גבעת משואה (צילום: אמיל סלמן)
גבעת משואה (צילום: אמיל סלמן)

מקווה? בגבעת משואה נדהמו מתוכנית להקמת קומפלקס שיכלול גם בית כנסת והיכל

הסערה בגבעת משואה - ל"כל העיר" נודע כי בשכונה מתוכנן לקום מבנה בגובה של חמש קומות שיכלול מקווה, בית כנסת והיכל: "אנחנו לא נוותר ונתנגד בכל הכוח"

פורסם בתאריך: 3.6.19 08:05

פרטים חדשים על התוכנית להקמת מקווה בשכונת גבעת משואה נחשפים: בפגישה שנערכה ביום שלישי שעבר במינהל הקהילתי הוצגה התוכנית המלאה שמעוררת סערה בשכונה – מדובר יהיה על מבנה בגובה של חמש קומות הכולל מקווה נשים, בית כנסת עם עזרת גברים ועזרת נשים, הכנה למקווה נוסף והיכל לעריכת אירועים. הפגישה נערכה בהשתתפות נציגות דיירי השכונה, סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה) – יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ויצחק הנאו, ראש מינהלת מבני דת בעירייה.

בפגישה נדהמו הדיירים לגלות כי לא יהיה מדובר רק בהקמת מקווה – ל"כל העיר" נודע כי יהיה מדובר בקומפלקס של ממש שיכיל כמה פונקציות – בית כנסת, מקווה והיכל. כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני כחודש וחצי, גבעת משואה סערה בעקבות התוכנית להקמת מקווה בשכונה, כעת מתברר כי מדובר במבנה רב תכליתי בן חמש קומות. מנגד, הנאו טען בפגישה כי 35 אחוזים מהתושבים בגבעת משואה מבקשים מקווה. ל"כל העיר" נודע כי לאחר הפגישה בשבוע שעבר קיים ראוכברגר דיון נוסף בלשכתו עם נציגי השכונה, במטרה לבחון מספר פתרונות אפשריים.



בעקבות הפגישה הסוערת נציגי הדיירים שלחו מכתב לראש העיר משה ליאון. הרב נרדי גרין, פעיל בולט במאבק נגד בניית הקומפלקס, כותב בין השאר: "בעקבות דיון שיתוף הציבור בנושא 'בניית בית כנסת ומקוואות' בגבעת משואה, ב-28.5.2019, שאנחנו יודעים שהיית שותף לקיומו ומודים לך על כך. התבררו כמה עובדות שלא ידענו אותן. התברר מהצגת התוכניות שמתוכנן מבנה של חמש קומות בהיקף של 1,200 מ"ר, ברחוב קטן וצפוף, שיכלול מלבד מקווה לנשים גם הכנה למקווה לגברים הדברים האלה עומדים בניגוד גמור לכל הסיכומים וההבטחות ומתנגדים אליהם תושבים בשכונה הן חילוניים והן דתיים. מתנגדים גם ראשי העמותה שמקימה את בית הכנסת. מתנגדים גם יו"ר הנהלת המנהל הקהילתי ומנהל המינהל הקהילתי".


סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה (צילום: פרטי)

סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה (צילום: פרטי)


בהמשך המכתב תוקף גרין בחריפות את הנאו: "מנהל מינהלת מבני דת הציג נתונים שבעיננו הם שקריים ומופרכים ומטרתם לנצל משאבים ציבוריים לטובת מבנה דת חריג, שלא רק שאין בו צורך אמיתי, אלא גם יפגע בדיירי הרחוב ובאיזון העדין וברצון לחיים משותפים בין דתיים לחילוניים בשכונה". עוד מצוין במכתב כי "הרוחות בשכונה סוערות, ואנחנו מבקשים להימנע מ'מלחמות דת' וממאבקים מיותרים ולכן אנחנו, כנציגי השכונה, מבקשים להיפגש עמך על מנת להציג את עמדתנו ולבקש את התערבותך בביטול התכנית".



בשיחה עם "כל העיר" מסביר יצחק שוהם, לשעבר שגריר ישראל בתאילנד, שמתגורר ברחוב אל סלוודור, את חששם של תושבי השכונה: "ברחוב שבו אני גר יש מגרש קטן שמיועד לבית כנסת, למרות שיש בתי כנסת נוספים בשכונה תודה לאל. אני לא איש דתי וגם לא אנטי דת, אבל נכנסתי לשכונה הזו לפני כ-20 שנה שנה בהבנה שזו שכונה פלורליסטית, חדשה, עם רוב מוצק של חילונים ועם אוכלוסיה דתית שאני מכבד. ציפיתי לכבוד הדדי. הרחוב הזה די צפוף ולא ניתן להקים שם מבנה כל כך גדול – פתאום מבית כנסת קטן של עד 300 מטרים העסק הולך להפוך לקומפלקס של איזה חמש-שבע קומות עם מקוואות, בתי כנסת ואולם אירועים. זה משנה לחלוטין את האופי של הרחוב ושל השכונה. אין לזה מקום", מדגיש שוהם, "אנחנו לא נוותר ונתנגד בכל הכוח. אני לא מוכן שיכתיבו לי שינויים בהרגלי החיים שלי. אני מרגיש שדוחקים את החילונים החוצה".


מקווה (צילום: פארה פלדמן-גורדון)

מקווה (צילום: פארה פלדמן-גורדון)


"שכונת גבעת משואה מוגדרת עם 35 אחוז בתי אב שצורכים מקווה", טען הנאו בפגישה שנערכה בשכונה. "הנתון הזה מלמד על אופי השכונה. כל השנים התוכנית לא התקדמה כי היתה הבנה שאנחנו לא הולכים לריב עם אף אחד ולא הולכים לנהל מאבקים, למרות שאלו שרצו מקווה, ומבחינתם הם צודקים – מדובר בשירות ציבורי שהם לא מקבלים. עלתה הצעה להקים מקווה במגרש באל סלוודור שיועד לבית כנסת. מבחינתנו זה לא פשוט כי הטופוגרפיה של המקום הרבה יותר קשה, תכנונית זה אתגר. בקומה הראשונה במפלס הרחוב תהיה כניסה נגישה לבית הכנסת לגברים, קומה נוספת תהיה לעזרת נשים, עוד קומה תשמש לבית כנסת ולמקווה ואולם קידושים. התוכנית נותנת מספר מקומות חניה לאורך המדרכה".

ד"ר נתנאל פישר, יו"ר מינהל קהילתי גנים, מוסר ל"כל העיר": "מינהל קהילתי גנים חותר במהלך כל התקופה האחרונה להגיע להסכמה רחבה עם נציגי התושבים ועיריית ירושלים. אנו סמוכים ובטוחים שניתן יהיה להגיע לפשרה לטובת כל הצדדים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. ליאת

    זה הסוף של ירושלים… ראש העיר החרדי מכתיב את אופיה של העיר. אם אתה לא חרדי או מוסלמי, אין לך מקום.

  2. היה צפוי

    שזאת התמונה שתהיה ,והיא רק תתעצם,עם ראש העיר שנבחר עם רוב של קולות חרדים ונשען עלקולאיציה החרדית.
    מעבר לזה שלמי ששכח היה לנו נסיון עם ראש עיר דומה,לופו,וראינו מה קרה ברמות אשכול מעלות דפנה,וגם רמות בשנים האחרונות
    הפכו לשכונות חרדיות ברובן המכריע.
    לחילונים ישתלו פרחים בכיכרות,בכדי שיהיו "מרוצים".וכן בכדי לא להעלות לעת עתה לפחות את הכעס,אז ישאירו מספר מקומות בילוי פתוחים בשבת,כמו מתחם התחנה.
    אבל אין עתיד ותקווה למי שאינו חרדי בעיר הזו,וכנראה שזה די משרת את החרדים שהעיר הזו תהפוך לחרדית,הרי במילא הם יקבלו מליארדים רבים מהממשלה גם אם גביית הארנונה תפחת כי חילונים ומסורתים יעזבו,מעבר לזה שאולי בסוף יעשו כמו בבני ברק,שיהיו מסחר שיכניס כסף מארוננה כאשר התושבים ברובם יהיו חרדים
    אבל במהות שזה תקציבים ומיבנים זה החרדים יתועדפו וימשיכו לדחוק החוצה מהעיר את החילונים והמסורתים.
    בקיצור עיר הבירה הולכת ונהיית לשטעטעל גדול כמו שהיה במזרח ארופה לפני מאות שנים.

  3. אני

    אני תושבת השכונה. מדובר בשכונה חילונית.הדתיים בשכונה הם דתיים לאומיים והיחסים מצויינים. ברגע שיהיה מקווה זה ישנה את המרקם השכונתי.יכנסו יותר חרדים ודתיים לשכונה.אחת החילוניות המעטות בארץ. יתרה מזאת,גם הציבור הדתי בשכונה מתנגד .

  4. דני

    בתוכניות מתוכנן מבנה בן 7 קומות ולא 5 כמו שמפוסם. ממש הכנה לכולל

  5. הצדיק מלובלין

    כתבה דוחה ומגמתית.
    תתמודדו עם הטענות של 35% מהתושבים שרוצים את המבנה.
    ואולי סוף סוף המיעוט החילוני יקלוט שהעיר שייכת באמת לכולם, ולא לאבא שלהם.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר