רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
רכס לבן ממעוף הרחפן (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

תוכנית הבנייה ברכס לבן: מאבק הירוקים מתחדש

תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת ספדי, שנדחתה לפני 11 שנים, חוזרת: מחר, שלישי, תעלה לדיון בוועדה המחוזית התוכנית להקמת 5,000 יחידות דיור ברכס לבן. החברה להגנת הטבע פתחה במאבק

פורסם בתאריך: 23.7.18 09:16

‏תוכנית הבנייה ברכס לבן, להקמת 5,000 יחידות דיור, תעלה מחר, שלישי, 24.7, לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים. החברה להגנת הטבע פתחה במאבק נגד קידום התוכנית. כזכור, כפי שפורסם בחודש שעבר ב"כל העיר", תוכנית הבנייה ברכס לבן מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון שטוענים כי במסגרת הפרויקט יושם דגש על שימור הפארק הלאומי עמק רפאים.



"11 שנים אחרי שהמועצה הארצית לתכנון ובנייה, דחתה את תכנית ספדי, לבנייה בהרי ירושלים, מערבית לעיר", מציינים בחברה להגנת הטבע, "בעקבות מאבק ציבורי גדול, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, מחוז ירושלים, תידון ביום שלישי, בתכנית הבנייה ברכס לבן, אותה מקדם משרד הבינוי והשיכון, המיועדת ל-5,000 יחידות דיור, בהרי ירושלים, מערבית לעיר, באותו השטח".

החברה להגנת הטבע, הפועלת לשמירה על הרי ירושלים, מתנגדת לתכנית המוצעת: "מסתבר כי קונספציות מופרכות וטענות חסרות בסיס, אינן מתות, הן רק מתחלפות", אומרים בחברה להגנת הטבע. "החברה להגנת הטבע מתנגדת לתכנית רכס לבן ותפעל כדי להביא לדחייתה וביטולה. שטח התכנית ברכס לבן, הוא שטח פתוח, בעל חשיבות סביבתית גדולה ביותר, עקב היותו חלק חשוב במיוחד באגן האיסוף וההזנה התת קרקעית של מעיינות האזור. למעיינות חשיבות גדולה, גם מבחינה אקולוגית וכנכסי מורשת תרבותית היסטורית ומוקדי בילוי והנאה בטבע, לציבורי נופשים ומטיילים. כמו כן, מהווה שטח התכנית מרחב חיוני למסדרון האקולוגי של נחל רפאים, המצטמצם בהתמדה בעשורים האחרונים, והוא חשוב לקיום, למסתור ולתנועת בעלי חיים. מימוש התכנית עתיד לגרום להרס כל ערכי הסביבה. הפיתוח האינטנסיבי בעיר ירושלים ובמחוז, בעשורים האחרונים, כבר פגעו קשות בבתי גידול ייחודיים, ברציפות השטחים הפתוחים, במסדרונות האקולוגיים ובערכי הטבע והנוף של המרחב. כתוצאה מכך, גברה מאד חשיבותם של השטחים הפתוחים הנותרים, כמו מורדות רכס לבן".


רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)

רכס לבן (צילום: אוליבייה פיטוסי)


בנוגע לטענה הנשמעת לעתים, כי "אין יותר שטחים לבנייה בעיר", ולכן צריך לפלוש לכיוון השטחים הפתוחים, בחברה להגנת הטבע טוענים: "ובכן, זו לא יותר מאגדה אורבנית. יש בירושלים מאגר מצטבר של עתודות קרקע, עד 2040, ללא השטחים שבקונפליקט סביבתי – רכס לבן, מורדות אורה, שלוחת הדסה ומצפה נפתוח – העומד על 100 אלף יחידות דיור, בנות מימוש. כרבע מהן, 23,000 יחידות דיור – הן בקרקעות שתוכננו ואושרו לבנייה מזה זמן, אך לא יצאו לפועל בגלל חסמים שונים – פוליטיים, היעדר תשתיות נדרשות, או הסדרים קרקעיים. טוב תעשה המדינה, אם תפעל להסרת אותם החסמים ולמימוש אותן התכניות, ולא להרס השטחים הפתוחים, שעדיין נשארו".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר בתגובה: "כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הוועדה המחוזית חייבה בדיקה סביבתית מקיפה במסגרתה אותרו מקורות הנביעה של המעיינות באזור. בהתאם לכך, ועל מנת להגן על המעיינות, נשמר המרחק בין אזור הפיתוח בתוכנית למקורות הנביעה ולעמק לבן. קידום התוכנית החל בשל הצורך הלאומי ביחידות דיור בירושלים אשר יתנו מענה לזוגות הצעירים תושבי העיר, תוך מתן דגש על השמירה של הערכים הסביבתיים והגנה על המערכת האקולוגית. כמו בכל תוכנית, הוועדה המחוזית תבחן את כלל ההיבטים – התכנוניים, החברתיים, הכלכליים, הסביבתיים וכך תעשה גם בדיון הקרוב".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. הצופים

    ומה עם התוכנית המזעזעת – להעביר גשר בטון עם תעבורה בינעירונית – על אזור הגן הבוטני?
    הועדה המחוזית לתכנון בירושלים חצתה כל גבול!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר