סגן הילה בצלאלי ז"ל (צילום: אלבום פרטי)
סגן הילה בצלאלי ז"ל (צילום: אלבום פרטי)

האסון בהר הרצל: המהנדס ויועץ הבטיחות הורשעו בגרימת מוות ברשלנות

חמש שנים אחרי אסון קריסת גשר התאורה בהר הרצל: בית משפט השלום בעיר הרשיע היום את המהנדס אורן ורשבסקי ואת יועץ הבטיחות יצחק צוקר בגרימת מותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל

פורסם בתאריך: 18.12.17 18:30

בית משפט השלום בירושלים הרשיע היום, שני, את המהנדס אורן ורשבסקי ואת יועץ הבטיחות יצחק צוקר בגרימת מותה ברשלנות של סגן הילה בצלאלי ז"ל, שנהרגה ב־18 באפריל 2012, במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, לאחר שגשר התאורה שהותקן במקום קרס ופגע בה.

שופט בית משפט השלום ד"ר אוהד גורדון  קיבל את הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות לנאשמים והרשיע את השניים. בהחלטתו כתב בין השאר כי "טרגדיה זו היא תוצר של שילוב בין מספר אלמנטים. ברמה הטכנית-הנדסית", כותב השופט גורדון, "המבנה קרס בשל חולשותיו. חולשות, שנבעו מכך שהמבנה לא תוכנן לעמוד בכוחות עמם נדרש להתמודד".



סגן הילה בצלאלי ז"ל (צילום: אלבום פרטי)

סגן הילה בצלאלי ז"ל (צילום: אלבום פרטי)


השופט גורדון מציין בהחלטתו כי "כל מהנדס 'מן היישוב' בנעליו של ורשבסקי, היודע שיציבות המבנה הגדול לא הובטחה, אך הוא הוקם וחולש על רחבה מאוכלסת, היה מכיר בסיכון לקריסתו ולגרימת מוות או חבלות קשות. על רקע זה בולטת בחומרתה התנהלותו של ורשבסקי אשר נמנע לאורך תקופה לא קצרה, מלהתריע כי לא קיבל את הנתונים להם נדרש וכי לא ביצע את עבודת התכנון לה התחייב. לצד הימנעות זו התנהל ורשבסקי כלפי חוץ כאילו הכל כשורה, עמד בקשר עם אנשי עיצוב במה, עם יועץ הבטיחות צוקר ועם המפיק סלע, ביקר באתר ואף הגיע ל'מעמד ההנפה' בו הושלמה הקמת המבנה והמשיך גם בו להתנהג בצורה המשדרת 'עסקים כרגיל'. כך התנהל ורשבסקי משך תקופת ההיערכות לטקס ועד ליום האסון בו, דרך מקרה וכשעה לפני הקריסה, שוחח עם צוקר אודות היעדרו של תכנון. גם בהזדמנות זו ולמרות ששמע מצוקר תשובה בלתי מספקת , לא שינה ורשבסקי ממנהגו ועזב את המקום ביודעו שההכנות לטקס המשיכו".

בנוגע לצוקר קבע השופט גורדון כי הוא "נמנע מלוודא בקרה הולמת של תכנון המבנה טרם הקמתו וזאת למרות שנדרש לכך, בין היתר בהנחיות שהוא עצמו עיצב. בנוסף, צוקר התחייב לשכור מהנדס מטעמו וזאת לצורך אספקת בקרה מקצועית של עבודת התכנון וההקמה שתמנע סיכונים הנובעים ממבנה התאורה ויתר הקונסטרוקציות באתר. אלא, שצוקר בחר בתפקיד זה בורשבסקי, הגם שידע שמדובר במי ששימש במקביל כמהנדס-המתכנן של אותן קונסטרוקציות ולמעשה נדרש לבקר את עבודתו שלו. כך אוין קיומה של בקרה אקפטיבית, שהיתה יכולה לאתר מבעוד מועד את החוסר התכנוני".

סגן הילה בצלאלי ז"ל ואימה סיגלית בצלאלי (צילום: אלבום פרטי)

סגן הילה בצלאלי ז"ל ואימה סיגלית בצלאלי (צילום: אלבום פרטי)

בשיחה עם "כל העיר" לפני ערב יום העצמאות האחרון סיפרה סיגלית בצלאלי, אימה של סגן הילה בצלאלי ז"ל, על התחושות, חמש שנים אחרי האסון: "חמש שנים הילה שלי איננה", אמרה סיגלית בצלאלי, "זה הופך ונהיה יותר קשה, הגעגוע הוא איום. התחושות הן איומות, משהו שלא עוזב לשנייה, ועל אחת כמה וכמה בימים האלה כשהחזרות בהר הרצל בעיצומן".

כזכור, בכתב האישום נכתב כי מבנה מגרש התאורה שהוקם על ידי חברת עיצוב במה בע"מ, למרות שלעובדיה לא היו כישורים מקצועיים לכך. עוד נכתב בכתב האישום כי להקמת המבנה לא היה כל תכנון הנדסי או חישובים הנדסיים ולא היה פיקוח הנדסי והמבנה עצמו הוקם באמצעות אביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים לו. בשנה שעברה זוכה דורון לביא, מנכ"ל חברת עיצוב במה והסמנכ"ל אלעד לביא ומנהל התפעול טאימורז ליאונידזה הורשעו במסגרת הסדר טיעון ועליהם נגזר שבעה  ושישה חודשי מאסר בהתאמה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר