מפקד משטרת מחוז ירושלים היוצא ניצב יורם הלוי (צילום: אוליבייה פיטוסי)
ניצב יורם הלוי, לשעבר מפקד משטרת מחוז ירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי)

הטלטלה במשטרה: לניצב יורם הלוי נגמרה הסבלנות

סאגת מינוי המפכ"ל: לאחר שלוש שנות קדנציה, השבוע התפטר מפקד משטרת מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי. הדוח המלא

פורסם בתאריך: 28.12.18 08:07

אף אחד מקציני משטרת ירושלים לא הופתע כשמפקד המחוז ניצב יורם הלוי הודיע ביום ראשון בלילה כי הוא מתפטר מתפקידו. כבר כמה שבועות מרגישים בצמרת הבכירה במשטרת המחוז כי מאז שטורפדה בפעם השנייה מועמדותו של ניצב הלוי למפכ"ל המשטרה, זה היה רק עניין של זמן לפרישתו.



ניצב הלוי הודיע לשר לביטחון פנים גלעד ארדן כי הוא יישאר בתפקידו עד שיימצא לו מחליף. ניצב הלוי פורש מהמשטרה לאחר למעלה מ-30 שנות שירות, מתוכן שלוש שנים כמפקד מחוז ירושלים.

כאמור, הלוי היה מועמד לתפקיד המפכ"ל פעמיים. הציפייה בדרג המקצועי במשטרה היתה שהלוי הוא זה שימונה למפכ"ל, במקומו של רב ניצב רוני אלשיך, וזאת לאחר שמשה (צ'יקו) אדרי הודיע על הסרת מועמדותו לתפקיד המפכ"ל.

למעשה, פרישתו של הלוי היא עוד מהלך בטלטלה שעוברת משטרת ישראל – שהחלה עם המינוי לתפקיד מפכ"ל המשטרה במקומו של הניצב לשעבר אלשיך. הלוי אמנם היה נחשב למועמד בטוח ומוביל במרוץ לתפקיד, אך בסוף השר ארדן החליט למנות את אדרי. כידוע, הוועדה למינוי בכירים בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג החליטה לפסול את מועמדותו של אדרי, על רקע פרסומים הנוגעים להתנהלותו – הסאגה הזו נגמרה בכך שאדרי פרש מהמרוץ למפכ"לות.

כפי שפורסם בחודש שעבר ב"כל העיר" היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל מכתב על המועמדים למפכ"לות, ביניהם ניצב הלוי. לפי דיווחים, המכתב הכיל מידע שיכול היה לפגוע במועמדים לתפקיד המפכ"ל.


השר גלעד ארדן (צילום: מוטי מילרוד)

השר גלעד ארדן (צילום: מוטי מילרוד)


ניצב הלוי, בן 55, נשוי ואב לשלושה ילדים, מכהן כמפקד משטרת מחוז ירושלים מפברואר 2016. הלוי, ירושלמי במקור – נולד וגדל בקרית משה, בן למשפחה בת שמונה ילדים. הוא התחנך בתיכון הימלפרב, ועם גיוסו הוא לחם בגדוד צנחנים במלחמת לבנון הראשונה. לאחר שהשתחרר הוא התגייס ליחידת הימ"מ במשטרה.

לאורך שנות שירותו ניצב הלוי השאיר את חותמו במשטרה – הוא ביצה שורת תפקידים בכירים — יש שיגידו, כזו שמובילה למסלול לתפקיד המפכ"ל.

בין השאר השתתף הלוי כלוחם ימ"מ במבצע ההשתלטות על "אוטובוס האימהות" במרץ 1988 סמוך לדימונה, במהלכו מחבלים חטפו אוטובוס ורצחו שתי נוסעות ונוסע. שנה לאחר מכן נפצע הלוי לאחר שרדף אחרי מחבל, באותה תקופה הוא שימש קצין מבצעים בימ"מ. באמצע שנות ה-90 מונה הלוי לפקד על יחידת המסתערבים ביהודה ושומרון, ובהמשך פיקד על יחידת הגדעונים. הלוי חזר לירושלים כמפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) – כאשר בשנת 2003 הוא מונה להיות מפקד מרחב דוד, שחולש על העיר העתיקה בירושלים.

לפני עשור, בינואר 2009, כמפקד הימ"מ קיבל הלוי את דרגת הניצב, לאחר מכן הוא מונה למפקד יחידת להב 433. מינוי זה שרד חודשים ספורים, וזאת על רקע יחסים עכורים שהיו להלוי עם מפקד אגף חקירות ומודיעין דאז יואב סגלוביץ', מה שהוביל לפגיעה בתפקוד היחידה. הלוי מונה במאי 2010 למפקד קהילה ומשמר אזרחי, ושנה לאחר מכן הוא כיהן כמפקד משמר הגבול. במהלך התקופה במג"ב הקים הלוי בית ספר למערך מתנדבים. בסוף שנת 2012, לאחר שהתפוצצה פרשת ניסו שחם – בעקבות סבב מינויים במשטרה, מונה הלוי למפקד מחוז דרום.

בפברואר 2016, כאמור, הוא מונה למפקד מחוז ירושלים – הכולל ארבעה מרחבים. מרחב ציון – שאחראי על צפון העיר; מרחב מוריה – דרום העיר; מרחב דוד – העיר העתיקה; ומרחב קדם – מזרח העיר. כמו כן, אחראי המחוז על היישובים בפרוזדור ירושלים, ביניהם מבשרת ציון וגם על העיר בית שמש.

בשלוש השנים האחרונות הלוי שימש כמפקד ירושלים בעת שהתרחשו אירועי טרור קטלניים, ביניהם פיגועי דקירה רצחניים בעיר העתיקה, פיגוע הירי בהר הבית ופיגוע הדריסה בארמון הנציב.

תוכנית הדגל של הלוי במחוז ירושלים היתה הקמתם של מרכזי שירות משולבים (מש"מים) בשכונות מזרח העיר. מדובר בנקודות משטרה חדשות, שהוקמו לפני שנתיים, במטרה להרחיב את השירות המשטרתי במזרח העיר, בין השאר בעיסוויה, בא-טור, בג'בל מוכאבר ובצור באחר. עד אז לא פעלו בשכונות אלו נקודות שיטור, בדומה לשכונות מערב העיר. התוכנית זכתה אז לאישור השר לביטחון פנים ארדן.

איך אחרי שורת תפקידים מכובדת הקצין המנוסה הלוי לא מונה למפכ"ל המשטרה? לפי פרסומים היועץ המשפטי לממשלה קבע בחוות הדעת על הלוי כי הוא עבר עבירה משמעתית חמורה שבוצעה לפני שנים. היועמ"ש העריך כי סיכוייו של הלוי לעבור את ועדת המינויים בראשות השופט אליעזר גולדברג קלושים. לכן, בתחילה הועדף הניצב בדימוס אדרי לתפקיד המפכ"ל. הלוי חזר לזירה לאחר פסילתו של אדרי.


ניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי (צילום: אוליבייה פיטוסי)

ניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי (צילום: אוליבייה פיטוסי)


לפני חצי שנה פורסמה הטענה כי הלוי מנהל קשרים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בבדיקת פוליגרף שגרתית שעבר, הלוי נשאל על טענה זו. לא ידועה מה היתה תוצאת הבדיקה. במהלך אותו פוליגרף נשאל הלוי על דברים אחרים בחייו האישיים, כמו גם על קשרים עם פוליטיקאיים. תוצאות הבדיקה לא נמסרו לתקשורת .

לאחר שבשבוע שעבר התקיימה פגישה דרמטית במשרד המשפטים בהשתתפות מנדלבליט, השר ארדן וניצב הלוי, בו הובהר כי ועדת גולדברג ככל הנראה תפסול את מועמדותו של הלוי למפכ"ל, החליט מפקד משטרת ירושלים לפרוש מתפקידו. מקורבים מספרים כי הוא רצה לחשוב שוב לעומק על הדברים במהלך סוף השבוע, אחריו כבר נגמרה סבלנותו וכאמור ביום ראשון הוא הודיע על פרישתו.

"ניצב הלוי הינו קצין מנוסה, מוערך ואיכותי שתרם תרומה אדירה לביטחון המדינה ולאזרחיה, למשטרה ישראל ולמדינת ישראל", כך מסר השר לביטחון פנים ארדן. "אני מאחל לניצב הלוי הצלחה רבה בהמשך דרכו ומודה לו מעומק הלב על שירותו למען מדינת ישראל ואזרחיה. אין לי ספק כי יורם עוד ימשיך ויתרום למדינת ישראל בכל מקום בו יהיה בעתיד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חבל שלא מונה למפכל. הדמות הכי ראויה שיש בהיצע

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר