הדמיית הקו הירוק של הרכבת בצומת פת, מפת הקו הירוק (צילומים: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)
הדמיית הקו הירוק של הרכבת בצומת פת, מפת הקו הירוק (צילומים: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים)

צומת פת: העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה יצאו לדרך

עבודות התשתית יצאו לדרך באופן רשמי ויימשכו כארבע שנים, ולאחר מכן יחל שלב הנחת המסילות. הקו, שאורכו כ-20 ק"מ, יחבר את הגבעת הצרפתית והר הצופים עם שכונת גילה

פורסם בתאריך: 28.5.18 14:50

העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה החלו היום, שני (28.5), רשמית במתחם צומת פת – אחד הצמתים הסואנים והצפופים בעיר. עבודות התשתית יימשכו כארבע שנים, ובסופן יחלו העבודות להנחת המסילות, שיימשכו כשנה נוספת. כחלק מעבודות התשתית תבוצע הפרדה מפלסית וישוקע מקטע הכביש הרצוג-גולומב, לאורך 50 מטרים, על מנת לאפשר נסיעה רציפה בין רחוב הרצוג לבין רחוב גולומב. שיקוע קטע הכביש יפחית את עומסי התנועה בצומת וייצור מדרג תנועה ברור בין כלי הרכב לרכבת הקלה.

  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

לאורך השנה הראשונה יבוצעו עבודות התשתית בשולי הדרך, ברחובות הרצוג וגולומב ובצומת פת. יש לציין כי בשלב זה, שיימשך כאמור כשנה, הסדרי התנועה בצומת פת יישמרו במתכונתם הנוכחית, ולא צפוי כל שינוי בקווי התחבורה הציבורית המגיעים לצומת, הן מבחינת תדירותם והן מבחינת מקום התחנות.

נוסף על ביצוע ההפרדה המפלסית, יוקם במסגרת העבודות אתר הנצחה לחללי צוק איתן בסמוך לפארק הצבאים, וייסללו שבילים להולכי רגל ושבילי אופניים לקיצור הדרך והגברת הנגישות לתחנות הרכבת מהרחובות המקיפים את צומת פת. כמו כן, יבוצעו עבודות פיתוח סביבתי על מנת לשמור על החי והצומח בפארק עמק הצבאים – הקמת מערך גידור חדש ושימור רצועת חיץ בין אתר העבודות לבין הפארק, לשמירה על מאזן החיים האקולוגי ולמניעת פגיעה בסביבת הפארק והחיים בו.

הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בעיר, ויתווסף לקו האדום שפועל בירושלים מאז שנת 2011. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. לאורכו של תוואי הקו הירוק, שיתפרס על פני 20.2 ק"מ, ימוקמו 47 תחנות. מספר הנסיעות בקו צפוי לעמוד על 160,000 ליום. עלות העבודות נאמדת בעשרה מיליארד שקלים – כולל שווי הקרונות שישמשו את הרכבת.

הדמיית תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)

הדמיית תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה בצומת פת (צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ: "תחילת העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה הוא צעד נוסף בדרך להקמת מטרופולין תחבורה בירושלים רבתי, שיכלול את ירושלים וכל הרשויות שסביבה, זאת על ידי מערכת מסילות הרכבת הקלה – האדום, הירוק והכחול, בשילוב הכביש המהיר לירושלים, כביש 16, דרך בגין, הכביש האמריקאי – הטבעת המזרחית, מחלף הגבעה הצרפתית, הכפלת כביש המנהרות לגוש עציון והרכבת המהירה לירושלים. לאחר המתָנָה הסמלית שהעניק נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ בהעברת השגרירות לירושלים, אנחנו ממשיכים לחזק את העיר באופן מעשי ומחברים אותה לכל חלקי המדינה".

ראש העיר ניר ברקת מוסיף: "הקו הירוק מהווה בשורה אדירה לירושלים ולתושבי שכונות דרום העיר. הקו החדש, חלק מרשת הרכבות הקלות בירושלים, יביא לפיתוח מגורים ואזורי תעסוקה חדשים בעיר, יאפשר הגעה מהירה לקריית הספורט הבינלאומית במלחה ויביא לשיפור משמעותי באיכות החיים בעיר. אני מודה לראש הממשלה ולשר התחבורה על האמון, על התמיכה ועל שיתוף הפעולה לפיתוחה של ירושלים".

מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים זהר זולר: "בעיית הגודש בכבישים מחייבת פתרונות אגרסיביים תחבורתיים, כמו מערכת הסעת המונים שאנחנו מקדמים בעיר ושינוי מבנה הכניסות לירושלים. מקו רכבת קלה אחד פעיל כיום, יעבור מערך התחבורה בעיר לחמישה קווים תפעוליים. הופקו לקחים מהכשלים ומהקשיים שנתקלנו בהם בעבודות על הקו האדום, ובהתאם לכך נפעל לצמצום ההפרעה לשגרה ולתנועה השוטפת בעבודות שהחלו כעת".

מפת תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)

מפת תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה (צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)

מנכ"ל חברת מוריה, החברה לפיתוח ירושלים, עו"ד דורון נויוירט: "ביצוע העבודות בצומת פת כרוכות במורכבות ביצועית והנדסית גבוהה ביותר. אנו מתבססים בהן על הניסיון שצברה חברת מוריה בביצוע תוואי הקו האדום והירוק. רק ביצוע מתוחכם והכנה אסטרטגית יבטיחו התקדמות של העבודות תוך הפרעה מינימאלית לתנועה בצומת מרכזי זה. הרכבת הקלה מביאה עימה חידוש כללי של פני השכונה והרחובות, ובמקרה הזה גם פתוח נופִי, שכן העבודה מתבצעת בסמוך לפארק עמק הצבאים ואנו צריכים להיזהר שלא לפגוע בחי ובצומח. זהו פרויקט בתקציב של כ-150 מיליון שקלים".

מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב בתגובה להשקת עבודות הרכבת הקלה בצומת פת בירושלים: "אנו מברכים את משרד התחבורה ועיריית ירושלים על תחילת עבודות הקו הירוק בצומת פת. כדי להקל על הציבור בתקופת הביניים יש לקדם נת"צים בצירים ובצמתים בהן מתקיימות עבודות, להוסיף קווים ישירים לאזורי התעסוקה בעיר ולתחנה המרכזית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משה כהן

    למה לא מתחילים עבודות במקביל באזורים אחרים של הקו?

  2. ליאור

    חייבים לדאוג לבעלי החנויות. אם נמשיך" לישון" ההתעללות בנו העצמאים תלך ותגבר. גם ככה בקושי סורדים . ללא שום הטבות מהמדינה תמיד עם סטיגמה של גנבים עד מתי לסבל הנורא. באו מי שאכפת לו נצא נפגין ונשמור על הזכויות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר