רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)
רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

בנייה של 5,000 דירות או שמירה על הטבע העירוני? הופקדה להתנגדויות תוכנית הנדל"ן ברכס לבן בירושלים

תוכנית הנדל"ן השנויה במחלוקת להקמת שכונה חדשה ברכס לבן הופקדה השבוע להתנגדויות בוועדה המחוזית. החברה להגנת הטבע: "נכס אוקולוגי; הסיסמה 'אין שטחים לבנייה בעיר', זו אגדה אורבנית. המאגר המצטבר של עתודות המגורים בירושלים עד שנת 2040, עומד על עשרות אלפי יחידות דיור"

פורסם בתאריך: 27.12.18 17:40

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ירושלים, הפקידה אתמול, רביעי, 26.12, את תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת להקמת שכונה חדשה באתר הטבע העירוני רכס לבן – סמוך לשכונות גבעת משואה וקרית מנחם. מדובר בתוכנית לבנייה של למעלה מ-5,000 יחידות דיור ועוד 300 חדרי מלון, שטחי תעסוקה, מסחר וחניון.



במסגרת ההפקדה להתנגדויות, התוכנית משנה את ייעוד הקרקע – משטח 'חקלאי, ציבורי פתוח ושמורת יער', לשטח של 'מגורים, תעסוקה, מסחר, תחבורה, מתקנים הנדסיים, תחנת תדלוק וכיכר'. החל מאתמול החלה תקופה של 60 יום להגשת התנגדויות לתוכנית.

כפי שפורסם בחודש יולי ב"כל העיר", תוכנית הבנייה ברכס לבן מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון. מתנגדי התוכנית, שערכו הפגנות ואירועי מחאה, טוענים כי מדובר בפרויקט נדל"ן, שמקים לתחייה את "תוכנית ספדי" להרחבת מערב ירושלים, 12 שנה אחרי שנדחתה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית כזכור נדחתה ובוטלה, בעקבות מאבק ציבורי רחב. גם התוכנית החדשה מעוררת התנגדות עזה מצד ארגוני הסביבה. לטענתם, יש לנצל את שטחי הבנייה בתוך השטח האורבני של ירושלים, ולא על חשבון אתרי טבע עירוניים.


רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


בחברה להגנת הטבע, המתנגדת לתוכנית המוצעת, אומרים כי "השטחים הפתוחים שבהרי ירושלים, הם נכס אקולוגי, תרבותי וחברתי, לתושבי ירושלים והמרחב כולו. בנייה ברכס לבן, תפגע בעיר ירושלים, בשכונותיה ובשטחי הפנאי והנופש של תושביה. הסיסמאות – 'אין שטחים לבנייה בעיר', הם אגדה אורבנית ולא יותר מזה. המאגר המצטבר של עתודות המגורים בעיר, עד שנת 2040, עומד על עשרות אלפי יחידות דיור, בנות מימוש. לכן, יש לפעול לחיזוק העיר פנימה ובנייה בשכונות הקיימות, ולא לפרוץ את גבולות העיר החוצה, אל עבר השטחים הפתוחים – צעד מיותר, שיגרום נזק גדול הרבה יותר מתועלת".

נעמי צור, מייסדת ויו"ר 'קרן ירושלים ירוקה', שכיהנה לפני למעלה מחמש שנים כסגנית ראש עיר, מדגישה בשיחה עם "כל העיר" כי "יש הרבה קרקעות בירושלים שצריך לממש, אין צורך לצאת מגבולות הבינוי של העיר. השטחים קיימים בתוך השכונות. אם נצא החוצה – נפגע בטבע. אם פוגעים בטבע – פוגעים בעיר".

לדברי צור, "ראש העיר משה ליאון נפגש איתנו בעבר בנושא. אנחנו מתכוונים לפגוש אותו שוב בנושא. נעשו הבטחות, אחת מהן היתה חיפוש קרקע חלופית לרכס עין לבן".


נעמי צור ( צילום: אביעד תבל)

נעמי צור ( צילום: אביעד תבל)


מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "התוכנית הופקדה אתמול להתנגדויות הציבור וכמקובל בכל תוכנית, הוועדה תדון, תשמע ותכריע בכל התנגדות לכשתוגש. יודגש כי השמירה על השטחים הפתוחים לא פחות חשובה לנו מלחברה להגנת הטבע ואנחנו מגנים עליהם בחירוף נפש. יחד עם זאת, שטחי הפיתוח בתוך ירושלים לא מספיקים לענות על הצורך במגורים בשנים הקרובות, וכוועדה אנו נדרשים לעשות את האיזון בין צרכי הפיתוח לשטחים הפתוחים. נזכיר כי כמחצית מיחידות הדיור בתוכנית עתידות לשמש כקרקע משלימה, אשר תאפשר את תהליך ההתחדשות של השכונות הוותיקות קריית מנחם וקריית יובל, והבנייה תמשיך את רצף הבינוי הקיים, זאת על מנת למזער את הבנייה בשטחים הפתוחים. כמו כן, מדובר בתוכנית בעלת אוריינטציה מובהקת של עירוניות וקיימות והיא כוללת עירוב שימושים וחניון חנה וסע על ציר הרכבת הקלה שיעבור בתחום התוכנית.  טרם קביעת גבולות התכנית בוצעה בדיקה סביבתית מקיפה על ידי צוות בין-משרדי, אשר הוביל פרויקט מקיף לאיתור מקורות הנביעה של המעיינות באזור. בהתאם לכך, ועל מנת להגן על המעיינות, נשמר המרחק בין אזור הפיתוח למקורות הנביעה ולעמק לבן".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר