קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)
קלפי בירושלים, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פרטי, גדעון שרון/לע''מ)

"אפליית תושבי העיר הערבים" – העתירה להצבת קלפיות בכפר עקב ושועפאט

בחירות 2024: לאחר שבמשרד הפנים התקבלה החלטה שלא להציב קלפיות בשכונות הממוקמות מחוץ לגדר ההפרדה - הרשימה הערבית-יהודית 'כל תושביה' עתרה לבית המשפט. עוד בעתירה – טענה לקיפוח במספר הקלפיות לתושבי מזרח העיר

פורסם בתאריך: 21.2.24 13:44

"אי הצבת קלפיות בשכונות מחוץ לגדר שוללת מבעלי זכות הבחירה הערבים זכות יסוד מהותית במדינה דמוקרטית ומפלה אותם לעומת בעלי זכות הבחירה היהודים", כך מסבירה סונדוס אלחות', ראשת הרשימה הערבית-יהודית 'כל תושביה' למועצת העירייה, את העתירה שהוגשה היום, רביעי, לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהלים, בנושא.

העתירה הוגשה כנגד שר הפנים, מנהל הבחירות, הממונה על הבחירות בירושלים והמפקח הארצי על הבחירות ברשויות המקומיות, כשהדרישה שעולה בעתירה היא שתשונה/תבוטל ההחלטה שלא להציב קלפיות בשתיים משכונות מזרח ירושלים – כפר עקב ומ.פ שועפאט, בהן מתגוררים עשרות אלפי בעלי זכות בחירה.

בנוסף, העותרים דורשים להוסיף עוד קלפיות נגישות לשימושם של תושבי מזרח ירושלים, שכן למרות שתושבי מזרח העיר מהווים, כך על פי העתירה, כ-39 אחוז מתושבי העיר (ככל הנראה בעלי זכות ההצבעה, ר"ג), הוקצו עבורם רק 5 קלפיות נגישות, לעומת 154 קלפיות נגישות במערב העיר. העותרים דורשים כי מספר הקלפיות הנגישות במזרח העיר יהיה במספר סביר ויחסי למספר הקלפיות במערב ירושלים, ומציינים כי קיימת גם אפליה ברורה במספר הקלפיות הכלליות במזרח העיר – 849 קלפיות בשכונות מערב ירושלים ורק 171 קלפיות בשכונות מזרח העיר.


סונדוס אלחות' (צילום: אביגיל פיפרנו באר)

סונדוס אלחות' (צילום: אביגיל פיפרנו באר)


ברשימת 'כל תושביה' מציינים כבר בחודש אוגוסט 2023 פנתה רשימת 'כל תושביה' לממונה על הבחירות בירושלים. אולם בתשובה שהתקבלה רק חודשיים וחצי לאחר מכן היה סירוב נחרץ לדון בנושא.

לדברי אלחות', ההחלטה שלא להציב קלפיות בשכונות המונות עשרות אלפי בעלי זכות בחירה, כמו גם מספרן הזעום של הקלפיות הנגישות, פוגעת קשות ביכולתם של התושבים להצביע ומשכך ברשימת 'כל תושביה' הערבית-יהודית, הרשימה היחידה בבחירות למועצת העירייה, שפונה לתושבי מזרח העיר הערבים.

 

 

בעתירה מצוין כי הריחוק של הקלפיות משכונות כפר עקב ומ.פ שועפאט, והעובדה ששתיהן ממוקמות מעבר לחומת ההפרדה ותושביהן נדרשים להליך בידוק שמצריך שעות המתנה במחסום לפני שיוכלו לצאת מהשכונה, עלולים להביא לכך שרבים מתומכי הרשימה באותן שכונות ייאלצו לוותר על זכותם להצביע. העותרים אף מציינים כי לא רק שלא הוצבו קלפיות בשכונות עצמן, אלא גם במעברי היציאה מהן לא הוצבו קלפיות, דבר שאם היה נעשה היה בו בכדי להקל על התושבים.

בעתירה טוענים אלחות' ויואב הס (חבר ברשימה שחתום גם הוא על העתירה) כי ההחלטות על אי הצבת הקלפיות אינן עומדות בהוראות החוק הקובעות כי יש לפעול ככל האפשר "להקטין את המרחק בין הקלפי לבין מקום המגורים של הזכאים לבחור בה".

עוד הם טוענים בעתירה "אותן החלטות נעשו בכוונת מכוון, חוסר סבירות מובהק, חוסר מידתיות, תוך אפליית תושבי העיר הערבים לרעה, כדי להקשות על הגעת בעלי זכות הבחירה במזרח העיר לקלפי לגרום לאי הגעתם לקלפי".

"מניעי המשיבים או מי מהם, היו מניעים לא ענייניים, פסולים, בלתי סבירים, לא מידתיים, מפלים לרעה ומזלזלים בזכויות תושבי מזרח העיר ירושלים. ההחלטות שוללות למעשה זכות יסוד מהותית במדינה דמוקרטית מבעלי זכות הבחירה הערבים ומפלות אותם לעומת בעלי זכות הבחירה היהודים", נכתב עוד בעתירה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר