ד"ר רוני פרבר (משמאל), חיסונים נגד פוליו (צילומים: מאוחדת, Bundesarchiv, B 145 Bild-F025952-0015, Gathmann, Jens, CC-BY-SA 3.0, pixabay.com)
ד"ר רוני פרבר (משמאל), חיסונים נגד פוליו (צילומים: מאוחדת, Bundesarchiv, B 145 Bild-F025952-0015, Gathmann, Jens, CC-BY-SA 3.0, pixabay.com)

מבצע 'שתי טיפות' יצא לדרך – "אין טיפול לפוליו, אך ניתן להתגונן מפניו על ידי קבלת חיסון"

כחודשיים לאחר הגילוי המחודש של נגיף הפוליו בירושלים ועל רקע המבצע הארצי לחיסון ילדים, ד"ר רוני פרבר, מנהל מחלקת בריאות הציבור באגף הסיעוד בקופת חולים מאוחדת, מסביר על הנגיף ועל חשיבות החיסונים. וגם - בני הזוג שחלו בפוליו מזהירים: "זו מחלה איומה, חסנו את ילדיכם".

פורסם בתאריך: 2.5.22 08:00

אבי ואתי כהן חלו שניהם בילדותם במחלת הפוליו, שהציבה בפניהם אתגרים קשים בחיים. כעת, שבועות ספורים אחרי ההתפרצות המחודשת של הנגיף בירושלים והסביבה ועל רקע מבצע החיסונים 'שתי טיפות' של משרד הבריאות, קוראים בני הזוג כהן להורים ואומרים: "פוליו זו מחלה איומה, חסנו את ילדיכם".

כן, השבוע, שבועות לאחר ההתפרצות המחודשת נגיף הפוליו בירושלים והסביבה ולאחר חודשיים של חיסונים שהתרכזו בעיקר באזור עיר הבירה, החל מבצע החיסונים הארצי, ומשרד הבריאות, איל"ן וקופת חולים מאוחדת מוסיפים לקריאה של בני הזוג כהן ומבקשים – חסנו את ילדכם נגד פוליו. החיסונים, אם תהיתם, ניתנים כעת בטיפות החלב וגם בקופות החולים.



מבצע החיסונים נועד עבור אלו שלא קיבלו את חיסוני השגרה בגיל הרך וכן עבור אלו שנולדו בין השנים 2013-2005 וקיבלו את חיסוני השגרה, אך חסרה להם מנת חיסון שניתנת באמצעות 2 טיפות בפה.

על רקע פתיחת מבצע 'שתי טיפות', ד"ר רוני פרבר, מנהל מחלקת בריאות הציבור במאוחדת מסביר את החשיבות הקריטית בקבלת החיסון – בראשו מניעה של שיתוק ילדים וחזרתו של נגיף שכבר מוגר לחלוטין מהארץ.

מהו פוליו?
"מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף (וירוס) הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות (לרב צואה, אך יתכן גם הפרשות נשימתיות) ומתרבה בדרכי העיכול של האדם שנדבק. אותו אדם יכול להמשיך ולהדביק אחרים. רוב הנדבקים – 95-90 אחוז – אינם מפתחים כל סימני מחלה או מפתחים סימנים קלים לא ספציפיים כגון חום, חולשה, חוסר תאבון וכאב גרון. אחוז אחד מהנדבקים מפתח את הצורה המדאיגה ביותר: מחלה שיתוקית. השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה יותר בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים. כמו כן, ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה".

מדוע מומלץ לקבל חיסון נגד פוליו?
"אין טיפול לפוליו, אך ניתן להתגונן מפניו בצורה קלה ופשוטה על ידי קבלת חיסון. החיסון כנגד נגיף פוליו הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה. החיסון קיים משנות ה-50, הוא יעיל ובטוח, והביא למיגור הפוליו במקומות בהן יש הקפדה על כיסוי חיסוני גבוה יחסית".

אילו חיסונים נגד פוליו קיימים בישראל?
"במדינת ישראל קיימים שני סוגי חיסונים נגד פוליו, והם נכללים בתוכנית חיסוני השגרה בילדים. הראשון – IPV – חיסון מומת הניתן בזריקה לשריר (בדרך כלל כחלק מה"חיסון המחומש"). הוא ניתן ב-4 מנות בשנה הראשונה לחיים – בגיל חודשיים, 4 חודשים, 6 חודשים ושנה; לאחר מכן מנת דחף בכיתה ב'; החיסון השני – bOPV
– חיסון חי מוחלש הניתן בטיפות בפה, בשתי מנות בגיל 6 חודשים ו-18 חודשים. שילוב של שני החיסונים חשוב בכדי למגר את המחלה ולהגן גם על האדם עצמו וגם על סביבתו".

האם יש הנחיות מיוחדות לתושבי ירושלים?
"לאחר גילוי המקרה בירושלים, הוחלט להקדים את גיל החיסון לתינוקות. מנת החיסון הראשונה תינתן בגיל 6 שבועות ומנת החיסון השנייה תינתן בגיל 12 שבועות, כחלק מ"החיסון המחומש". שאר המנות יינתנו במועד הרגיל. פנו לתחנות טיפות החלב לקבלת החיסון".

האם החיסונים בטוחים ויעילים?
"כן, החיסונים בטוחים ויעילים וחשוב לקבלם לפי לוח הזמנים של משרד הבריאות. חלק מהמתחסנים עלולים לפתח תופעות לוואי קלות כגון חום ותגובה אלרגית מקומית. תופעות אלו על פי רוב חולפות תוך ימים בודדים".

 

 

למי מומלץ להתחסן כעת נגד נגיף פוליו?
"לילדים בגילאי חודשיים עד 6 שנים שלא חוסנו על פי ההנחיות חשוב להשלים את החיסונים על פי התוכנית. אם התינוק/ת שייך/ת לטיפת חלב של מאוחדת, פנו  למוקד מאוחדת שיסייע בקביעת תור. אם התינוק/ת שייך/ת לטיפת חלב של משרד הבריאות, פנו  למוקד קול הבריאות שיסייע בקביעת תור. ילדים שמחוסנים על פי ההנחיות לא נדרשים לחיסון נוסף".

האם ישנן אוכלוסיות מיוחדות נוספות שצריכות להתחסן?
"לעובדי בריאות ועובדי ביוב, העלולים לבוא במגע עם הנגיף בשכיחות גבוהה יותר, מומלץ להתחסן במנה אחת של חיסון IPV נוספת מעבר לשגרת החיסונים. הנחייה זו הנה הנחיה סטנדרטית ולאור המצב מודגשת גם בימים אלו. חיסון נוסף (בוסטר) גם מומלץ ליוצאים למדינות מסוימות, אך יש להיוועץ מול מרפאת המטייל לפי אזור גאוגרפי".

כיצד אפשר להתגונן בפני הנגיף בנוסף לחיסון?
"רחיצת ידיים חיונית ביותר במניעת העברת הנגיף. יש להקפיד על כללי ההיגיינה, במיוחד על רחיצת ידיים במים וסבון במשך כ-60 שניות, לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתולים של תינוקות. בנוסף, יצוין כי אין העברה של הנגיף באמצעות מי שתיה בישראל ואין צורך בהרתחת המים".


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר