אוטובוסים בעיר (צילומים: מיכל פתאל, אלון קאס)
(צילומים: מיכל פתאל, אלון קאס)

התחבורה הציבורית בעיר: הידרדרות בדירוג של ירושלים

לפי דוח הדירוג של ארגון 15 דקות, הבודק את שירותי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ, ירושלים ירדה מהמקום ה-12 למקום ה-15. חיפה, תל אביב, בית שמש, טבריה, עפולה ואופקים נמצאות לפני ירושלים

פורסם בתאריך: 27.12.17 08:54

הידרדרות בדירוג ירושלים בשירותי התחבורה הציבורית. לפי דוח דירוג היישובים על פי שירותי תחבורה ציבורית שפורסם השבוע על ידי 15 דקות – ארגון לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, עולה כי ירושלים ירדה מהמקום ה-12 למקום ה-15. חיפה, תל אביב, בית שמש, טבריה, עפולה ואפילו אופקים נמצאים לפני ירושלים. מעלה אדומים וקריית אתא נמצאים מייד אחריה.

כזכור, כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר"  – רבות נכתב ודובר על מצב התחבורה הציבורית בירושלים – הצפיפות הקשה באוטובוסים, התדירות הנמוכה והלא אמינה של קווים שלא יוצאים בזמן ולעתים אף לא יוצאים כלל, על היעדר קווים ישירים מהשכונות לתחנה המרכזית ועושה הרושם שכל הגורמים הרלוונטיים, בראשם משרד התחבורה ואגד, מעודכנים, מכירים את הבעיה ומבטיחים לפעול לשיפור המצב. האמנם? כמו שזה נראה המצב רק הולך ומחריף ומי שסובל מכך הוא הציבור שמשתמש באוטובוסים, ברובם קשישים וקשישות, ילדות וילדים, נערים ונערות ותושבים שאינם מחזיקים בכלי רכב פרטי, בעיקר בשל המעמסה הכלכלית.



מייסד "15 דקות" יוסי סעידוב מציין כי "הדוח מאמת את מה שנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים מרגישים: שירותי האוטובוסים כאן הולכים ומתדרדרים.  למרות השעות של מילארדי שקלים בתחבורה הציבורית בירושלים, בתשתיות וברכבות קלות – הנוסעים בתחנות מחכים יותר זמן מאשר בתל אביב, טבריה ואופקים. הממצאים שלנו מעידים על פערים גדולים מדי בין הרשויות ולמעשה חושפים כי מקומות בהם ראשי הערים פועלים בנחישות למען נוסעי התחבורה הציבורית הם מביאים להישגים מרשימים, בעוד שבמקומות בהם ראשי הערים מזניחים את התחום – חלה הדרדרות. צריך לזכור שהפערים בתחבורה הציבורית משפיעים ישירות על יוקר המחיה, מחירי הדיור והנגישות לתעסוקה. ככל שהתחבורה הציבורית מפותחת יותר, כך גדלה הנגישות לתעסוקה, גדלות אפשרויות הדיור, ופוחת הצורך באחזקת רכב באלפי שקלים בחודש".

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

 

צפיפות באוטובוס (צילום: אלון קאס)

צפיפות באוטובוס (צילום: אלון קאס)

 

הדוח השנתי משווה את מידת הזמינות של התחבורה הציבורית בישובים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה. ממצאי הדוח מגלים פערים עצומים בין יישובים שונים בישראל. באופן מפתיע, בין הישובים שנמצאים בתחתית הרשימה ניתן למצוא ערים מרכזיות בישראל כמו לדוגמא: הוד השרון, גבעתיים, רעננה, כפר-סבא, הרצליה ונתניה. לעומת 2016 ניתן לראות שההשקעה בתוספות שירות בפריפריה ובישובים ערביים נמצאת במגמת עלייה אך הם עדיין במקום נמוך ברמת הזמינות לשירות התחבורה הציבורית. לפי הדוח מרבית היישובים בתחתית הדירוג הם יישובים ערביים ויישובי פריפריה, זאת למרות שתושבי יישובים אלו זקוקים במיוחד לתחבורה ציבורית זמינה ותדירה כדי לאפשר הזדמנויות תעסוקה וכדי להוזיל את עלויות המחיה ואת עלויות אחזקת רכב.

עשר הערים עם זמינות התחבורה הציבורית הגבוהה ביותר הן: בית"ר עלית, נצרת עלית, טבריה, נשר, עפולה, מודיעין עלית, חיפה, ראש העין, תל אביב ואופקים. בכל הערים האלו מתגוררים מעל 20 אלף תושבים. בתחתית הרשימה 'מככבים' בין השאר: קלנסוואה, טייבה, באקה אל גרבייה, אום אל פאחם, נס ציונה, כפר קאסם וקריית מלאכי.

עומסים באוטובוסים (צילום: אלון קאס)

עומסים באוטובוסים (צילום: אלון קאס)

מממצאי הדוח עולה כי ממשלת ישראל אינה משקיעה בתחבורה הציבורית ויוצרת פערים גדולים בין היישובים בישראל. התוצאה היא שהתושבים מוגבלים ביכולתם להתנייד לתעסוקה ולקבלת שירותים, ובכך מונצח הפער גם בתחבורה הציבורית בין אלו שידם משגת להתנייד ברכב פרטי ולבין אלו שידם אינה משגת.

קישור לדוח המלא – https://goo.gl/sypKx1

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר