וחבל. 7.5 מיליארד שלא יוחזרו

  6. דודו

    אף פעם לא בודקים מה הצרכים האמיתיים. יום ששי הוא מהחשובים שצריך רכבת בין ירושלים לת"א.

  7. ירושלמי

    אין שילוט ברור בתחנה. אין הכוונה. חזרתי מחול והגעתי ברכבת לירושלים לא ברור לאן הולכים. איפה מוסתרות המעליות…חשבתי על תיירים שמגיעים..הם פדוט אבודים.
    אין המשכיות לשום מקום.
    נאלצתי לרדת ברגל בגשם עם המזוודות לרח הרצל לחפש את מי שבא לאסוף אותי. העסק לא עובד.
    ממש מכריחים אותך לנסוע ברכב הפרטי

  8. ראשלצי

    יוני 2021 עדיין אין רכבת בקו הזה ביום שישי בבוקר עד כניסת שבת.
    לא הגיוני

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר