מסקר חדש (ינואר 2025) שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", עולה, כי 91 אחוז מהציבור בישראל ראו לפחות פעם אחת נהג שחצה צומת באור אדום בשנה אחרונה. נוסף על כך, 23 אחוז טענו כי ראו ארבע פעמים ויותר נהגים שחוצים צומת באור אדום. מהסקר, שנערך במטרה לאמוד את היקף התופעה המסוכנת, עולה עוד, כי זו השנה הרביעית ברציפות שנרשמת עלייה במספר הנהגים שמדווחים כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה נהג חוצה צומת באור אדום.
בירושלים המצב אף חמור יותר. מהסקר עולה, כי ל-98 אחוז מתושבי ירושלים יצא לראות נהג שחוצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 22 אחוז טענו כי ראו נהג שחוצה צומת באור אדום ארבע פעמים ויותר בשנה האחרונה.
עוד עולה מהסקר, כי 77 אחוז מתושבי ירושלים והסביבה מאמינים כי הסיבה המרכזית שבגללה נהגים חוצים צומת באור אדום היא הניסיון להספיק לחצות אותו באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום וחושבים שיספיקו לעבור. 17 אחוז מאמינים שהסיבה היא חוסר תשומת לב לרמזור עצמו או לכך שיש אור אדום ברמזור. השאר העידו כי הם לא יודעים מה הסיבה. 17 אחוז מתושבי ירושלים והסביבה הודו בסקר, כי חצו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, ו-80 אחוז דיווחו כי הם בעד הצבת מצלמות רמזור במטרה למנוע ולהפחית תאונות בצמתים, ורק 8 אחוז מתנגדים לכן.
נתונים נוספים: 60 אחוז מהנשאלים באזור ירושלים והסביבה מאמינים כי החרמת הרכב ל-30 ימים או שלילת רישיון למי שנתפס חוצה צומת באור אדום תוביל למיגור התופעה. 19 אחוז טוענים כי החרמת הרכב או שלילת רישיון לא יובילו למיגור התופעה.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה הקשות והחמורות שיש, ונכון עושה המשטרה כשהיא מורידה את ספי אכיפת המהירות בצמתים כדי לצמצם את הנהיגה במהירות מופרזת או כזאת שאיננה מותאמת לתנאי הדרך ובכך גם לצמצם את מספר הנהגים שעוברים באדום. רוב הנהגים מאיצים לפני שהם נכנסים לצומת כדי להספיק ו'לגנוב' את הרמזור. על הנהגים לדעת, כי אם ייכנסו לצומת ברמזור אדום ובמהירות גבוהה ייתפסו וייענשו בחומרה. במקביל, יש להתקין עוד מצלמות רמזור בצמתים האדומים מרובי התאונות. שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר בכמעט שני עשורים ולכן אנחנו חייבים לעשות דברים אחרת למען הגברת ההתרעה לנהגים שחוצים צומת באור אדום".
חלס עם ערבים אלה
צודקים אני רואה את זה כל הזמן
צפי
כל יום כל היום
ירושלמי
לא מבין מה הבעיה לתת לשוטרי התנועה לאכוף את זה, על בסיס יומי, איפה שיעמוד שוטר הוא יגמור פנקס ביום.
המצב בעיר כמו בעולם שלישי, בלשון המעטה.
צדוק
אין אכיפה.
למה לא עושים כלום?
נותנים גז וכמעט עושים תאונות מחרידות. הבעיה היא שאין פיקוח והרתעה. שנייה אחרי שמישהו עובר באור אדום או עושה כל עבירת תנועה אני רואה משטרה שרואה את מה שקורה ולא עושה כלום. ואפילו המשטרה עושה בעצמה.. אז מה מה אפשר לצפות מהאזרחים?
יהודה
בירושלים 99%
זה ערבים
מירי
המון פעמים ראיתי נהגים חוצים באדום בעיקר ערבים. זאת עובדה שהם הכי פחות שומרים על חוקי התנועה, חוסמים צמתים ועוקפים בדרך מסוכנת. אפילו כשיש שוטרים שמכוונים תנועה בצומת הם עוברים באדום ואף אחד לא עוצר אותם אז מה הפלא?
מלול
בן גביר בתגובה: כולה רמזור אדום!
אבנר
רוב הנהגים העבריינים הם ערבים.
יי
שאר שני האחוזים כנראה עיוורים
יחזקאל
הלוואי שזה היה רק רמזור אדום מה אלו שחותכים 2 נתיבים וגורמים לסתייה מסוכנת עד לרמה להעיף נהג לשוליים ומה עם אלו שבמיוחד שהם בנתיב ישר ואז חותכים שמאלה או ימינה במיוחד באזור המת של הרכב לפגם בהם צריך לטפל וכן החרמת הרכב זה הדבר הנכון אבל יש עוד עבירות מסוכנות כניסה באין כניסה אי מתן זכות קדימה לא חסר עבירות מסכנות אחרים אבל אין באמת פתרון לזה כי משטרת ישראל עסוקה בדברים אחרים
עובד
כתבה פשטנית ממש צריך להיות גאון לכתוב את הדברים
תלי לוי
שילמתי ביוקר על מנוול שחצה באור אדום.למזלי היתי עם רכב בזק.לנד קווזר.הרכב טוטלוסט.אני עם 4 צלעות שבורות בכל צד.ופגיעה בפרקי הידים