ירושלים היא העיר המתקדמת ביותר בישראל מבחינת תחבורה ציבורית. כן, יש עוד הרבה עבודה ולא תמיד השירות הניתן לתושב עומד בסטנדרטים – אבל עדיין: הקו האדום פעיל כבר 13 שנים ומסיע כ-170,000 בני אדם מדי יום, בתוך כשנה (אולי קצת יותר) צפוי להצטרף לקו האדום גם הקו הירוק ובתחילת העשור הבא יפעל גם הקו הכחול של הרכבת הקלה. על פי התכנון רשת הרכבות הקלות בירושלים תכלול 8 מסלולי נסיעה שונים – אשר יחברו את העיר כולה (רק לשם השוואה – בגוש דן מדובר על 3 מסלולים בלבד). בנוסף, ישנה את הרכבת הכבדה – אולי מדויק יותר לומר הקו המהיר של הרכבת מתל אביב לירושלים.
פרט לרכבות הקלות, מתוכנן, כידוע, גם מטרו (אך עוד חזון למועד). בימים אלה ממש עמלים הגורמים השונים על פרויקט משמעותי לא פחות – הארכת הרכבת הכבדה – הקו המהיר תל אביב-ירושלים – כך שיכלול 2 תחנות נוספות בתוך ירושלים: תחנת מרכז העיר (באזור צומת האיקסים) ותחנת החאן באזור המושבה הגרמנית. התחנות הללו, כמו תחנת נבון יהיו בעומק האדמה, והתוואי הנוסף של הרכבת יעבור כולו בעומק האדמה באורך של 5.5 ק"מ.

(צילום הדמיה: רכבת ישראל)
המשמעות המרכזית של הארכת הקו היא תוספת של נסיעות. כיום ניתן לבצע עד 2 נסיעות לכל כיוון בשעה, כשהמטרה היא להכפיל את מספר הנסיעות היומיות ובהמשך אף לחבר את ירושלים רכבתית עם אזורים נוספים בארץ. ההשקעה הכוללת בפרויקט הארכת קו הרכבת לחאן נאמד בכ-4.7 מיליארד שקלים – מרביתם לביצעו אך ישנם מאות מיליונים לטובת התכנון וקידום הזמינות – וזה בדיוק מה שקורה כעת. באחרונה הקצה משרד התחבורה סך של 50 מיליון שקלים נוספים לתכנון וקידום זמינות של תחנת החאן. בנוסף לכ-390 מיליון שקלים שניתנו לפני מספר חודשים.
הקו המהיר לירושלים, שנפתח במלואו בשנת 2019, היה הקו הראשון בארץ שחושמל לכל אורכו ואשר מאפשר נסיעה מהירה ונוחה תוך כ-32 דקות בין תל אביב לירושלים (עם עצירה בנתב"ג).
"כחלק מהתכנית האסטרטגית של הרכבת, ולחיזוק הקשר בין המטרופולינים, הוחלט על ביצוע פרויקט הארכת הקו בתוואי תת קרקעי עד לתחנה ברחוב יפו במרכז העיר ומשם לתחנת החאן ההיסטורית במושבה הגרמנית", אומרים במשרד התחבורה. "אורך התוואי כ-5.5 קילומטרים והוא עובר כולו במנהרה תת-קרקעית, כולל התחנות שיוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. בנוסף לשתי תחנות תת-קרקעיות, תוקם כניסה נוספת בצומת "האיקסים" שתתחבר לקו הכחול של הרכבת הקלה שייפתח בשנים הקרובות, וכן מנהרות לחניית רכבות נוספות שיידרשו עם העלאת תדירות הנסיעות. עם השלמת העבודות יפעלו מדי שעה 13 רכבות לכל כיוון, מירושלים ואליה".

תחנת החאן (צילום הדמיה: רכבת ישראל)
התוכנית, כאמור, כוללת הקמת שתי תחנות חדשות, האחת במרכז העיר והשנייה במתחם החאן, סמוך לתחנה ההיסטורית. תחנות אלה יאפשרו פיזור נוסעים יעיל, גישה נוחה להולכי רגל, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר, וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.
"ירושלים היא בירת הנצח ההיסטורית של עם ישראל, ואני מחויבת לעשות הכל למען פיתוחה, מעל ומתחת לפני הקרקע", אומרת שרת התחבורה מירי רגב. "משרד התחבורה בראשותי מתמקד בפיתוח התחבורה הציבורית, אשר נשענת על מערכות הסעת המונים שמהן מתפצלים כל שאר אמצעי התחבורה. בנוסף לרשת הרכבות הקלות של ירושלים, אשר תושלם בעזרת השם עד סוף העשור הנוכחי, אנו נעזרים במבנה הטופוגרפי הייחודי של ירושלים המאפשר להגיע עד מרכז העיר מתחת לפני הקרקע. בעתיד הקרוב יוכלו תושבי ירושלים להגיע מביתם לתחנת הרכבת הקרובה, ולעלות על קו מהיר שייקח אותם היישר לתל אביב, חיפה או באר שבע. לזה אני קוראת "מחברים את ישראל".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "יחד עם רכבת ישראל, אנו פועלים בכל הדרכים למימוש התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, בהתאם לחזון 'מחברים את ישראל' של השרה מירי רגב. כדי להגדיל את מספר הנוסעים ביותר מפי ארבע מאשר היום, עלינו לתכנן ולהקים עשרות קילומטרים של מסילות מהירות שיחברו את כל חלקי הארץ, ואשר יהפכו את הנסיעה הבינעירונית לעניין פשוט וקל".

תחנת מרכז ירושלים (צילום הדמיה: רכבת ישראל)
שיקו
למה עד שנת 2040? זה לא הסתיים בשנת 2034?
שוש
הצפיפות ברכבת הקלה איומה. 13 רכבות בשעה בשעות העומס, זה אומר 5 רכבות בכל כיוון = רכבת קלה כל 12 דקות! בנאדם לא אמור לחכות בכפור הירושלמי גם לא חצי מהזמן הזה! ורובנו צריכים עוד אוטובוס לרכבת ואוטובוס מהרכבת. 12 דקות לחכות רק לרכבת? ואז להצטופף זוועות, ולעצור בכל תחנה 3-4 דקות כדי לדחוס עוד ממתינים של 12 דקות, ולאפשר לאנשים להשתחל החוצה מתוך הדבוקה הכללית. בגלל שהרכבת על ציר מרכזי, היא אמורה לשנע אנשים לאורך הציר *בכל דקה או שתים* . זה בכל אופן הרעיון, וכך זה עובד בחו"ל.
באותה הזדמנות כדאי להחליף את השם לצומת האיקסים… כבר מזמן ביטלו את האיקסים, לצערי.
עוזי
תכניות כמו חול ותחבורה ציבורית ראוי. אין…קחואת הכסף מהפרסומת הבובה שמירי מפרסנךמת על נהגי התחבורה הציבורים…ותכיילו להם את המשכורות
חיפאי שמגיע לטדי הבעייתי
מה תחנה שלישית למתחם מלחה ומתקני הספורט, גם ככה יש שם תשתית של הקו הישן דרך בית שמש מדוע לא מחברים את הישן לחדש
דוד
הרכבת הקלה באה כל שש דקות. בקרוב יהיה כל חמש דקות. זה בסדר.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
התחנה האחרונה לא היתה צריכה להיות במתחם החאן אלא להמשיך למלחה ובכלל היה עדיף שהרכבת בירושלים תכלול 2 מסלולים. האחד מבית שמש (ומשם אפילו דרומה ישירות לבאר שבע) דרך צור הדסה/בית"ר למלחה (לא במסלול הפתלתל הישן והאיטי שבוטל) ומתחם החאן והשנייה ממודיעין לתחנת נבון ומשם למרכז העיר ומתחם החאן ומלחה. ובכלל ירושלים לא היתה צריכה להיות "תחנה אחרונה". היה צריך להאריך את הקו מזרחה למעלה אדומים או דרומה לגוש עציון. ואולי בכלל יצירת מסלול חדש לרכבת מלוד למודיעין (דרומה מהמסלול הנוכחי שעובר צפונה יותר ממודיעין לנתב"ג), מבשרת ציון, תחנות צפוניות יותר בירושלים (נגיד עמק הארזים, אפילו ליד מרכז התחבורה שם או הר חוצבים וגבעה צרפתית) למעלה אדומים שבעתיד ישתלב עם מסלולי המטרו. כך לירושלים היו מספר מסלולים וליעדים שונים בעיר וביישובים הקרובים לה וגם אם חלקם היו מושבתים בשל תקלות זה לא היה מנתק את ירושלים לחלוטין משירות הרכבות.
תארו לכם פיתוח שכזה עם רכבת מעלה אדומים-גבעה צרפתית, עמק הארזים, מוצא/מבשרת, אבו גוש-נווה אילן, מודיעין, לוד וכל המסלולים שחולפים בלוד. לצידה רכבת לגוש עציון, מלחה, מתחם החאן, מרכז העיר, כניסה לעיר, מודיעין, נתב"ג, ת"א, הרצליה. מסלול שלישי רכבת באר שבע, (עם או בלי קריית גת) בית שמש, צור הדסה/ביתר, מלחה, תחנת החאן ואולי הלאה למרכז העיר והכניסה לעיר או גם מסלול תל אביב, לוד, בית שמש, ומשם שני קווים האחד ממשיך למלחה דרך צור הדסה והשני לתחנת נבון אולי דרך מבשרת.
דני
שוש, מדובר על הרכבת הכבדה. זה בטוח טוב יותר מהמצב היום בו יש שתי רכבות בשעה בכל כיוון
ישמעאלה
שתי תחנות מרכזיות במרחק שלוש תחנות אחת מהשנייה??! למה?? למה להרוס את מרכז ירושלים בשביל הטמטום הזה?! כמה עסקים הולכים להיפגע בגלל תאוות המבצע שלכם? כמה אזרחים שגרים שם כבר עשרות שנים?! והאופי של השכונה… על הזין שלכם אה?! העיקר כסף כסף כסף . מרכז ירושלים. מרכז עיר הקודש. כלום. לא מעניין אף אחד. מה ההגיון לעשות שתי תחנות מרכזיות במרחק שלוש תחנות אחת מהשנייה?! אף אחד לא טרח לשאול??? מנוולים שכמותכם . השם יגמול לכם על הרשעות ועל הטמטום ותאוות המבצע שלכם. חלאות אדם
מנחם
מי הלוביסט המוכשר שקידם את זה? לא צריך לתקוע את כל מרכז העיר בעוד עבודות שלא נגמרות בשביל עוד תחנה ברחוב יפו, מה זה הטרלול הזה? זה מרחק הליכה, מקסימום מי שצריך לשם לוקח רכבת קלה מהתחנה המרכזית, אם יש עומס שיגבירו את תדירות הרכבת הקלה, לא אכפת מהתושבים שייתקעו עם כל העבודות הלו שייקחו שנים העיקר שחברות כמו מוריה ודומיהם ישמכו להרוויח עשרת מליונים מכל מיני פרוייקטים מיותרים
דני
מעניין שעד שהעיר הפקוקה הזאת באדיבותו של משה ליאון תצא מהפקקים כמה עוד עשרות אלפי תושבים יעזבו אותה שלא נדבר על המכוניות שנהרסות מאין ספור בורות.במקום לעבוד בשלבים סוגרים את כל העיר בנוסף לרחוב עזה שכל שני וחמישי נסגר .אם כל כך חשוב למשה ליאון לשחרר פקקים אולי יואיל בטובו לפנות לביבי ולבקש ממנו שיסתלק ממרכז העיר שמעתי שבהר חומה התפנו הרבה דירות.
אפי
עד 2040?? מה זה השטויות האלה? צריך לסיים הכל תוך שנתיים. מבאסים
נגעלת
בדרך נרמוס את התושבים, והכל בסדר. יח"צ עלוב ואם התחנות הבאות יראו כמו תחנת נבון אבוי לנו
תושבת
הרכבת הקללה מיותר וכל כך מייצר עומסי תנועה מיותרים וכל העיר הרוסה בגלל זה. דפקו את כל הרחובות עם פקקים ושינוי תנועה מטומטמים, כל הכבישים מלאים בפסים של הרכבת כל כך מכוער ובלתי נצרך. לא מתאים בכלל לתשתית התחבורתית בירושלים. רוצים בכוח להיות חו"ל, הכל תוכניות בכוח בלי מוח. כמה עסקים נפגעו בגלל זה, התושבים בכלל לא שמחים על זה.
ירושלים פקוקה, מתכערת, מלאה אבק של בנייה מיותרת.
עירייה שהרסה את פני העיר היפה.
ירושלמית מחוסרת בית
אני לא מבינה איך רשות העתיקות אישרו לחפור את האיזורים האלו ששנים לא אישרו לבנות בהם
הרי זה צריך לחצות את כל הממצא הארכיאולוגי
או במילים אחרות
מה מחפשים?
תגידו למירי שכבר בזמן המנדט היתה רכבת בירושלים ולכן זה לא חדשות.
אפשר את תקציבי העתק להעביר למקומות שהם נחוצים באמת
מבחינתי יש מספיק תחבורה בירושלים רק חסר מישהו לנהל אותה נכון
שעיה
כמה שטויות כותבים פה, אלוהים!
לשוש, את לא תחכי 12 דקות בקור, כי מדובר בתחנה תת קרקעית, ואת תחכי 12 דקות רק אם הצלחת להגיע בדיוק כשהרכבת הקודמת יצאה. בממוצע יחכו שם 6 דקות, שזו תדירות שאפילו באירופה נחשבת מצוין ממש.
עם הגדלת התדירות הצפיפות "זוועות" צפויה לרדת כמובן.
בנוגע לההוא שדורש שהרכבת תטייל בכל העיר והסביבה, מדובר ברכבת. לא באוטובוס. לא מושכים קילומטרים שלמים עבור עיר של 45,000 תושבים (מעחה אדומים) או יישוב של 27,000 תושבים (מבשרת ציון). בוודאי לא בשביל כמה יישובים ליד אבו גוש ונווה אילן, למרות שאישית כתושב קרית יערים זה יהיה ממש אחלה עבורי.
יש סיבה למה הקו מכונה הקו המהיר.
לגבי עבודות ארכיאולוגיות, הקו נמצא מתחת לסלע האם, היכן שאין עתיקות. רק בשטח התחנות יש חשש לעתיקות, ובמידה ויימצאו הם יתועדו ואולי אף יועתקו ויישמרו במקום אחר.
לגבי הנחיצות לתחנה נוספת במרכז העיר, כבר היום מקטע הרק"ל לאורך יפו הוא העמוס ביותר. אם אפשר לפתח את מרכז העיר עם מגדלי תעסוקה, ובלי ליצור עומס נוסף חריג על הקו האדום, הרי שהדבר מבורך. מה גם שמדובר בתחנה על אמצע מקטע שיגיע עד תחנת החאן, ואוחי אף יותר בעתיד.
לההוא שבכלל מתנגד לרכבת הקלה, לך תגור באיזה כפר ימי ביניימי. בכל עיר מודרנית מתחזקים תשתית תחבורה ציבורית אמינה ומהירה כדי שאנשים לא יצטרכו לנסוע ברכב הפרטי ולפקוק את העיר. המסילות יפיפיות, ואפילו את קווימהחשמל בקושי מרגישים.
לחילאי שמבקר בטדי, המסילה מבית שמש לא רלוונטית. אף אחד לא השתמש בה בגלל שהנסיעה הייתה סופר איטית.
ליד טדי צפוי להיות תחנת רכבת קלה של מספר קווים.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
אפשר היה לבנות תחנת רכבת מתחת למתחם הגדול והפתוח של צומת אורנים (מה יש שם היום? תחנת דלק וחניון, אין בעיה להשבית זמנית) ולתת לעשרות אלפי תושבי קטמון, בקעה ומקור חיים רכבת לת"א במרחק דקות הליכה ספורות מביתם. אבל לא, בואו נבנה תחנה בחאן ונמשיך את האסטרטגיה התמוהה של רכבת ישראל לבנות תחנות באמצע שום מקום (אין בית מגורים אחד בטווח של קילומטר, אין אזור תעסוקה, תחנה שלא תשרת ישירות אף אחד למעשה ויצטרכו תחבורה נוספת כדי להגיע ליעד הסופי).