תנועת הצופים
תנועת הצופים

מחנ"ק בגרון: הורים מתארגנים להחרמת מחנות הקיץ של הצופים – ומה קורה בירושלים?

המחירים הגבוהים שנדרשים השנה ההורים לשלם עבור מחנות הקיץ של תנועת הצופים הובילו להתארגנות ולקריאה מצד ההורים להחרים את המחנות. רינת ירדן, אם לשני ילדים שפתחה את הקבוצה "המחנ"ק חונק אותנו": "המחיר הוא שערורייתי, מנותק, ביזיוני ומטריד". בינתיים, בירושלים יש הרשמה גבוה יותר מבשנים קודמות וגם "דיבורים" בקבוצות הוואטסאפ השבטיות נעלמו עם ההסברים שהתקבלו

פורסם בתאריך: 18.6.23 16:08

בסוף החודש הקרוב ייצאו לדרך מחנות הקיץ (מחנ"ק) של תנועת הצופים בירושלים ובכלל הארץ, ורגע לפני ההתארגנויות, הקניות והאריזות – התעוררה התקוממות בקרב הורים מרחבי הארץ הקוראים להחרים את מחנות הקיץ, וזאת בשל המחיר הגבוה שהם נדרשים לשלם – בין כ-750 שקל (לשכבות הצעירות) ל-950 שקל (לשכבות הגיל הבוגרות).


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה ברמת בית הכרם? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


את העניין עוררה רינת ירדן, אם לארבעה ילדים ששניים מהם חניכים בצופים בעיר חיפה, שהעלתה פוסט זועם בעניין וזכתה לתגובות רבות, ובעקבות כך גם פתחה קבוצת וואטסאפ תחת השם "המחנ"ק חונק אותנו".

"1,600 שקל זה המחיר שאותו אדרש לשלם כדי שבניי יוכלו לקחת חלק במחנה הקיץ של הצופים. ארבעה ימים, לא כולל חטיפים, ציוד ופינוקים. 1,600 שקל על הזכות הבסיסית להשתתף בפעילות השיא השנתית של השבט שלהם", כך היא כתבה בפוסט הוויראלי. מאז יש לי תחושת מחנק בגרון (איזה קטע שבחרו למחנה קיץ את השם מחנ"ק) ואני נעה בין הרצון לא לאכזב אותם, להיחנק ולתת להם להיות חלק, לבין התחושה הגדולה שזה גדול ממני".

ירדן הוסיפה כי המחיר הוא "שערורייתי, מנותק, ביזיוני ומטריד. ברור לנו שהשבט של ילדיכם והצופים בכלל הם חלק אדיר מחייכם. חשוב לי להדגיש כי הטענות הן לא כלפי מדריך, מרכז או שבט. הרעיון שתנועת הצופים – תנועה שחורתת על דגלה ערכים כמו שמירה על הזולת, הגנה על החלש, רעות לכל אדם ואחווה לכל צופה – מוצאת את הסכומים האלה כלגיטימיים אומר דרשני. אנו, הורי הצופיפניקים, אלו שרואים בשבט ובתנועה חלק עיקרי, חינוכי ומשפחתי מחייהם של ילדינו, אומרים לא עוד. מחנה הקיץ אמור להיות פעילות שיא שבה כל חניך יכול לקחת חלק".

ההתארגנות הזו אינה נקודתית רק לעיר חיפה. ביקרות נשמעת על המחיר הגבוה של מחנה הקיץ כמעט מכל עיר בארץ, כשגם, כמובן, בירושלים נשמעה התמרמרות של הורים על המחירים הגבוהים – כ-750 שקל עבור ילדים בשכבות הגיל הצעירות שיוצאים לשני לילות ועד לכ-950 שקל עבור השכבה הבוגרת, שמרבית החניכים בה הם גם מדריכים של הצעירים יותר.

 

 

 

הבעיה של מחנה הקיץ של הצופים, חשוב לציין, תקפה גם לתנועות הנוער הנוספות שפועלות בירושלים (ובכלל). המחירים גבוהים אצל כולם ובמהלך כל השנה, דבר שמוביל, כאמור, למרמור אצל ההורים.

אולם על אף המרמור, מרבית ההורים רושמים את הילדים למחנות הקיץ, לפחות בירושלים. "קשה לאכזב את הילדים", אומרת בשיחה עם "כל העיר" אמא לילד בשבט 'היובל' בשיחה עם "כל העיר". "אנחנו גם לא רוצים לאכזב את המדריכים שלהם, שנותנים ומשקיעים במשך כל השנה – וגם הם וההורים שלהם צריכים לשלם סכומים אסטרונומיים. אז כן, אנחנו מתרעמים על המחיר – אבל רושמים את הילד".

אב לילד בשבט משואה מוסיף: אנחנו ההורים צריכים לבחור איך אנחנו מתנהלים בתוך המצב הזה. דיברנו, תהינו מה לעשות. זה לא פשוט להגיד לו לילד אחרי שכל השנה אנחנו דוחפים אותו לצופים. אולי שההנהגה הארצית תשנה את הפורמט, אולי לא צריך להשקיע כל כך".

אב לילדה בכיתה ט' – שנת קורס לחניכים הבוגרים לקראת הפיכתם למדריכים – טוען לחוסר צדק מצד הצופים. "לפני המחנ"ק של הגדוד שלה, הבת שלי יוצאת להדריך ילדים מכיתה ד', וגם על זה אנחנו נדרשים לשלם. זה לא הגיוני, תחשוב שאתה יוצא לעבודה וצריך לשלם על זה לבוס שלך. הצופים הפכו למסחטת כסף, זה הערך החשוב באמת".

מנגד, במקומות אחרים בארץ ההורים דווקא שמים ברקס. כך קורה למשל בחיפה, שם אם לילדים בצופים אמרה ל"רשת העיר": "בחרתי בצופים כי רציתי תנועת נוער שיש בה את הערכים הנכונים שאני רוצה להנחיל לילדים שלי. אחד מהערכים שהכי מדברים אליי הוא שהצופה יהיה רֵע לכל אדם ואח לכל צופה. זה מה שאני רוצה שהילדים שלי ילמדו. כשקיבלתי את המחיר שצריך לשלם עבור המחנ"ק היתה לי הרגשה רעה. המחשבה הראשונה היתה 'טוב נו, מה נעשה, הילדים רוצים'. ואז במחשבה שנייה אמרתי 'הם רוצים ויכולים כי אני יכולה, אבל איפה החברים שלהם שלא יכולים? איפה הילדים שעכשיו יישארו בבית כי אין להורים שלהם 800 שקל – ואצל ילדים גדולים זה יותר מ-900 שקל – להוציא על מחנ"ק?'. הודעתי לילדים שלי שבמחיר כזה שלא מאפשר להם להיות רֵע לכל אדם ואח לכל צופה אני לא יכולה לשלוח אותם למחנה".

בהנהגת ירושלים של הצופים מכירים את המרמור של ההורים ומודעים גם לקריאות השונות לחרם כזה או אחר. במענה לפניית "כל העיר" נמסר מההנהגה בירושלים: "אין ספק שבעקבות עליית המחירים במשק עלו גם עלויות המחנה, לרבות כאלה שהשפעתן על המחירים ישירה ומשמעותית. ברמת ההנהגה עשינו מאמצים רבים כדי לצמצם את העלויות ככל הניתן והמחירים שלנו נמוכים מאשר במקומות אחרים. בשבוע שעבר התקיים מפגש שום שבו הצגנו את מבנה המחנה והעלויות וגם הסבר תמציתי על התמיכות העירוניות והממשלתיות. הזום הזה ביחד עם אסיפות הורים נוספות שהתקיימו ברמת השבטים שיפרו לדעתי את מידת ההבנה של ההורים את הסיטואציה. לשמחתי מספר החניכים שנרשמו עד כה גדול מאשר בשנה שעברה וההרשמה עדיין לא נסגרה. והכי חשוב – הגדלנו השנה את תקציבי הסבסודים כדי שלא יהיה מצב שבו חניך לא יצא מטעמים כלכליים. המרכזים אפילו פועלים כדי לאתר חניכים שלא נרשמו מסיבה זו כדי לראות כיצד ניתן לסייע".

עוד נמסר כי "היו "דיבורים" כאלה ואחרים בקבוצות השבטיות על החרמה, אבל כל זה נרגע אחרי התשובות שקיבלו ההורים מהנהגת ירושלים".

ל"כל העיר" הגיעו הודעות שקיבלו ראשי ההנהגה בנושא. באחת מהן נכתב, "נראה שבכל התנועות וברחבי הארץ המחירים די דומים וגבוהים. טוב שהצפנו את הנושא כדי להעלות את זה למודעות, אבל לא בטוח שיש מה לעשות עם זה עכשיו, רק סבסוד גדול יותר של עיריה/ מדינה יעזור כאן".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יגאל ירושלים

    נכדי דור שלישי בצופים ואני גאה בכך, צופים וכל תנועת נוער זה ערך מוסף לחיים לצערנו מאז ומתמיד התקצוב לתנועות הנוער היה זעום ועלוב ולמרות זאת חייבים לעזור לשלוח אותם למחנ"ק .

  2. האיש הכי חכם בחדר

    מטומטם על הראש האבא שאמר שזה כמו לעבוד לבוס שלך ולשלם לא, הם עושים את זה כי בא להם, אף אחד לא מכריח אותם. הם משלמים על החוויה אין שום דבר שחייב אותם לבוא. אני חושב שהאבא טיפה התבלבל צופים זה לא עבודה ……….

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר