זכרון מנחם פנים המרכז. צילום: אדם אקרמן

זכרון מנחם – המרכז המצטיין לתמיכה בילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם

הפינה ההיסטורית: המייסדים מירי וחיים ארנטל, הינם ירושלמים שיצרו בית חם ותומך באלפי ילדים חולים ובני משפחותיהם. הזוג הפך את אסונם הפרטי למפעל ארצי לתמיכה לאחר שבנם נפטר ממחלת סרטן הדם

פורסם בתאריך: 18.8.21 10:47

ברחוב ליאו ויסמן 10, מאחורי בית החולים שערי צדק, נמצא מרכז יום לתמיכה בילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם, שאין לו אח ורע בארץ והוא בין המצטיינים בתחומו בעולם כולו. המייסדים מירי וחיים ארנטל, הינם ירושלמים שיצרו בית חם ותומך באלפי ילדים חולים ובני משפחותיהם. הזוג הפך את אסונם הפרטי למפעל ארצי לתמיכה, לאחר שבנם מנחם נפטר ממחלת סרטן הדם (לוקמיה). הם הקימו בשנת 1990 את העמותה לסיוע למשפחה, ובמסגרת זו היא היא מנהלת תוכנית מקפת, גם לאחיו ואחיותיו ולהוריו של החולה. משפחת ארנטל חוותה בזמן מחלתו של בנם, מחסור בגוף שיעניק סיוע רגשי וטכני לילדם, ואי לכך החליטו להעמיד את ניסיונם לרשות ציבור המשפחות והקימו את העמותה. כיום כ-50 אלף נזקקים לשנה, נעזרים בעמותה. התמיכה מתבטאת בסיוע רפואי הקשור למחלת הסרטן ובטיפולים למימון סוגי תרפיה, טיפולים אלטרנטיביים, עזרה בבית החולה, מאגר תורמי דם ומוח עצם וכן גם בהתאמת פאות משער טבעי הניתנות חינם לכל חולה.



חיים ומירי ארנטל זכו להוקרה לאומית. בזכות הקמתו של ארגון מתנדבים הענק שיצרו, והתמסרותם במרץ בלתי נלאה למטרת החסד – זכו בפרס ישראל ב-2019 כמפעל חיים. בשנת 2017 מירי ארנטל, נבחרה להדליק משואה בטקס המשואות ביום העצמאות. העמותה נוסדה בארוע שהתקיים ב-1990 בבנייני האומה. היעד העיקרי של העמותה הוא להעצים את חווית החיים של הילד, לעשות הכול על מנת להסיח את דעתו ממחלתו, ולהעלות חיוך על שפתיו. במעון היום שהקימו ברחוב ויסמן, נעשה הכל כדי להעניק רגשי אושר לילדים ולהורים, הנתונים לחיי יום יום קשים ומלאים בתחושת משבר – ולחזק בהם את תעצומות הנפש להתמודד במחלה. התוכניות שיצרו להשלמת לימודים, החוגים והסדנאות והיציאה לחופשות בארץ ובחו"ל – הפכו את המוסד לנערץ ולאחד מסמליה של החברה הישראלית – היודעת גם להתנדב בשעת צרה.

סמל המרכז. צילום: אדם אקרמן

בנם הבכור של משפחת ארנטל, מנחם, נולד בשנת בשנת 1975. כעבור כשנה התברר שהילד חולה בלוקמיה. חייהם השתנו לגמרי והם עשו הכל – בשנים שהרפואה עדיין לא ידעה להתמודד היטב עם מחלה זו – להעניק לו תקווה ולהקל בסבלו משך 15 שנות חייו. חיים ארנטל הכריזמטי ובעל יכולות ארגון וגיוס אמצעים, הקים מפעל חיים למופת ולמעשי לחסד – והפך את סבלו של הילד לנחלת רבים. מנחם ומירי ידעו לגייס כספי תרומות להקמת המעון ברחוב ויסמן  –  ובנוסף פתחו מלונית בבניין ברחוב זילברג בבית וגן, שהשהות בה ניתנת חינם, להורים המביאים את ילדיהם לטיפולים בבתי החולים בירושלים. לעמותה יש כיום סניפים בצפון, במרכז ובבאר שבע.  ישנם תשעה רכזים ארציים, שהם היחידים שמקבלים שכר, על מנת לנווט את פעילות אלפי המתנדבים. בזכרון מנחם משרתות גם בנות השירות הלאומי, – והנתונים מראים כי 90% מהן, בוחרות לאחר שירותן, במקצועות הרפואה השונים.

חיים ארנטל המייסד. צילום: אדם אקרמ

מרכז היום ברחוב ויסמן הוקם על שטח של דונם וחצי, על קרקע ציבורית שניתנה חינם לעמותה על ידי העירייה. הביקור במקום מעורר השתאות והוקרה למייסדיו. מבחוץ הבניין נראה כאחוזה כפרית מוקפת בגנים – מבפנים הוא בנוי בצורה מעגלית וישנן קומות תת-קרקעיות בהן עשרות חדרים מרווחים – המאובזרים במיטב הציוד המודרני. כל חדר ממלא פונקציה חשובה ברפוי הגוף והנפש, בין 80 ל-100 ילדים השוהים מדי יום בין כתליו. מתקני ספא ותרפיה, פינת חי, הבריכה החיצונית עם דגי נוי, מתקני המשחקים בחצר – מעניקים הרגשה של אתר שלא היה מבייש מרכז נופש. אך למעשה זהו מקום מרפא רציני לטיפולים ולמתן העשרה לילד. במקום ישנם: מעבדת צילום, נגריה, מעבדת אלקטרוניקה, ספרייה, חדרי אמנות, ציור ותכשיטנות, מספרה לעיצוב פאות. מרשים מאד מקבץ חדרי המוזיקה – עם כלי נגינה מכל הסוגים – שנתרמו מרחבי העולם. מנחם, בנם האהוב של משפחת ארנטל, חיבב מאד מוזיקה – והאב חיים – בכל מסע בעולם, מוסיף עוד כלי נדיר לאוסף המגוון במקום. במכון מועסקים שני רופאי ילדים ובאפשרותם לבצע בדיקות דם וצילומי רנטגן ולהעניק טיפולים מידיים לנזקקים. לא בכדי נקרא המעון "בית חלומותיי".

זכרון מנחם, חזית הבניין. צילום: אדם אקרמן

אחד מחדרי המוזיקה. צילום: אדם אקרמן

יש לציין גם את "ניידת החלומות" – קרוואן ענק העומד בחזית הבניין, שהורכב על משאית, הנותן מענה לכל צרכי הילד החולה במחנות קיץ וימי כיף. זהו למעשה חדר מיון, הכולל מעבדות דם ואולטרהסאונד. בחלק ממנו נמצא  סלון יופי ומכון לפיאות – שמתנייד בין בתי החולים בארץ ונותן שירות לחולות סרטן ולאימותיהם. כמו כן ישנם: חדר עם מיטות, מטבחון, שירותים ומקלחות. קרוב ל-500 מספרות ברחבי הארץ, מתנדבות להעניק חינם תספורות למתנדבות, הבאות לתרום את שערותיהן לחולות הסרטן. המבצע הקרוי "צמה של עצמה" – נועד להעניק לכל מטופלת חינם את הפאה – שבלעדיה עם נשירת שערה בשל טיפולים כימותרפיים – היא מרגישה אומללה וחשה כמאבדת את זהותה הנשית.

הקרוואן הנייד. צילום: אדם אקרמן

בקומה התיכונה הוקם מרכז מבקרים הנקרא "מעגלים-מרכז השראה". המקום נראה כבית קולנוע ביתי ומארח צוותי רפואה, חינוך והדרכה – ובני משפחה ומתנדבים. המטרה היא להדריך את המבקרים בעזרת סרטונים – כיצד לנהוג עם גילוי המחלה והצורך להעניק תשומת לב לא רק לילד החולה והוריו שהם המעגל הראשון – אלא גם לאחיהם המהווים את המעגל השני –והסבתות והסבים והידידים הקרובים – שהם המעגל השלישי. בזכרון מנחם – שמו כמטרת-על, להעניק מעטפה מחבקת ועוטפת גם לכל מרכיבי המעגלים השונים – על מנת להכניס אותם למשוואת החיזוקים –  למשפחות המתמודדות עם עולם שהתהפך עליהם באחת. הדגש הוא על הענקת חיזוק והדרכה לאחים הסובלים מתשומת הלב הרבה הניתנת ילד החולה.

האם הגורל מכה פעמיים? למשפחת ארנטל נולדו עוד חמישה ילדים בנוסף למנחם. באחרונה התברר שאחד מהם, צביקה, חלה בגיל 41 בסרטן הלימפה. צביקה – הממונה על המחסנים המאובזרים בציוד רב, ליציאה של מאות ילדים ומלוויהם לנופשונים בארץ ובחו"ל – אינו נותן למחלה להחליש את מרצו וקצב עבודתו. ההורים בטוחים שבעזרת תמיכתם והידע הרפואי של ימינו – בנם יבריא.

הכותב הוא ד"ר אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים". 



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר