ציון חנוכה בחנות הנעליים (צילום: פרטי)
ציון חנוכה בחנות הנעליים (צילום: פרטי)

אחרי 80 שנה: נסגרה חנות הנעליים המיתולוגית במחנה יהודה

דורות של ירושלמים רכשו אצלו נעליים - אתמול, ראשון, סגר הבעלים, ציון חנוכה, בן ה-85, את חנות הנעליים המיתולוגית 'נעלי ציון 26' בשוק מחנה יהודה; "בעיני רבים ציון הוא איש ירושלים, מאיר פנים ואדם שמח, שהיה מעניק לילדים מעוטי יכולת נעליים ושרוכים בלי כסף", מתארת הצעירה הירושלמית רוני מוסקוביץ, שביקרה אותו מדי שבוע

פורסם בתאריך: 15.7.19 13:33

חנות קטנה וקסומה סוגרת את שעריה: אחרי 80 שנה – אתמול, ראשון, נסגרה חנות הנעליים המיתולוגית "נעלי ציון 26", שפעלה בשוק מחנה יהודה – אותה הכירו ירושלמים וירושלמיות רבות. את החנות ניהל ציון חנוכה, בן 85, שעבד במקום מאז שהוא בן 8. אביו פתח את חנות הנעליים ב-1940, ולאחר שהוא הלך לעולמו בגיל צעיר, ירש ציון חנוכה את החנות. חנוכה היה ידוע כרחב לב, ולא פעם העניק לילדים ממשפחות נזקקות נעליים ללא תשלום.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

ל"כל העיר" מספר חנוכה השבוע כי משפחתו עלתה לארץ מבגדד, עיראק. "אבא שלי שם בכיס שלו כמה מאות דינרים ויצאנו לדרך לארץ ישראל", הוא מתאר, "הבעיה היתה לעבור את הגבול – חצינו אותו באוטובוס לירדן עם כל הציוד של המשפחה. אבא שלי החליט להשתקע בשכונת נחלאות בירושלים, ואת חנות הנעליים הוא החליט לפתוח ליד הבית".


"נעלי ציון 26" (צילום: פרטי)

"נעלי ציון 26" (צילום: פרטי)


עד היום מתגורר חנוכה בבית בנחלאות. "אני עובד בחנות מאז שאני בן 8", מספר חנוכה, "עד שאבא שלי נפטר בגיל 37. מאז לקחתי את ניהול החנות על עצמי. במהלך השנים צברנו פה אלפי נעליים, אותם ייבאנו מאירופה".

לחנוכה אין ילדים ומדי פעם מגיעים לבקרו האחיינים והאחייניות שלו. במהלך השבוע ביקרו את חנוכה מאות לקוחות שבאו להיפרד מהחנות המיתולוגית, שבה נראה כי הזמן עצר מלכת. "יש לי כאן נעליים מלפני 60 שנה", אומר חנוכה, "אותם אני מניח כל יום מחוץ לחנות, אבל זה לא הולך. הצעירים של היום יש להם טעם אחר, הם מחפשים דבר מסוים, אני כבר לא כל כך שולט בעניינים".

חנוכה מתאר כי השוק הוא הבית שלו, "אני אוהב את השוק – את האנשים, מכיר כל אבן פה, אני כל יום פה, אין יום אחד שאני מחסיר בעבודה".


 

ציון חנוכה (צילום: שלומי הלר)

ציון חנוכה (צילום: שלומי הלר)


ביום שישי שעבר ערכו חבריו ולקוחותיו הקרובים אירוע פרידה מרגש. רוני מוסקוביץ, צעירה שנהגה לבקר את חנוכה בחנותו בשנים האחרונות וביניהם נרקם קשר חברות, ארגנה לו את אירוע הפרידה שהתקיים בחנות הנעליים, השבוע היא אומרת ל"כל העיר" כי "בעיני ובעיני רבים ציון הוא 'איש ירושלים', מאיר פנים ואדם שמח, שהיה מעניק לילדים מעוטי יכולת נעליים ושרוכים בלי כסף. במהלך השנים הגיעו לציון לקוחות ומבקרים מכל העולם, לא פעם הוא ביקש ממני לקרוא לו מכתבים באנגלית ובשפות שונות מתיירים מרחבי העולם שכתבו לו שהוא הפנים האמיתיות של העם היהודי. הוא איש של ענווה, אופטימיות ושמחה שהוא יודע להשרות על הסביבה שלו".


ציון חנוכה בחנות הנעליים יחד לקוחותיו (צילום: פרטי)

ציון חנוכה בחנות הנעליים יחד לקוחותיו (צילום: פרטי)


איך נוצר הקשר ביניכם?

"לפני כארבע שנים נוצר הקשר בינינו כשהלכתי לקנות אצלו נעליים. מאז כמעט כל יום שישי אני וחברות שלי מגיעות אליו ויושבות איתו בחנות. הוא מספר לנו סיפור קצר עם איחול משמח ומפרגן".

מוסקוביץ מספרת כי החנות נרכשה בדמי מפתח וכעת היא נמכרה לאחר, וזאת בתום קרב משפטי שניהל חנוכה על החנות, שלא צלח. "אנחנו ניסינו דרך עורכי דין וחברים טובים לעזור לו לשמור על החנות. ציון לקח עורך דין, אבל אחרי גם אחרי שהוא הגיש ערעור זה לא הצליח. עשינו את המקסימום שאפשר כדי למנוע את המהלך".


ציון חנוכה (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)


גם מוסקוביץ מספרת כי חנוכה "היה נוהג להעניק לילדים שאין להם כסף נעליים, שרוכים, ואפילו היה מתקן להם את הנעליים ללא כסף. זו לא היתה סתם עוד חנות נעליים", היא מסכמת, "אלא כזו שבעליה ציון היה משמח אותך".


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. מרתה אברט

    קניתי בחנות הנעליים של ציון חנוכה.
    איש מקסים.אווירה של פעם.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קטעעע
    ראיתי אותו ביום שישי והחנות פתוחה
    11:00-20:00
    ככה אמר לי

  3. צביה

    במקום החנות שלו פתחו חנות אביזרי אופנה שיש בשוק ובמרכז העיר עוד 50 כמוה. יכלו לחכות שנתיים שלוש וציון היה פורש כבר לבד. בן אדם בן 87-88 לא יכול להסתדר בניהול חנות , הזמנות מספקים וכו׳ אני אישית מחרימה את החנות החדשה, חנויות אקססוריז לא חסרות. קניתי אצל ציון ורק אצל ציון טבע נאות לי ברגע שגיליתי אותה . ציון תמיד היה מאיר פנים ונחמד. מכר טבע נאות ונעלי פלייפוט , הכל מקורי כמובן, בזיל הזול לעומת מקומות אחרים. קניתי אצלו נעלי פלייפוט לסבתא שלי במחיר שלא ראיתי בשום מקום אחר. שנים היא קנתה את אותו דגם בחמישים ש״ח יותר עד שגילינו את החנות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר