אילוסטרציה גן ילדים (צילום אילוסטרציה: זאב שטרן)
(צילום אילוסטרציה: זאב שטרן)

שירותים שיוויונים? הדוח החדש על המחסור במעונות יום ובמשפחתונים במזרח ירושלים

דוח חדש של ארגון "עיר עמים" וארגון העובדים "מען" חושף מצוקה חריפה במסגרות החינוך לגיל הרך במזרח העיר; עיריית ירושלים: "ראש העיר מוביל מאמץ חסר תקדים בהיקפו מול המדינה לטובת צמצום פערים של עשרות שנים"

פורסם בתאריך: 15.2.21 16:31

דוח חדש ומטריד של עמותת "עיר עמים" וארגון העובדים "מען" חושף מצוקה חריפה במסגרות חינוך לגיל הרך במזרח ירושלים ופערים משמעותיים ביחס למערב העיר. לפי הנתונים, רק שני אחוזים מילדים במזרח העיר בגילי לידה עד 3 רשומים במסגרות מפוקחות; ארבעה מעונות ו-28 משפחתונים בלבד פועלים במזרח העיר, שאמורים לשרת מעל 40 אלף ילדים בגיל הרך.

מדובר במחסור של כ-242 מעונות יום ומשפחתונים ופערים גדולים בין מערך החינוך לגיל הרך במזרח ירושלים לעומת מערב העיר. וזאת בהתאם למתווה להגדלת מספר מעונות היום במזרח ירושלים, כפי שנקבע בהחלטת ממשלה לצמצום פערים חברתיים-כלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים, ואת המענה שמספקות הרשויות למחסור במסגרות חינוכיות לגיל הרך.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


החלטת הממשלה התקבלה במאי 2018 וקבעה הקצאה של 50 מיליון שקלים תוספתיים על פני השנים 2023-2019 להשלמת עלויות עבור הפקעת הקרקעות הנדרשת לבינוי מעונות היום. בנוסף, קבעה ההחלטה הגבהה לתקרת התקנים לבינוי מעונות יום במזרח ירושלים.

אלא שדוח עמותת "עיר עמים" וארגון העובדים "מען" מצביע על קשיים ביישום החלטת הממשלה ועל מענה מוגבל שהרשויות מספקות למחסור החמור במעונות יום ובמשפחתונים במזרח העיר, לפי הנתונים, נכון לשנת 2020, קיים מחסור של 242 מעונות יום ומשפחתונים במזרח ירושלים. עוד קובע הדוח, כי עד היום לא חל שיפור בשיעור הנמוך של הילדים בגילילידה עד 3 בשכונות מזרח העיר הרשומים במסגרות מפוקחות – שיעור שעמד ערב החלטת הממשלה על שני אחוזים בלבד.

לפי נתון נוסף המוצג בדוח, נכון לינואר 2020 התגוררו במזרח העיר כ-40,000 ילדים בגילי לידה עד 4, אולם פעלו רק ארבעה מעונות יום ציבוריים ובהם 24-20 כיתות מעון בסך הכל ו-28 משפחתונים מוכרים בלבד. לשם השוואה, במערב העיר פועלים כיום 118 מעונות-יום ציבוריים ו-440 משפחתונים, כאשר מספר הילדים בגילי לידה עד 4 עומד על כ-72,000. מבחינת הצפי לפתיחת מעונות יום – הדוח מדווח על מעון אחד הצפוי להיפתח בשעאפט ועל 17 כיתות מעון בארבע שכונות המצויות בשלבי תכנון שונים.

הדוח תולה את המחסור במסגרות לגיל הרך והפער ממערב ירושלים בהיעדר תקצוב והיעדר תקינה ייעודית לצרכים הקיימים במזרח ירושלים. לטענת הארגונים, המחסור החמור במסגרות חינוך איכותיות ומפוקחות לגיל הרך במזרח ירושלים פוגע ביכולת של הורים, בפרט אימהות, לצאת לעבודה, ועלול לפגוע גם בבריאות הילד והתפתחותו. הדוח גם קובע, כי בתקופת הקורונה, המחסור במסגרות חינוך לגיל הרך במזרח ירושלים העצים את הקושי הכלכלי, המשפחתי והחברתי של האוכלוסייה הערבחית.

טענה נוספת שמעלים הארגונים בדוח נוגעת להעדר מענה מצד הרשויות לאתגרים הכלכליים בשכונות במזרח העיר במסגרת המהלך לשיפור מערך מעונות היום והמשפחתונים. "בהיעדר מענה לאתגרים הכלכליים בירושלים המזרחית דרך סבסוד מתאים של תשלומי ההורים למעונות היום, ההשקעות והמהלכים הקבועים בהחלטת הממשלה סופם לרדת לטמיון, ולהשאיר את מעונות היום החדשים, שייבנו כ'פילים לבנים' ללא נגישות עבור קהל היעד שלהם", נכתב בדוח.

בדוח, מציגים הארגונים שורה של המלצות לרשויות בנוגע לשיפור המסגרות לגיל הרך במזרח ירושלים. בין ההמלצות: התאמה לדרגות הסבסוד למעונות יום בהתאם למצב הכלכלי של המשפחות, פישוט מבחני התמיכה לזכאות לחינוך ציבורי של הגיל הרך והתאמתן לאימהות המבקשות להשתלב בשוק העבודה, ביטול הדרישה לעבודה או לימודים של בן הזוג כתנאי לקבלת זכאות לחינוך לגיל הרך, מימון מדינה להפעלת המעונות וקידום מערך של משפחתונים מפוקחים.

בעמותת "עיר עמים" וארגון העובדים "מען" מציינים כי "ההשקעה בתחום במסגרת החלטת הממשלה היא צעד ראשון ראוי, אך בלתי מספיק כשלעצמו. נדרשת השקעה תקציבית ייעודית שתהא תפורה למידותיו של המצב האקוטי בירושלים המזרחית, ובפרט בנייה של מערך סבסוד מותאם שיהפוך את מעונות היום נגישים כלכלית לתושבי ירושלים המזרחית ויספק מענה לנשים בדרכן להשתלבות בתחום התעסוקה. התאמת מערך התמיכה הכספית היא תנאי ראשון להצלחת הפרוייקט ובפרט למימוש המטרה שקבעה עבורו ההחלטה – העלאת שיעור הנשים העובדות בירושלים המזרחית".

במענה לפניית "כל העיר", מהעירייה נמסר בתגובה: "במזרח ירושלים פועלות כיום למעלה מ-20 כיתות של מעונות יום, המספקות מענה לכ-500 ילדים מכל רחבי מזרח העיר. ראש העיר מוביל בשנים האחרונות מאמץ חסר תקדים בהיקפו מול המדינה על מנת לאפשר בינוי נרחב של מבני ציבור במזרח העיר, אשר יביא לצמצום פערים של עשרות שנים בכל תחומי החיים. מאמצים אלה יביאו בין היתר בעתיד הקרוב לגידול דרמטי של מאות אחוזים במספר מעונות היום".

עוד נמסר מהעירייה, "בימים הקרובים עתיד להיפתח מעון יום חדש, בן 4 כיתות, בבניין עירוני בשועפאט, וקרוב ל-20 כיתות נוספות נמצאות בשלבים שונים של תכנון ובנייה, בהשקעה עירונית כוללת של מיליוני שקלים. כמו כן, איתרה העירייה מגרשים נוספים, המיועדים לבינוי משולב של עשרות כיתות גן ומעונות יום בשנים הקרובות. יצוין כי בעקבות החלטת הממשלה 3790, גייסה העירייה תקציב נרחב להפקעת קרקעות, שיאפשר את שילובם של מעונות היום בתכניות הבינוי. במקביל פיתחה העירייה יחד עם מט"י תכניות להכשרת עשרות מטפלות פרטיות, לשיפור השירות לתושבים".

במענה לפניית "כל העיר", ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נמסר בתגובה: "המשרד משקיע משאבים רבים בהגדלת היצע המסגרות לגיל הרך בפריסה ארצית, תוך מתן הטבות משמעותיות ליישובי הפריפריה ולמגזר הערבי. בשנים האחרונות הוקצו לרשויות המקומיות מאות מליוני שקלים לבניית מעונות יום חדשים. האגף למעונות יום מסייע רבות לעיריית ירושלים בקידום נושאים חשובים אלה רואה בה שותפה למשימה לאומית זו. בשנים האחרונות תוקצבו כמעט כל בקשות הבינוי של עיריית ירושלים, כולל במזרח העיר. הרשויות המקומיות, ובכללן עיריית ירושלים, הן היוזמות של בקשות הבינוי וסדרי העדיפויות העירוניים נקבעים על ידן. המשרד אינו מתערב בשיקולי הרשות המקומית היכן לבנות את המעונות שבנייתם מתוקצבת. בעיריית ירושלים מופעלים גם מספר רב של משפחתונים, כאשר פריסתם היא תוצאה של שיקול דעת העירייה והאגף אינו מתערב בשיקול דעת זה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר