בר על גג מלון גרוזלם וויו (צילום: יחסי ציבור)
בר על גג מלון גרוזלם וויו (צילום: יחסי ציבור)

השבוע – אירוע ראשון מסוגו בעיר: פסטיבל על גגות ירושלים

בימים שני עד חמישי השבוע ניתן יהיה ליהנות משלל פעילויות ואירועים במסגרת פסטיבל 'גג עדן - ימי הגגות של ירושלים'. בתוכנית: כנס מקצועי על תכנון ושימוש בגגות, סיורים, סיפורים ומופעים - הכל על גגות נבחרים בעיר

פורסם בתאריך: 21.8.21 19:48

כמו ערים צפופות בעולם, גם בירושלים החלו להבין את הפוטנציאל הגלום בגגות המבנים – שטחים ענקיים שעל פי רוב אינם מנוצלים. השבוע, בפעם הראשונה, יתקיים בירושלים אירוע גגות רב תחומי, שיציע למשתתפים בו מפגשים מקצועיים, אירועי תרבות ואמנות, סדנאות וסיורים. זאת במטרה להגביר את המודעות לשימושים שניתן לעשות בגגות מבנים פרטיים וציבוריים ולעודד פעילות תרבותית וקהילתית על גגות העיר. את הפסטיבל, שיתקיים בימים שנים עד חמישי (26.8-22.8) יזמה ומפיקה קהילת מוסללה הירושלמית, הפועלת כחממה ובית לקידום יוזמות עירוניות במרחב שבין אמנות, חברה וקיימות.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


אירוע הפתיחה של הפסטיבל יתקיים ביום שני, 23.8, על הגג של בניין כלל, שבו פועלת קהילת האמנות מוסללה. באירוע ישתתפו, בין היתר, הסופרת גלית דהן קרליבך ומספר הסיפורים דוד מונשיין, שיספרו סיפורים על גגות ירושלים. המפגש המרכזי יתקיים בימים שלישי ורביעי, ובמסגרתו יתקיים כנס "חלוצי הגגות". הכנס ייתן במה למוסדות ותושבים שכבר מנצלים ומשתמשים במרחב הגגות שלהם לטובת מיזמים חינוכיים, קהילתיים ותרבותיים שונים.

בכינוס ישתתפו נציגים מהמשרד לאיכות הסביבה, מעיריית תל אביב, מעיריית ירושלים, ממינהל התיכנון וכן אדריכלים בכירים והם ידברו על מדיניות ואסטרטגיה לקידום השימוש בגגות באופן מיטבי ואיכותי. אורח נוסף יהיה יזם הולנדי מוביל מהעיר רוטרדם שבהולנד – עיר הנחשבת לפורצת דרך בכל הקשור לאדריכלות גגות ולשימושים המגוונים בהם. לאון ואן גסט, מנכ״ל ארגון ״ימי הגגות של רוטרדם״ יציג את קטלוג הגגות של רוטרדם שפורסם השנה בשיתוף עם משרד האדריכלים הבינ״ל MVRDV ובו תוכניות של 130 סוגי גגות אפשריים.

"במסגרת הפסטיבל יחנך גם מתחם קמפינג הגגות הראשון בירושלים ובארץ, שמטרתו להיות מרחב הדגמה והשראה למרחב אירוח עירוני על גגות ירוקים", מוסרים מארגני הפסטיבל. "כמו כן יוצג, גם כן בפעם הראשונה, 'מדריך חלוצי הגגות העיר' – פורמט אינטרנטי ופתוח לכלל הציבור שבו מאורגן כל הידע והאפשרויות השונות לשימוש בגגות, באופן ברור, ידידותי באמצעות מאמרים קצרים שנכתבו על יד מיטב המומחים".

במהלך ארבעת ימי הפסטיבל יתקיימו סיורים, סדנאות יצירה ומפגשים עם יוצרים ואירועי אומנות ומוסיקה. בין השאר יתקיים סיור קולינרי בהובלת לילך רובין שיתקיים באזור ממילא, וכן יתקיימו סיורים בהדרכת מורת הדרך אסתר סעד על גגות העיר העתיקה, שם יחוו המשתתפים תרבות גגות אותנטית במיטבה (הסיורים בתשלום ובהרשמה מראש).


(צילום: אואזיס גגות ירוקים)

(צילום: אואזיס גגות ירוקים)


במהלך הפסטיבל יתקיימו גם סדנאות, אירועי תרבות, והופעות על גגות של ברים ומסעדות ברחבי העיר כמו האברהם הוסטל, מוזיאון על התפר, סדנאות האמנים, הבר בסינמה סיטי, גג הוסטל – ג'ון סמית ובאתרים נוספים בבירה. אירועים נוספים יתקיימו בשכונות העיר: בקטמון הישנה תתקיים סדנת יוגה על הגג ובשכונת גילה תתקיים במרכז טאנטור סדנת יצירה לכל המשפחה.

אירועי פסטיבל הגגות יתקיימו גם במזרח העיר – במרכז סינסילה שנמצא על גג הספרייה המרכזית, לא רחוק מהעיר העתיקה. מדובר במרכז ראשון מסוגו המביא את בשורת הגגות לחברה הערבית ומדגים חקלאות עירונית, שימוש סביבתי בגגות, טיפול וטיפוח של כוורות דבורים וכל מה שמחבר בין קהילה, תרבות וסביבה. המרכז הוא המקבילה המזרח ירושלמית של ״המרפסת״ של מוסללה הנמצאת על גג בניין כלל במרכז ירושלים.

לדברי מתן ישראלי, מנהל מוסללה, גגות הם האדמה החדשה והמשלימה של העיר המצטופפת. "גג יכול להיות מרחב ירוק למפגש או משחק, שטח לגידול מזון בריא וטרי ומקום לייצור אנרגיה סולארית. גגות יכולים להוות מרחב לשכבה חדשה של שימושים שונים ומגוונים שיש בהם בכדי לתרום לצמצום תביעת הרגל האקולוגית של האדם בעיר: הפחתת תופעת אי החום העירוני, השהיית מי נגר, ייצור אנרגיה מתחדשת ושמירה על מרחבים פתוחים", אומר מתן ישראלי.  והוא מוסיף שנכון להיום יותר מ-90% משטח הגגות לא נמצא בשימוש – כך שגגות העיר מהווים למעשה פוטנציאל אדיר ורב משמעות להתמודדות עם אתגרי העירוניות של המאה ה-21, ועם אתגרי האנושות העומדת במבחן משבר האקלים.

את הפסטיבל יזמה קהילת מוסללה ושותפים לו הקרן לירושלים, המשרד להגנת הסביבה, עיריות ירושלים ותל אביב ופורום ה-15.

פרטים על הכינוס המקצועי, הסיורים, הסדנאות והפעילויות השונות באתר מוסללה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר