פרופ' עופר מרין (צילום: דוברות שערי צדק)
פרופ' עופר מרין (צילום: דוברות שערי צדק)

"מערכת הבריאות בירושלים בשלבי גסיסה", זועק פרופ' עופר מרין, מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק

מנכ"ל בית החולים שערי צדק בשיחה עם "כל העיר" על המאבק לשוויוניות בין בתי החולים הציבוריים לממשלתיים, על הגירעונות העצומים של בתי החולים הציבוריים, וגם מעביר מסר לשרי האוצר והבריאות החדשים

פורסם בתאריך: 14.6.21 11:45

אחד הנושאים הקריטיים שמונחים על סדר יומה של הממשלה החדשה הוא מערכת הבריאות. משבר הקורונה רק חידד את הקשיים הכלכליים במערכת הבריאות, והמאבק לתקציב הולם וראוי של בתי החולים הציבוריים בעיר ומחוצה לה ממשיך להתקיים ולהדהד בשיח הפוליטי-ציבורי. מדובר במערכת גוססת, מורעבת ומשוועת לתקציב. בבתי החולים הציבוריים בירושלים כגון: שערי צדק, הדסה עין כרם והדסה הר הצופים, משתוקקים לשוויון בתקציב כמו שניתן לבתי החולים הממשלתיים, זאת על מנת להמשיך ולהעניק את הטיפול הראוי והטוב ביותר למטופלים בעיר הגדולה ביותר בארץ.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית החולים שערי צדק מספר בשיחה עם "כל העיר" על מערכת הבריאות הירושלמית שנמצאת להגדרתו ב"גסיסה", על התמודדות מול הפער הכלכלי ההולך וגדל משנה לשנה בבתי החולים הציבוריים למול הממשלתיים, ועל המאבק מול משרדי האוצר והבריאות לשוויון בתקציב במערכת הבריאות על מנת להמשיך לתת טיפול הוגן וראוי בירושלים, זאת לצד התקווה לשינוי במצב מערכת הבריאות הציבורית עם השבעת הממשלה החדשה.

"אני חושב שזו בושה למדינה ששבעת בתי חולים הציבוריים, שהתמודדו באופן לא פרופורציונלי מול הקורונה, זועקים לתקציב", פותח ואומר פרופ' מרין. "שערי צדק, הדסה הר הצופים והדסה עין כרם בירושלים התמודדו מול הקורונה בירושלים שהייתה עיר מספר אחת בתחלואה, שני בתי החולים של ערים חרדיות, מעייני הישועה בבני ברק, ולניאדו בנתניה, ושלושת בתי החולים בנצרת – אלו היו בין האזורים הכי אדומים במדינה, ושבעת בתי החולים האלה התמודדו מול הקורונה בצורה נפלאה בחוסר תנאים".

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כל העיר" בתי החולים הציבוריים שערי צדק והדסה בירושלים, וכן לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק, ובתי החולים נצרת (האנגלי), המשפחה הקדושה (האיטלקי) וסנט וינסנט דה פול (הצרפתי) בנצרת, עמדו בשנה האחרונה בחזית המאבק בקורונה על אף הקשיים התפעוליים הרבים עמם הם מתמודדים כבר שנים. ביום ראשון שעבר (6.6) תוכנן להיערך טקס הוקרה של משרד הבריאות ושר הבריאות, בנוכחות ראש הממשלה, עבור הנהלות בתי החולים שהתמודדו עם משבר הקורונה, אלא שבהדסה, בשערי צדק וביתר בתי החולים הציבוריים החליטו, לאות מחאה, להחרים את הטקס.

"מטרת הטקס הייתה להעריך ולהוקיר את העבודה המופלאה של מערכת הבריאות בשנה הזו", מתייחס פרופ' מרין. "מערכת הבריאות עשתה עבודה נפלאה, אבל עוד לא נגמרה הקורונה וכבר הפנו לנו גב, פשוט ככה. בתקופת קורונה עבדנו מכל הלב והנשמה, היו לנו משאבים, אבל כשנגמרה הקורונה והתחלואה ירדה הופ המצב חזר לסורו. התחושה שעשינו את שלנו וזהו. כך אנחנו מרגישים".


פרופ' עופר מרין (צילום: הרברט בישקו)

פרופ' עופר מרין (צילום: הרברט בישקו)


בריאות במחיר הפסד
עד כמה גדול הפער הכלכלי בין בתי החולים הציבוריים לממשלתיים?

"הפער הוא כשניים וחצי, משרד הבריאות מתקצב מיטה בבית חולים ממשלתי כמו רמב"ם בחיפה או סורוקה בבאר שבע פי שניים וחצי יותר לעומת מיטה בבית חולים ציבורי כמו שערי צדק. הפער הזה לא נתפס, במיוחד בירושלים שהיא עיר המכילה כמעט מיליון תושבים. מערכת הבריאות בירושלים בשלבי גסיסה  – זה הכל. ולא הצליחו לפתור את הבעיה הזו במשרדי הבריאות והאוצר בשנה האחרונה".

"לפני כשבועיים יצא דו"ח של משרדי האוצר והבריאות בנוגע לבתי החולים הממשלתיים". מוסיף פרופ' מרין, "אני אתמצת אותו למשפט אחד: בתי החולים הממשלתיים מגלגלים מחזור של עשרות מיליארדים ומסיימים בגירעון של יותר מ-15 אחוז מתוך הפעילות. כלומר בית חולים כמו שערי צדק שמגלגל שני מיליארד שקל, גירעון של כ-15 אחוז הוא כ-300 מיליון שקל בשנה. הגירעונות של בתי החולים הציבוריים הם עצומים. המדינה מעבירה סכום ידוע של שלושה מיליארד שקל בשנה שתוקצב על ידי משרד האוצר לבתי החולים הממשלתיים, בתי החולים הירושלמיים בהתאם לגודלם היו צריכים לקבל בסדר גודל של חצי מיליארד שקל, והם מקבלים הרבה פחות מחצי מהסכום הזה. יש פה עוול שמבקר המדינה מצביע עליו, שכל אדם בר דעת מצביע עליו, אנחנו זועקים כבר שנים וזה לא טופל".

בנוסף לכך, כפי שפורסם בעבר "בכל העיר" לפני כעשרה חודשים בחודש אוגוסט 2020, הגיע שר הבריאות יולי אדלשטיין לביקור בשערי צדק – במהלכו הוא הבטיח: "נכפיל את מספר מיטות הטיפול הנמרץ בשערי צדק לקראת החורף הקרוב". זאת כאשר במהלך הביקור הציג מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין את היערכות בית החולים לקראת החורף , ואת האתגרים העתידיים הקיימים. פרופ' מרין הציג בפני השר את הבעיות התקציביות שאיתם מתמודד בית החולים שערי צדק בשל מגפת הקורונה ואת אי השוויון בתקצוב בתי החולים הממשלתיים לעומת בתי החולים הציבוריים.

כבר לפני כשנה הצגת לשר הבריאות לשעבר יולי אדלשטיין את הבעיות התקציביות שאיתם מתמודדים בשערי צדק – ניתן לכם סיוע כפי שהובטח?

"אמנם מספר המיטות לטיפול נמרץ בשערי צדק גדל, אך לא הוכפל. אנחנו מצויים כרגע בשלבים משמעותיים להגדיל אותו, ואנחנו מודים למשרד הבריאות על הסיוע בעניין הזה. מה שהובטח על ידי שר הבריאות לשעבר יולי אדלשטיין יתקיים. אך הסיוע הזה, ואני מגדיר זאת בצורה חדה וברורה הוא כ'טיפה בים'. במצב ובראייה הכוללת של המצב מורכב".

עוד מציין פרופ' מרין כי: "צריך להבין שהמערכת וכלכלת הבריאות במדינת ישראל נמצאים תחת רגולציה  – המשמעות היא שמשרד הבריאות קובע תחת משרד האוצר את התגמול עבור יום אשפוז עבור כל פעולה. מדובר במחיר שלא נקבע על ידי שערי צדק, הדסה או רמב"ם אלא מחיר שנקבע תחת פיקוח. ובאופן מכוון הוא נקבע למחיר הפסדי. לצורך ההשוואה כדוגמה תהיה החלטה בסופר לקנות חלב בעשרה שקלים ולמכור אותו בחמישה שקלים  – זה בדיוק המצב בבתי החולים הממשלתיים, המחיר הוא הפסדי".

מחאה על קריסת בתי החולים: "שום דבר לא קורה"

מאבק נוסף במהלך השנה בנושא התקיים בחודש ינואר האחרון, כאשר מנהלי בתי החולים הציבוריים, שמנהלים מאבק לתקצוב הוגן נוכח העומסים הכבדים במחלקות, הקימו מאהל מחאה מול משרד האוצר. מדובר במאבקם של שבעה מנהלי בתי החולים הציבוריים הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושה בתי החולים בנצרת, במחאה על קריסת בתי החולים. בתי החולים התריעו כי אם משרד האוצר לא יענה לדרישותיהם הם יצטרכו לעבור למתכונת חירום. עוד מציין פרופ' מרין כי "אנחנו אחרי חצי שנה של בקשות חוזרות ונשנות למשרד האוצר, ושום דבר לא קורה".

מה סדר גודל התקציב שדרוש על מנת לשקם את מערכת הבריאות בירושלים?  

"בכדי ליצור שוויוניות בין בתי חולים הממשלתיים לציבוריים, צריך להזרים תקציב העומד על סך כמיליארד שקל בשנה לכל שבעת בתי החולים הציבוריים. זאת בכדי ליצור הזרמה שוויונית למה שמקבלים בתי החולים הממשלתיים. כך נוכל להמשיך להעניק את הרפואה הטובה ביותר, אמנם במאמצים רבים אבל לפחות יהיה לנו כסף לתרופות, לספקים ולמשכורות".

במידה והמאבקים יתארכו והבקשות בפני משרדי האוצר והבריאות לא ייענו – איפה אתה רואה את מערכת הבריאות בירושלים, בפרט את שערי צדק?

"אם המצב לא יטופל לא נוכל להמשיך לספק את הסחורה, זה פשוט מאוד".


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)


המשך המאבק גם מול הממשלה החדשה

השבוע ביום ראשון, 13.6, הושבעה ממשלת השינוי של נפתלי בנט (ימינה) ויאיר לפיד (יש עתיד). לפי חלוקת התיקים שנקבעה: אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, נכנס לתפקיד שר האוצר, וניצן הורוביץ, יו"ר מפלגת מרצ, יכהן בתפקיד שר הבריאות. ככל הנראה השניים צפויים להשפיע על עתיד מערכת הבריאות במדינה בנוגע למדיניות התקציבים והמשאבים שמערכת הבריאות משוועת וזקוקה להם.

לדעתך, מה הדבר הראשון ששרי האוצר והבריאות החדשים צריכים לעשות על מנת לעזור למערכת הבריאות הציבורית?

"משרד האוצר צריך להתעורר בחודש הראשון של הקמת הממשלה ולהקצות תקציבים, אחרת שלושת בתי החולים בירושלים לא יוכלו לספק בריאות ברמה המיטבית שאנחנו נותנים לאורך כל השנים. אנחנו בשיחות מול משרד האוצר כל הזמן בנושא הזה – מדיבורים אי אפשר לשלם לספקים וואי אפשר לשלם משכורות לעובדים הנאמנים שלנו. אין סיבה שמיטה בבית החולים רמב"ם בחיפה תתוקצב באופן שונה ממיטה בשערי צדק. החולים אותם חולים, אלא אם כן החליטו שהחולים בירושלים חולים פחות, אבל לא שמעתי מילה מהאוצר בכיוון הזה".

לסיום, אתם מתכוונים לחדש את המאבק שלכם בנושא התקציב?

פרופ' מרין מדגיש כי המאבק יחודש בקרוב: "אנחנו נחדש את המאבק באופן מידי בשבוע הבא עם הקמת הממשלה החדשה – עד שיתנו לנו מה שאנחנו צריכים. צריך להבין שהקורונה הביאה את בתי החולים לחזית העיסוק התקשורתי, אך לפני הקורונה המצב לא היה יותר טוב. אנחנו ממשיכים לתת טיפול בחדרי המיון בשערי צדק לכמעט 600 מטופלים מדי יום, זה אחד משלושת חדרי המיון הכי גדולים בארץ. כ-600  מטופלים שזקוקים לסיוע רפואי. מערכת הבריאות מורעבת לחלוטין, הצוות הרפואי עובד מעל ומעבר ומפקירים אותנו. המסר מאוד פשוט – לא ייתכן שיהיה המשך של פער ועוול בתקצוב בבתי החולים באזורים שונים בארץ, חייבים ליצור שוויוניות בין בתי החולים הציבוריים לממשלתיים, יש מקום לעשות צעד אמיץ וסוף סוף לעשות הסדרה בנושא", מסכם מרין.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]




תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. איון

    התחיל תקופה חדשה.
    לא יהיה תקציבים עבור בתי חולים של ההחרדים.
    צריכים להתמודד עם המצב החדש.

  2. אלירם

    אין מה לעשות.
    אין ממשלה נורמלית כבר הרבה מאוד שנים, וגם הנוכחית לא נורמאלית.
    יותר מידי שרים, יותר מידי דעות יותר מידי סחטנות.
    לא נשאר לחלשים.

    המדינה טובה רק לעשירים מאוד. כי הם יכולים לשלם הרבה כסף למדינה כדי שתוכל לחלק ליותר מידי שרים ויותר מידי משרות ניהול מיותרות למקורבים של העשירים.

    זה יפרק יום אחד ויקרוס על הראש של כולם.

  3. הודיה צפון

    תנסו למצוא פיתרון שיעלו את התקציב כול מי שעובד בבית חולים ממשלתי בהצלחה לכולם

  4. הודיה צפון

    תנסו למצוא פיתרון שיעלו את התקציב כול מי שעובד בבית חולים ממשלתי בהצלחה לכולם

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר