משמאל לימין - שולה ניסן אילנה פרטוש דפנה מזרחי דיאנה מארש פנינה בריגה (צילום: משה זיגדון)
משמאל לימין - שולה ניסן אילנה פרטוש דפנה מזרחי דיאנה מארש פנינה בריגה (צילום: משה זיגדון)

דמעות לפני שבת – אימהות שכולות מבשלות את המנות האהובות על הנופלים

11 אימהות בישלו את המנות שיקיריהן אהבו יותר מכל. בשיחה עם 'כל העיר' הן משתפות על ההשלמה עם הכאב ועל ארוחות השבת שכבר לא נראות אותו דבר

פורסם בתאריך: 21.7.17 16:12

אתמול, יום חמישי (20/7) נפגשו 11 אימהות שכולות לאירוע זיכרון והנצחה מרגש במעלה אדומים. האירוע נקרא 'אמא לכבודך בישלה' ובמהלכו בישלו כל אחת מהאימהות את המנה האהובה על ילדיהן, חללים שנפלו בהגנתם על המולדת.

מימין לשמאל - סיגלית בצלאלי, דליה מוסאי - (צילום: משה זיגדון)

מימין לשמאל – סיגלית בצלאלי, דליה מוסאי – (צילום: משה זיגדון)

"הילדים היו מגיעים לאכול אחד אחרי השני ויושבים. אבל היום הוא כבר לא בא"

האירוע המרגש החל בשעה 14:00 במסעדת לאגו שבמעלה אדומים. האימהות הגיעו אחת אחרי השנייה והחלו מבשלות את המנות שיקיריהן כל כך אהבו. "אני בישלתי את הקוסקוס עם המפרום", מספרת פנינה בריגה, אמו של עדי שנפל במבצע צוק איתן. "זאת מנה שהוא מאוד אהב לאכול ביום שישי. הוא היה מגיע בסוף השבוע ואהב לקום מהשינה וללכת למטבח. משמונה וחצי בבוקר הכל היה על השולחן ואז הילדים היו מגיעים לאכול אחד אחרי השני ויושבים. אבל היום הוא כבר לא בא" היא משתפת. את השיחה עם בריגה קיימנו כשהייתה בדרכה לבית העלמין באשקלון. לשם היא נוסעת מדי יום שישי על מנת להתייחד עם זכר בנה שנפל. במהלך השיחה היא שחזרה רסיסי זיכרון מחייו של עדי ז"ל. "הוא גם היה מבשל, הוא עבד ועסק בתחום הזה וגם למד. הוא מאוד אהב לאכול והיה ילד אנין טעם. תמיד דאגתי להכין ולבשל עבורו דברים טעימים".

 

שולה ניסן (צילום: דלית מור)

שולה ניסן (צילום: דלית מור)

אחרי שנה שבה לא נכנסה למטבח: "אני כבר במטבח, מכינה ארוחת שישי למשפחה מקסימה שלי"

בשעות הצהריים לקראת השבת, מטבחי הבתים מתמלאים ריחות של תבשילים, שולחנות נערכים לכל בני המשפחה שיישבו ויבלו יחדיו כמה שעות. אבל יש משפחות שבשולחנן כסא אחד נותר ריק ומיותם, כמו מחכה למישהו שרק הלך לרגע ובקרוב יחזור. האירוע הזה היה דרכן של האימהות להנציח את יקיריהן ולזכור. אולם עבור אמא אחת, זה היה אירוע שנתן לה את הכוח לחזור למטבח לאחר כשנה שבה כמעט ולא נכנסה לשם: "הכנסת לנו אור לחיים בתוך החושך. אני כבר במטבח, מכינה ארוחת שישי למשפחה מקסימה שלי", כך כתבה דיאנה לולקין, ששכלה את בנה דניאל מרש, למארגנת האירוע. בשיחה עם "כל העיר" היא מספרת על חוויותיה: "ברגע שמאבדים יקר אז מאבדים את החשק, את הכוח, את הרצון לדברים אז באמת הייתה תקופה ארוכה שלא חזרתי למטבח", משתפת לולקין, "ההודעות שלו אליי, שעליהן אני מדי פעם עוברת במחשב, בהן היה כותב לי אחרי שבוע או שבועיים בצבא והוא היה מודה לי האוכל, זו ממש סגירת מעגל".

 

נחמה ציון, יוזמת האירוע 'אמא לכבודך בישלה' (צילום: אלבום פרטי)

נחמה ציון, יוזמת האירוע 'אמא לכבודך בישלה' (צילום: אלבום פרטי)

נחמה ציון, מפיקה ושדרנית מרדיו קול אדומים, היא זו שיזמה את האירוע שהתקיים אתמול וגם היא מגיעה ממקום קרוב, אפילו קרוב מדי, לאחר ששכלה את אחיה באסון הנ"ד שאירע בשנת 1977. הפרויקט הזה מצטרף לסדרה של יוזמות שארגנה לזכר הגיבורים שנפלו והותירו אחריהם משפחות אוהבות שהכיסופים לא נותנים להן מנוח. "ביום הזיכרון יזמתי את 'חדר מיותם' שם ביקרנו בחדרים שלהם המקום האינטימי והכי מחבק ומשם המשכתי ישר אל הבטן", מספרת ציון, "אין יותר מחבק, מפנק ואוהב מהתבשיל של אמא. איך מגיעים הביתה בסופ"ש ורצים במדרגות לריח של עוגות תבשילים ושלוה של יום שישי. מזכיר לי איך אני הייתי רצה לסירים, מזכיר לי איך אחי דוד ז"ל היה רץ לסירים עוד לפני שהיה מדבר אתנו".

בסוף האירוע התקיים טקס בן שעה וחצי שבו השתתפו האימהות השכולות וגם נציגים מעיריית מעלה אדומים ונוספים. מיד אחריו, ישבו אורחי הטקס, כולם בני המשפחות המורחבות של הנופלים, וטעמו מהמאכלים שהיקרים להם כל כך אהבו. הערב, ערב שבת, כדאי שנזכור גם אותם, אלה שנפלו בעת ששירתו את המדינה ונחזק את האימהות שמסרו את כל כולן ועוברות מדי יום ביומו כגיבורות שמתמודדות עם הקשה מכל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר