שוק מחנה יהודה (למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה), חלק מבלוני הגז עם החיבור הפיראטי (צילומים: ארנון בוסאני, מינהל קהילתי לב העיר)
שוק מחנה יהודה (למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה), חלק מבלוני הגז עם החיבור הפיראטי (צילומים: ארנון בוסאני, מינהל קהילתי לב העיר)

בלוני הגז הפיראטים בשוק: האם המתחם מופקר?

ברחבי מחנה יהודה נחשפו התקנות פיראטיות של בלוני גז - יו"ר מינהל לב העיר אופיר לנג: "מדובר בתופעה רחבה באזור - בלוני גז שפועלים באופן לא בטיחותי, תוך התעלמות מסיכון הדיירים והמבקרים"

פורסם בתאריך: 14.10.17 17:34

סכנה בשוק מחנה יהודה – בלוני גז שהותקנו באופן פיראטי במסעדות ובברים. "מדובר בתופעה רחבה באזור", מספר יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג, "בלוני גז שפועלים באופן לא בטיחותי, תוך התעלמות מסיכון הדיירים והמבקרים במקום. אין להקל ראש בטיפול הנושא. לצערנו בירושלים ובארץ היו אסונות קשים של פיצוץ בלוני גז, שהותירו תושבים ללא קורת גג וחמור מכך, גבו חייהם של אנשים. לכן הגיע הזמן שהרשויות בכלל ועיריית ירושלים בפרט, ייכנסו לעומקן של הבעיות המתרחשות בחצר האחורית של העיר, יציבו קווים אדומים ויקדמו מדיניות של אכיפת חוק על מנת למנוע את האסון הבא. האחריות על איכות חייהם, בריאותם ובטיחותם של התושבים מוטלת בראש ובראשונה על הרשות המקומית, כולל בטיפול מול הרשויות השונות, ולכן עליה להתערב לאלתר".

 

שוק מחנה יהודה (צילום: ארנון בוסאני)

שוק מחנה יהודה (למצולמים אין קשר לנכתב בידיעה. צילום: ארנון בוסאני)

 

אופיר לנג (צילום: פרטי)

אופיר לנג (צילום: פרטי)

 

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", התקנה פיראטית של בלוני גז במסעדות בשוק הובילה לדליפה חמורה, שבגינה נסגרו באופן מיידי שישה בלוני גז ומכתבי התראה נשלחו לבעלי עסקים נוספים על ידי מינהל הדלק והגז שבמשרד האנרגיה. בין שאר התלונות שעולות צינורות גז הועברו בתוך בנייני המגורים שבאזור, ונרשם ריבוי של מכלי גז במקומות צפופים. הנושא התגלה עקב תלונות הדיירים על ריחות גז חריפים, בעקבותיהן נערך סיור שחשף את המצב.

כיומיים לפני ערב כיפור התקיים סיור ברחובות בית יעקב, השקמה, ערמונים ואשכול, שבו השתתפו יו"ר מינהל קהילתי לב העיר ד"ר אופיר לנג ופקח מטעם משרד האנרגיה שבמהלכו נסגרו בלוני הגז באופן מידי עקב דליפת גז חמורה, שהיוו סכנה לאזור כולו. לאחר סגירת הבלונים עבדו במקום אנשי כיבוי אש וצוותים של חברות הגז על מנת לתקן את הליקויים. אולם, לדברי דיירים באזור לא כל הליקויים טופלו.

 

בלוני גז פיראטיים בשוק (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)

בלוני גז פיראטיים בשוק (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)

"אנחנו מרגישים שהתושבים פה שקופים", אומר אחד הדיירים, "יש פה סוג של ג'ונגל – המון בלוני גז במקום כל כך מרוכז ומצומצם שזה פשוט סכנת חיים. חלק מצינורות הגז עדיין עוברים דרך בניינים, זה לא בטיחותי בכלל".

"אני גרה כאן כ־30 שנה ובאחרונה הרחתי ריח חריף של גז", מתארת דיירת נוספת, "זה לא נורמלי, יש כאן אנשים מבוגרים, חולים וילדים קטנים וכולם מתלוננים ולא יודעים מה לעשות. בזמן האחרון זה מחמיר. אנחנו מרגישים שאין לנו אוזן קשבת, זו סכנת חיים".

 

בלוני גז פיראטיים בשוק (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)

בלוני גז פיראטיים בשוק (צילום: מינהל קהילתי לב העיר)



הדיירים מבוהלים ויש להם סיבה – אסון הגז בגילה עדיין מהדהד בזיכרון הירושלמים. פיצוץ הגז בבניין ברחוב שבתאי הנגבי 65 התרחש ב־20.1.14 וגבה את חייהם של ארבעה דיירים: הזוג אבי וגלית טופן ז"ל ובנם יוסף חיים ז"ל והדיירת לינדה שוורץ ז"ל, שמתה מפצעיה בבית החולים.

"זה לא סוד שבשוק מחנה יהודה יש עסקים רבים שמתנהלים ללא רישיון וללא פיקוח", טוען יו"ר עמותת סוחרי שוק מחנה יהודה שמעון דרויש. "נושא הגז מסכן את התושבים, הסוחרים, המבקרים ואת האזור כולו. העברתי את המידע לכל מי שצריך – השאלה אם זה מעניין מישהו כדי שבאמת יתנו לזה מענה. התשובות צריכות לבוא מצד הרשויות והעירייה ולא מצד הסוחרים. צר לי שיש דברים שפוגעים במרקם העדין בין הסוחרים לתושבים, הדבר הראשון שצריך להיות והיה בעבר זה הבנה בין הצדדים והיום זה לא קיים".

 

שמעון דרויש

שמעון דרויש

 

בעל העסק הוותיק ירון צדקיהו, מבעלי מעדני צדקיהו הפועל בשוק, מוסיף ומציע פתרון: "הרבה מהעסקים, כמוני למשל, עובדים על חשמל כדי לא להגיע למצב של התעסקות בגז. אולי, בגלל המיקום של השוק, אפשר להגיע להסדר מסוים שיעבדו עם כיריים חשמליות ולא עם כיריים של גז. זה צריך לבוא במשא ומתן ובהסברה בשיתוף עם חברת החשמל. אין ספק שצריך לקיים דו שיח ולהתחשב בדיירים שגרים באזור ובצרכים של הסוחרים. אפשר להיות יותר יצירתיים. הרעיון של לעבוד בשיתוף פעולה עם חברת חשמל ולהוריד את התעריף – אם מגיעים איתם להסכם שכל הסוחרים עוברים מגז לחשמל, זה פותר את כל הבעיה. כי יש כיריים מקצועיות על חשמל. כל השפים הכי גדולים היום עובדים היום על חשמל".

 

ירון צדקיהו (צילום: ארנון בוסאני)

ירון צדקיהו (צילום: ארנון בוסאני)

תגובות

מהעירייה נמסר בתגובה: "טיפול בנושא של מפגעים כתוצאה משימוש בבלוני גז, כגון דליפת גז, אינו באחריות עיריית ירושלים ואינו בתחום סמכויות האכיפה של העירייה. אלא באחריות מינהל הדלק והגז שזה תחום מומחיותו ואחריותו החוקית, באם ידרשו גורמי האכיפה העירוניים לסייע למינהל הדלק והגז בכלים נוספים הם יעשו זאת ברצון בהתאם לסמכויותיהם בחוקי העזר העירוניים".

ממשרד האנרגיה נמסר: "משרד האנרגיה ממשיך בפעולות האכיפה בכל עת על מנת להבטיח כי שלום הציבור נשמר, והטיפול בגפ"מ נעשה כחוק ועל פי תקנות הבטיחות. כמו כן, מזכיר המשרד כי יש לקנות גז רק מספק מורשה בעל רישיון ממשרד האנרגיה, רכישה ממי שאינו ספק מורשה מסכנת חיי אדם ומותירה אותו ללא ביטוח למתקן. רשימת ספקי הגז המורשים בישראל ומידע נוסף ניתן למצוא באתר משרד האנרגיה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר